Skoda Octavia vRS 2,0 TDI

Et supert kompromiss mellom fornuft og fart

Kul bil til under 400 000 kroner.

DIESELRACER: Den nye Octavia RS 2.0 TDI klarer 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder med en toppfart på 232 km/t. FOTO: Tom Kirkpatrick
DIESELRACER: Den nye Octavia RS 2.0 TDI klarer 0 til 100 km/t på 8,1 sekunder med en toppfart på 232 km/t. FOTO: Tom Kirkpatrick
Sist oppdatert

Den hele nye Skoda Octavia RS (som egentlig heter vRS, fordi Ford eier RS-betegnelsen) er den raskeste noensinne, med toliters bensinturbomotor, 220 hk og 0-100 på bare 6,8 sekunder.

Men den er ikke den beste RS-en. For som med forrige generasjon, finnes det også en diesel-RS. Den er det rette valget for tenkende menn.

Dieselversjonen har samme motor som sitter i VW Golf GTD - en toliters klump med 184 hk og 380 Nm. Dette gir bilen nok motivasjon til å komme fra 0 til 100 på respektable 8,1 sekunder. Kanskje ikke så veldig spektakulært, siden de fleste kule kompaktbilene i dag klarer det på omkring seks sekunder. Men det høyere dreiemomentet redder RS diesel og får den til å føles mye raskere enn tallene antyder.

Den er ingen villmann, men den er rask. Sett den i gir og la momentet jobbe, så får du et avslappet tempo. Turboen jobber seg jevnt opp fra bare 1500 o/min.

Men det som virkelig er imponerende, er at den ikke blir så andpusten som de fleste dieseler. Momentkurven er flat helt til 3000 o/min, og fra førersetet merker du ikke at trøkket begynner å gi seg før ved over 4500 omdreininger. Det er høyt for en diesel.

STASJONSVOGN: RS-diesel som stasjonsvogn koster fra 403 400 kroner: FOTO: Skoda
STASJONSVOGN: RS-diesel som stasjonsvogn koster fra 403 400 kroner: FOTO: Skoda Foto: Torsten Zimmermann

Men gir den RS-følelse?

Den samme litt avslappende følelsen gjelder for chassiset, selv om det er 15 mm lavere enn en vanlig Octavia og har stivere fjærer og kraftigere stabilisatorstag.

Jo da, den er stivere, men ikke ukomfortabelt stiv; den absorberer humper elegant. Dette ville vært en grei bil å leve med, og en sprek bil for en raffinert herre.

Og selv stylingen støtter opp om følelsen. Du har en liten hekkspoiler (som virkelig reduserer løftet), doble, diskré eksosrør og litt omarbeidede støtfangere foran og bak. Altså en mer tilbakeholden enn aggressiv bil.

Men du merker et det kommer et "men". Og slik er det dessverre. For Octaviaen er rask, komfortabel og nøysom (0,46 liter på mila), men den er ikke helt spennende nok til å være en RS-modell. For virkelig å kjenne blodet strømme, trenger du en kompaktbil som er litt mindre tradisjonell.

Styringen til Octavia er presis, men den har ikke akkurat noen overflod av følelse, og chassiset byr ikke på så engasjerende kjøring som det burde. Resultatet er at det ikke blir så mye sprut når det går raskt.

Smart, men gjerne røffere

DISKRET: Førermiljøet er diskré, men noen små vRS-detaljer. FOTO: Skoda
DISKRET: Førermiljøet er diskré, men noen små vRS-detaljer. FOTO: Skoda

Og der er synd, siden Octavia RS har et genuint potensial til å fungere som en morsom familiebil.

Bra fart, fornuftig forbruk og en dønn ærlig brukervennlighet i hverdagen - et annerledes svar på spørsmålet om kul kompakt.

Men en litt følelsesløs styring gjør den litt for voksen for vRS-merket. Litt røffere tilbakemeldinger, takk.

DOMMEN: Skoda har skapt et prisgunstig, interessant og litt annerledes produkt. Octavia RS diesel er en tøff bil for vettuge og tenkende menn.

RIVALEN: VW Golf GTD - samme motor, på papiret litt raskere, men mindre plass

Tekniske data

Skoda Octavia RS 2.0 TDI

GRILL: Fronten preges av VRS-merket på grillen, det distinkte luftinntaket, den nye RS-støtfanger og tåkelysene. FOTO: Tom Kirkpatrick
GRILL: Fronten preges av VRS-merket på grillen, det distinkte luftinntaket, den nye RS-støtfanger og tåkelysene. FOTO: Tom Kirkpatrick

Motor: 1968 ccm 4 syl turbodiesel

HK: 184

Dreiemoment: 380 Nm

Forbruk: 0,46 l/mil

CO2-Utslipp: 119 g/km

0-100 km/t: 8,1 sek

Toppfart: 230 km/t

Vekt: 1395 kg

Pris fra: 395 400,-

Les også:

De beste vinterdekkene

Litt harry, men fryktelig morsom

Snakk om stasjonsvogn

Denne saken ble første gang publisert 04/11 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også