Tallet bilfabrikkene oppgir for forbruk og virkelig forbruk på norske veier er i mange tilfeller to forskjellige ting. Vi har testet 300 biler i løpet av de tre siste årene, og hele 91 av bilene har et oppgitt EU-normforbruk på 0,5 l/mil eller mindre. Men når bilene kjøres gjennom Vi Menn Bil Top Gears testløype på 20 mil, er det bare 39 biler som greier seg med halvliteren eller mindre. Ikke overraskende er så godt som alle disse små biler eller kompaktbiler.

Det viktigste unntaket kommer fra BMW: Den 163 hk sterke og raske 320d, som hører hjemme i familiebilklassen, greier runden på svært gode 0,47 l/mil.

Testene viser at det ikke nødvendigvis er et motsetningsforhold mellom stor bil og lavt forbruk. Skoda Superb 1,6 TDI Elegance GreenLine stasjonsvogn har enormt med baksete- og bagasjeromsplass, men er blant de gjerrigste familiebilene vi har testet. Bagasjerommet er på 633 liter - 1865 liter med setene nedfelt, men likevel greier den testrunden med et snittforbruk på 0, 5 liter per mil.

Vi skynder oss å legge til at det forbruket ikke er realistisk med ferielastet bil, og at med full lasteplass, sliter motoren tungt.

Bedring for bensin

Tallene i testdatabasen viser to tydelige trender. Den ene er at de nye bensinmotorene med lavt sylindervolum og turbo bruker mindre drivstoff enn forrige generasjon bensinmotorer. De beste av dem ligger forbruksmessig hakk i hæl med dieselalternativer med tilsvarende ytelse.

To eksempler er kompaktbilene Ford Focus 1,0 EcoBoost med 125 hk og Audi A3 1,4 TFSI med 122 hk, som brukte henholdsvis 0,56 og 0,54 l/mil i testrunden. Gjennomsnittet for kompaktbiler med normalt sterk dieselmotor er til sammenligning rundt 0,5 l/mil.

- Forbrukstallene viser at de nye bensinturbomotorene gir lavt forbruk i relativt lette biler til og med kompaktbil-størrelse. I større og tyngre biler må motoren jobbe mer, og da øker forskjellen tydelig til biler med dieselmotor, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Det er med andre ord fortsatt diesel som gjelder i store biler dersom målet er lavt forbruk.

Renault Clio 0,9 TCe 90 hk test november 2012=

VINNER: Av bilene i oversiktene er Renault Clio den aller mest gniene på drivstoffet. FOTO: Petter Handeland

SUV-er går billigere

Den andre trenden handler om biltypen som vokser mest i popularitet, nemlig SUV-ene. For bare noen få år siden brukte SUV-er alltid betydelig mer drivstoff enn lavere biler med tilsvarende størrelse og ytelser.

Nå viser nyheter som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 at forskjellene er blitt mye mindre. Alle disse tre bilene er kjørt gjennom testløypa i versjoner med firehjulsdrift, 2,2-liters dieselmotor og 150 hk, og alle får gjennomsnittsforbruk på rundt 0,6 l/mil (Mazdaen hadde automatgir, som normalt øker forbruket).

Dette er forbrukstall på samme nivå mange typiske familiestasjonsvogner, som VW Passat 2,0 TDI og Ford Mondeo 2,0 TDCI (begge testet med automatgir).

- For SUV-ene har utviklingen gått raskt. De første kompakte SUV-ene var biler utviklet for amerikanske forhold, og da var forbruk ikke viktig. De siste årene har populariteten økt kraftig i Europa og Japan, og da blir forbruk og utslipp mye viktigere. Mer effektive motorer, til dels betydelig lavere vekt og lavere luftmotstand bidrar sammen til at forbruket er kraftig redusert, sier Terje Bjørnsen.

