I likhet med motorolje finnes det mange typer kjølevæske med forskjellige egenskaper. Og bruker du feil, kan det bli dyrt. I verste fall kan du ødelegge motoren.

Fargen er avgjørende, men det er ikke lenger kun to farger å velge mellom. I tillegg til rød og blå, finnes det i dag både grønn, gul, lilla m.fl..

- I hovedsak skilles det mellom vanlig frostvæske (ofte blå) og longlife frostvæske (ofte rød), forteller Dag Edvardsen i NAFs tekniske avdeling, og disse må ikke blandes.

- Blander du disse kan frostvæsken klumpe seg og tette kjølesystemet i motoren, forteller Edvardsen. Det gjør at motoren ikke får riktig kjøling, og kan i verste fall føre til motorhavari.

- Andre faktorer spiller også inn, fortsetter Edvardsen. - Rød frostvæske er silikatfri og har egenskaper som er bedre tilpasset biler med forskjellige ståltyper i motor og kjøleanlegg. Spesielt biler med topplokk i aluminium. Feil frostvæske kan tære på pakninger og aluminiumdeler i motoren og kjølesystemet, påpeker han.

Se også: Det nytter å klage på bruktbilkjøpet

Forstvæske kjølevæske=

VALGETS KVAL: Rød og blå, hvilken skal du velge? Svaret finner du i bilens instruksjonsbok. Det viktigste er at du ikke blander, for da kan væsken klumpe seg. © FOTO: Petter Handeland

Hva er kjølevæske/frostvæske?

Kjølevæske og frostvæske er det samme, og benyttes i bilmotoren for å unngå overopphetning, siden det oppstår svært høye temperaturer i en forbrenningsmotor. Kjølevæsken sørger også for at motorens kjølesystem ikke fryser ved kuldegrader, og besitter i tillegg korrosjonsbestandige egenskaper som er viktig for motoren.

Hvilken farge?

- Farge er ikke avgjørende. Fargen gjenspeiler ikke nødvendigvis frostvæskens egenskaper. Det varierer fra produsent til produsent, poengterer Edvardsen.

- Sjekk alltid bilens instruksjonsbok før du etterfyller noen form for væske på bilen. Dette gjelder også for olje. I instruksjonsboken står det hvilke egenskaper væsken eller oljen din bil skal ha, sier han.

Hvis du ikke vet hva slags frostvæske som er på radiatoren, kan det være lurt å tappe denne før du fyller på ny frostvæske. På den måten unngår du å blande forskjellige typer.

Ofte sitter det en liten tappekran nederst på radiatoren, men det kan være vanskelig å komme til, så det kan være lurt å sette bort jobben til et verksted. Gjør du det selv, så husk at frostvæske er giftig og må leveres på en miljøstasjon.

Forstvæske kjølevæske=

LANG LEVETID: Det står på flasken hvor ofte kjølevæsken må byttes. Blå væske burde byttes hvert år, mens rød - såkalt longlife-væske - burde byttes hvert tredje år. © FOTO: Petter Handeland

Bytt regelmessig

Mange tror at det holder å kjøpe en frostvæskemåler og måle frysepunktet til frostvæsken for å fastslå om den duger et år til, men så lett er det ikke.

Med mindre du bruker såkalt longlife-frostvæske, anbefaler Edvartsen at du skifter frostvæske hvert tredje år. Les på flasken, råder han.

- Tilsetningsstoffer i frostvæsken brytes ned over tid og effekten reduseres. Fryseegenskapene er stabile, men smøreegenskapene reduseres og væsken gir ikke like god rustbeskyttelse når den blir gammel. Derfor er det til liten nytte å kun måle frysepunktet, avslutter han.

Les også:

De beste appene til bilturen

Blir du tatt med denne i frontruta kan det bli dyrt!

TPMS: Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!