Mercedes C-klasse stasjonsvogn er nylig lansert i Norge, og som forgjengeren har også den vært innom spesialavdelingen AMG, det samme med sedanen. Der har den fått et langt morskere utseende, ombygd understell og en nyutviklet motor som er en nær slektning av den som sitter i den nye sportsbilen Mercedes-AMG GT.

Den herlige 6,2-liters sugemotoren på 457 hk og 600 Nm er kastet ut, og erstattet med en mer effektiv 4,0-liters V8-er med twinturbo som yter inntil 510 hestekrefter. Som stasjonsvogn gjør den 0-100 på drøye fire sekunder. Det er superbilytelser, forskjellen er at du her har fire seter og et bagasjerom på 490/1510 liter.

Selger et titall biler i Norge

Sportsfjærene, samt gir- og motorresponsen justeres elektronisk etter ønsket kjørestil gjennom AMG RIDE CONTROL-systemet og AMG DYNAMIC SELECT-programmene.

- AMG-navnet blir stadig viktigere for Mercedes-Benz. Også i Norge merker vi stor interesse, ikke minst for AMG-pakkene vi tilbyr på våre standardmodeller. Samtidig selger vi noen titall fullblods AMG-er hvert år, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil.

Kommer som S-modell

C63 AMG kommer i to versjoner, en "vanlig" versjon, samt en S-versjon, akkurat som E-klasse. Grunnversjonen yter 476 hk og har et maksimalt dreiemoment på 650 Nm. Velger du S-modellen får du 510 hk og et maksimalt dreiemoment på 700 Nm.

S-modellen gjør 0-100 km/t på 4,1 sekunder som stasjonsvogn, fire sekunder som sedan. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

C63 AMG skal være 30 prosent mer drivstoffeffektiv og ha lavere utslipp enn forgjengeren. Det oppgitte forbruket ligger mellom 0,82-0,86 liter per mil, med et CO2-utslipp mellom 192-200 g/km - avhengig av modell. Forgjengeren hadde et oppgitt CO2-utslipp på 319 g/km som sedan.

Les også:

4 kule familiebiler med diesel

Nå er dette verdens råeste familiebil

Familiebiler for autobahn

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!