Subaru XV

SUV: Subaru XV viser at permanent firehjulstrekk ikke må bety høyt forbruk. FOTO: Petter Handeland

Små biler med lavt testforbruk (inkl. små MPV-er)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

Renault Clio 1,5 dCi 90 hk

D

0,34

0,4

Mini One D 90 hk

D

0,39

0,4

Peugeot 207 99G 90 hk

D

0,38

0,41

Toyota Verso S 1,4 D-4D 90 hk

D

0,43

0,41

Kia Rio 1,1 CRDi 75 hk

D

0,38

0,42

Audi A1 1,6 TDI 105 hk

D

0,39

0,45

Skoda Citigo 75 hk

B

0,42

0,45

Citroën C3 1,4 HDI 70 hk

D

0,43

0,45

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion 75 hk

D

0,34

0,46

Toyota Yaris Hybrid 100 hk

BH

0,37

0,46

Smart Fortwo Pure aut 61 hk

B

0,43

0,47

Subaru Trezia 1,4D 90 hk

D

0,44

0,47

Peugeot 208 1,6 Hdi 93 hk

D

0,38

0,48

Citroën DS3 1,6 HDI 90 hk

D

0,4

0,48

Ford B-Max 1,6 TDCi 95 hk

D

0,4

0,48

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Renault Clio 0,9 TCe 90 hk test november 2012=

SUPERGJERRIGKNARK: Renault Clio 1,5 dCi. FOTO: Petter Handeland

Kompaktbiler med lavt testforbruk

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

VW Golf 1,6 TDI Blue Motion 105 hk (FG)

D

0,34

0,45

Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk

D

0,42

0,46

Toyota Auris 1,4 D4D 90 hk

D

0,45

0,47

BMW 116d 115 hk

D

0,45

0,47

Volvo V40 D2 115 hk

D

0,38

0,48

Peugeot 308 SW 1,6 HDi 93 hk

D

0,45

0,48

Hyundai i30 1,6d 110 hk

D

0,58

0,48

Audi A3 1,6 TDIe 3dørs 105 hk (FG)

D

0,38

0,5

Kia Cee'd 1,6 CRDI 128 hk

D

0,41

0,5

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD 105 hk

D

0,44

0,5

VW Golf 1,6 TDI aut 105 hk

D

0,39

0,51

Honda Civic 2,2 i-DTEC 150 hk

D

0,42

0,51

Mercedes-Benz A180 CDI 109 hk

D

0,43

0,51

Hyundai i30 1,6 CRDi stv 110 hk

D

0,45

0,51

Toyota Auris Hybrid 136 hk

BH

0,4

0,52

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

VW Golf 1,6 TDI 105 Blue Motion 2010 langtest VMB2 2010=

GJERRIGST I KOMPAKTKLASSEN: VW Golf 1,6 TDI Blue Motion. FOTO: HM Arkiv

Familiebiler med lavt testforbruk (inkl. mellomstore MPV-er)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

BMW 320d 163 hk (FG)

D

0,41

0,47

Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI stv 105 hk

D

0,44

0,47

BMW 316d aut 116 hk

D

0,44

0,47

Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv 105 hk

D

0,44

0,5

VW Jetta 1,6 TDI aut 105 hk

D

0,43

0,51

Mercedes-Benz B 180 CDI stv 109 hk

D

0,44

0,51

Mercedes-Benz C 200 CDI stv 136 hk

D

0,52

0,52

Mazda 6 2,2D stv 129 hk

D

0,52

0,52

BMW 320d stv aut 163 hk

D

0,47

0,53

Peugeot 508 1,6 HDi SW 112 hk

D

0,48

0,54

Toyota Avensis 2,0 D-4D stv 124 hk

D

0,45

0,55

Audi A4 2,0 TDIe stv 136 hk

D

0,49

0,55

BMW 320 d Coupé aut 163 hk

D

0,53

0,55

Renault Scenic 1,5 dCi 110 hk

D

0,41

0,55

VW Touran 2,0 TDI 7s 140 hk

D

0,53

0,55

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Fornebu 2009 BMW 320d Xdrive=

GJERRIGST AV FAMILIEBILENE: BMW 320d. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

SUV-er/crossovere med lavt testforbruk (alle størrelser)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

