Tesla har nå endelig startet leveringen av Tesla Model S som over 1000 nordmenn venter på. Bellona-sjef Frederic Hauge ble eieren av Europas første Tesla Model S.

- Model S er en "gamechanger" både når det gjelder transport, energibruk og miljø. For meg som miljøforkjemper er dette en stor dag, sier Hauge til Norsk Elbilforening.

- Om få år vil alle kjøre elbil, uansett hvor i landet de bor. Med elbilfordelene her til lands og superladerne som kommer i løpet av noen måneder, kan man lade bilen fra tomt batteri til nye 480 kilometer på en halvtime. Da er det ingen som vil velge bensin eller diesel mer, mener Hauge.

Kjørte til Nordkapp

Han gjennomførte nylig et PR-stunt og en "elektrisk valgkampturné" ved å kjøre til Nordkapp med en demobilutgave av Model S. På de 270 milene som ble tilbakelagt gikk det med 474 kilowattimer strøm, noe som tilsvarer et 10-dagers strømforbruk i en gjennomsnittlig norsk husholdning, ifølge Bellona. Tilbake i Oslo bar det rett til Teslas lokaler på Alnabru for å få utlevert den første kundesolgte Model S-bilen.

- Hauge er en god ambassadør for Tesla og var tidlig ute med å reservere. Som eier av Tesla Roadster fikk han prioritet, sier Kjell-Arne Wold, salgsansvarlig i Tesla Norge, som selv venter på sitt eksemplar.

Både Tesla og Bellona avviser at Frederic Hauge og Bellona er sponset av den amerikanske bilprodusenten.

=

ELEKTRISK VALGKAMP: Hauge og Model S på Nordkapp. FOTO: Bellona

Bellona-lederen har lenge vært en ivrig elbilforkjemper. Allerede i 1989 importerte han Norges første elbil sammen med Morten Harket, en ombygd Fiat.

Etter å ha kjørt utallige ganger gjennom bomringen uten å betale, og kjøpt bilen tilbake på tvangsauksjon gang på gang, ga politikerne etter. Gratis bompassering for elbiler var et faktum, ifølge Belllona.

Hauge sto også først i køen da Tesla gjorde sitt inntog i Norge i 2009 med den elektriske sportsbilen Roadster.

Fem måneders ventetid

Men nå er det Model S det handler om. I første omgang er det de luksuriøse Signature-modellene som kommer. Toppmodellen Signature Performance koster 679 000 kroner og har den største batteripakken. Den yter hele 416 hk og gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder.

- Signature-modellene kommer først. Deretter kommer de andre i tur og orden, sier Wold.

Han forteller at det nå er rundt fem måneders ventetid på Model S. Bestiller du nå må du belage deg på 2014-registrering. Det er blitt spekulert i om Model S i Europa ville ha annet interiør og andre spesifikasjoner enn de amerikanske modellene, men det er ikke tilfelle.

- Forskjellig ladekontakt er det eneste som skiller bilene fra hverandre, sier Wold

Bedre plass

Blant de første som fikk bilene sine var også Nikolai Astrup, leder i Oslo Høyre og medlem i Stortingets energi- og miljøkomité.

- Det er 25 mil til hytta, og dit skal vi kjøre uten rekkeviddeangst, sier Astrup til Norsk Elbilforening. I likhet med Hauge er Astrup svært begeistret for bilen, men han har én innvending:

- Plassen i baksetet, særlig i høyden, kunne vært vesentlig bedre, uttaler Astrup

=

SUV: Model X kommer på markedet i USA neste år. Deretter står Norge for tur. FOTO: Newspress

Model X neste år

Tesla har også åpnet for bestilling av den SUV-aktige Model X som kommer på det amerikanske markedet neste år. Den vil ha firehjulstrekk og noe høyere bakkeklaring.

Rekkevidden vil være på 40 mil, altså noe svakere enn Model S. Det skyldes at SUV-konstruksjonen gir mer luftmotstand i tillegg til at den er tyngre enn Model S.

Som med Model S, vil norske kunder være de første mottakerne av Model X i Europa.

Les også:

Slik blir Model S fulladet på 90 sekunder

BMWs elbil blir langt billigere enn antatt

Mercedes-råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

Nå kommer elektriske Ford Focus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!