"Morsom kompaktbil med diesel" vil i manges ører høres ut som en selvmotsigelse, fordi diesel ikke hører hjemme i en rask kompaktbil.

Men akkurat som bensinmotorene er også dieselmotorene videreutviklet. Det hjelper antakelig på holdningen til diesel at bilen ikke behøver høres ut som en traktor hver gang den startes opp.

Vi har testet svært mange biler, både diesel og bensin, og våre testresultater viser blant annet følgende:

* Dieselbiler bruker i hovedsak mindre drivstoff enn sammenlignbare bensindrevne biler.

* For biler til og med kompaktbilstørrelse er forskjellen i testforbruk relativt liten mellom diesel og bensin.

* Bensinbiler støyer mindre, særlig når vi snakker om tomgangsstøy og kjøring i lav hastighet.

* Biler med bensinmotor har ofte de beste «full gass-ytelsene» (særlig i relativt lette biler), mens sammenlignbare dieselbiler har bedre dragkraft på lave turtall.

Her skal vi se på fire nye dieselbiler som har det lille ekstra hva gjelder ytelser. De er enten relativt nylanserte eller kommer til Norge i nær fremtid.

Ny GT-modell fra Peugeot

Det kommer utvilsomt en GTI-versjon av Peugeot 308, men det er fortsatt uklart når det vil skje. Det som imidlertid er klart er at det kommer en GT-modell av 308 rundt nyttår. Det høres lovende ut. Da vi testet Peugeot 308 stasjonsvogn endte vi opp med terningkast 6.

308 GT kan fås med en 1,6-liters turbomotor som yter 205 hk og 285 Nm, men den kommer også med en 2,0-liters BlueHDi-motor som yter 180 hk og hele 400 Nm. Den blir utstyrt med en sekstrinns EAT6 Quickshift-automatkasse, og forbruket er oppgitt til 0,4 liter per mil - med et CO2-utslipp på 103/107 g/km.

Motoren er en 4-sylindret, tredje generasjons common rail, med høy kompresjonsforhold; 16,7:1. 80-120 km/t i femtegir skal ta 5,5 sekunder.

=

KOMBO: Med Peugeot 308 GT er det mulig å realisere en bil som er kvikk, men som også har alle de fornuftige egenskapene til en stasjonsvogn. FOTO: Jean Brice Lemal

Raskere på alt

GT-modellene er senket 7-10 millimeter og har 10-20 prosent stivere fjæring sammenlignet med den vanlige modellen. Hydrauliske "bump stops" skal bidra til bedre veigrep.

De 18-tommers felgene er kledd med Michelin Pilot Sport 3-dekk, og bremseeffekten besørges av skiver med diameteren 330 millimeter foran og 268 bak - 290 millimeter på stasjonsvogna.

Ifølge Peugeot kommer 308 GT med utkoblingsbar ESP (elektronisk veigrepskontroll), hardere styring, raskere gassrepons, raskere girskift, ratthendler (EAT6), forsterket eksoslyd, samt rødt instrumentdisplay som viser effekt, dreiemoment, turbotrykk og g-krefter. Prisene på 308 GT er ikke klare, men den har premiere på bilutstillingen i Paris senere i september.

=

PLASS OG GASS: Peugeot 308 GT SW bør fungere som familiebil for de fleste. Bagasjerommet er praktisk og allsidig © FOTO: Jean Brice Lemal

ST gjør en diesel

Med nye Focus ST lanseres en momentsterk dieselversjon. Den blir etter alt å dømme rimeligere enn bensin-ST i Norge. (VW Golf GTD koster fra 396 100 i Norge, over 60 000 kroner rimeligere enn GTI)

Under panseret sitter en 2,0-liters TDCi-motor på 150 hk som i ST-modellen er tunet til 185 hk ved hjelp av kalibrering, mer luft og sportseksos. Dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig mellom 2000-2750 omdreininger, og toppfarten er på 217 km/t.

Dreiemomentet gir kraftig akselerasjon selv ved lave turtall. 80-120 km/t skal gå unna på 9,7 sekunder i sjettegir. 0-100 skal den greie på 8,1 sekunder. CO2-utslippet er oppgitt til 114 g/km.

Som nye Focus for øvrig får ST nytt dashbord. Den bittelille LCD-skjermen, og den knappebefengte vorten i simpel plast på konsollen, erstattes av en langt mer moderne løsning og 8-tommers berøringsskjerm.

=

LITE ENDRING: Nye Focus ST er ikke akkurat radikalt endret utvendig sammenlignet med dagens versjon. Det er snakk om et beskjedent ansiktsløft. Langt mer interessant er det at den kommer med dieselmotor. FOTO: Ford

Diesel-GTI

Dieselversjonen av VW Golf GTI heter GTD. Den har en turbomotor som yter 184 hk og 380 Nm. Det er 14 flere hester og 40 Nm mer dreiemoment enn forgjengeren.

Det oppgitte forbruket ved blandet kjøring er 0,42 liter per mil, med et CO2-utslipp på 109 g/km. Med dobbeltclutchet DSG-girkasse skal den i teorien greie 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Da er C02-utslippet på 119 g/km.

GTD er utstyrt med en toliters common rail-turbomotor. Den setter bilen i stand til å gjøre 0-100 km/t på 7,5 sekunder, og fra 60-120 km/t på seks sekunder i fjerdegir. Toppfarten er 230 km/t.

For første gang er drivstoffbesparende systemer som stopp/start-funksjon og regenerering av bremsekraft standard på GTD. Det samme er elektromekanisk progressive styring (XDS+). I kombinasjon med ESP-systemet skal det redusere tendensen til understyring ved høye hastigheter i svinger.

GTD har sportsunderstell som standard, og er senket 15 mm sammenlignet med de vanlige Golf-versjonene. 17-tommers felger og 225-dekk er også standard. Prisene starter på 396 100 kroner for GTD.

=

DIESEL-GTI: VW Golf GTD er rask, uten at forbruket løper løpsk. © FOTO: Produsent

Sportsbil med fornuft

Skoda Octavia RS er en skikkelig familie-GTI. Den kommer med en 2,0-liters TFSI-bensinmotor på 220 hk, men også en 2,0-liters diesel som yter 184 hk - samme som Golf GTD. Manuell girkasse er standard for begge motorene. Sekstrinns DSG-automatgirkasse er ekstrautstyr.

Sportsunderstell er standard og fjæringen er tilpasset RS som er senket 12 mm sammenlignet med standard Octavia. Stasjonsvognversjonen er senket 13 mm. Den nyutviklete multi-link bakakselen er også standard. RS kommer i tillegg med en elektro-mekanisk progressive styring, som skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse.

RS-dielsen skal greie 0-100 km/t på 8,1 sekunder med en toppfart på 232 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,46 l/mil, med et CO2-utslipp på 119 g/km

Skoda Octavia RS stasjonsvogn med diesel koster fra 393 400 kroner som er rundt 45 000 kroner mindre enn bensinversjonen.

=

FOR FAMILIEN: Bagasjerommet i RS er like stort som i vanlige Octavia stasjonsvogn - 610 liter, og en av klassens største. Større enn Avensis, Passat og Mazda 6, for å nevne noen. © FOTO: Torsten Zimmermann

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!