Audi Q3 2,0 TDI 4WD 140 hk

D

0,57

0,53

Peugeot 4008 1,6 HDi 4WD 115 hk

D

0,49

0,55

Subaru XV 2,0D 4WD 109 hk

D

0,56

0,55

BMW X1 xDrive 18d 4WD 136 hk

D

0,57

0,58

Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD 150 hk

D

0,58

0,58

Toyota Urban Cruiser 1,4 D-4D 4WD 90 hk

D

0,49

0,59

VW Tiguan 2,0 TDI 2WD 110 hk

D

0,53

0,59

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD 150 hk

D

0,54

0,59

Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD 115 hk

D

0,52

0,6

VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut 140 hk

D

0,6

0,6

Mini Countryman Cooper D All4 112 hk

D

0,49

0,61

Audi Q3 2,0 TDI 4WD aut 177 hk

D

0,59

0,61

BMW X1 xDrive20d 4WD aut 163 hk

D

0,62

0,61

Peugeot 4008 1,8 e-HDI 4WD 150 hk

D

0,56

0,62

Mazda CX-5 2,2D 4WD aut 150 hk

D

0,55

0,63

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Audi Q3=

GJERRIGST AV SUVENE: Audi Q3 2,0 TDI 4WD. FOTO: Terje Bjørnsen

Store premiumbiler med lavt testforbruk

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

AUDI A6 2,0 TDI sedan 177 hk

D

0,49

0,53

Mercedes CLS 250 CDI aut 204 hk

D

0,52

0,57

BMW 520d sedan aut 184 hk

D

0,52

0,58

Mercedes E 200 CDI stv aut 136 hk

D

0,63

0,61

BMW 520d stv aut 163 hk

D

0,53

0,62

BMW 525d xDrive stv 4WD aut 218 hk

D

0,56

0,63

Audi A6 2,0 TDI stv 177 hk D

D

0,5

0,64

AUDI A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 245 hk

D

0,6

0,66

Audi A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 204 hk

D

0,58

0,67

Audi A7 3,0 TDI quattro 4WD aut 245 hk

D

0,6

0,68

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Audi A6 2,0 TDI=

GJERRIGST AV DE STORE: AUDI A6 2,0 TDI sedan. FOTO: Terje Bjørnsen

Slik måler vi forbruk

Vi Menn Bil Top Gears forbrukstestrunde er 20 mil lang og har etter østlandske forhold mange høydemeter stigning. Det bidrar til at en lettere ser utslag i forbruk. Runden kjøres på normert tid, med et fåtall øvede testsjåfører og så likt som mulig hver eneste gang. Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom.

Før runden starter, fylles tanken helt til randen. Det samme blir gjort når runden er over, før forbruket regnes ut. Testsjåførene bruker mye tid på å forsikre seg om at bilen blir fylt på samme måte hver gang. Ved stort avvik fra forventet resultat kjøres runden én gang til.

Mulige kilder til avvik i tillegg til selve fyllingen er blant annet vær og føre, dekkdimensjon (brede dekk øker forbruket) og kilometerstand (noen testbiler er splitter nye og ikke "innkjørt"). Av plasshensyn har vi ikke tatt med alle disse opplysningene. I noen tilfeller er samme bilmodell kjørt flere ganger gjennom testrunden, og forskjellene i forbruk har generelt sett vært innenfor det Vi Menn Top Gear mener er et naturlig slingringsmonn.

Forbrukstestene viser for øvrig at bilenes kjørecomputer som regel viser lavere forbruk enn det reelle. Normalen er 5-10 prosent avvik, og noen ganger er det større. Bare unntaksvis er computerne helt korrekte.

Audi Q5 hybrid quattro=

PÅ RANDEN AV SØL: Tanken fylles til randen fylles tanken helt til randen, og vi bruker mye tid på å forsikre seg om at bilen blir fylt på samme måte hver gang. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Dette er oppgitt forbruk

Alle biler solgt i Norge skal ha et oppgitt forbruk. Dette måles i en såkalt EU-syklustest som forgår innendørs på rullende landevei, med data om luft- og rullemotstand som parameter. Det er nøye fastsatt hvor fort bilen skal akselerere, hvor lenge den skal holde ulike hastigheter, hvor høy temperaturen i testlokalet skal være osv. Elektronikk som radio og klimaanlegg er avslått. Siden prosedyren er kjent, er det fullt mulig for en bilprodusent å optimalisere en bil for EU-forbrukstesten, for eksempel gjennom å tilpasse girutvekslingen best mulig for de ulike fartsområdene.

Det betyr ikke alltid at bilen er best mulig tilpasset norske fartsforhold. For eksempel har mange nye biler et sjettegir med så høy utveksling at det knapt nok er brukbart ved lovlig landeveiskjøring.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!