De som måtte være på utkikk etter en überrask kompaktbil har endelig litt å velge i. Alle de tre tyske premiummerkene har nå hver sin toppkandidat i Golf-klassen. BMW er representert med M135i, en av de kjappeste bilene vi har testet. Nylig prøvekjørte vi lynraske S3 som er Audis kandidat i klassen for kompakte biler med avsindig mye krefter

Men nå er det dukket for den kanskje hvasseste kandidaten i klassen: I august kommer Mercedes A 45 AMG til Norge. Den har ifølge Mercedes verdens sterkeste serieproduserte toliters turbomotor med en effekt på 360 hestekrefter. Den kommer med firehjulstrekksystemet 4Matic som standard, og skal være god for 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Det er på papiret raskere enn konkurrentene.

Mercedes hevder sågar at A 45 AMG blir den raskeste og sterkeste bilen i sin klasse.

Den er priset i Norge til rett under 800 000 kroner. Det gjør den til den billigste modellen i Norge fra Mercedes' spesialavdeling AMG (Aufrecht Melcher Großaspach).

- I Norge ligger A 45 AMG på under halv pris av de fleste andre AMG-modellene. Denne bilen vil være en døråpner for kundegrupper som tidligere har drømt om biler fra Affalterbach, men som aldri har tatt skrittet helt ut, sier Reidar Holtedahl, salgsdirektør i Mercedes-Benz Personbil.

- Norge har fått tildelt et knippe A 45 AMG i 2013. De fleste er allerede solgt, opplyser Holtedahl.

A 45 AMG (W 176) 2012=

STERK: Verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor sitter i A 45 AMG, ifølge Mercedes. FOTO: Daimler AG

=

RASK: BMW M135i. FOTO: M. Moesch

Audi S3 tredørs 2013=

RASK: Audi S3. FOTO: Audi

Mercedes A 45 AMG

Audi S3

BMW M135i

Drift

Firehjulsdrift

Firehjulsdrift

Bakhjulsdrift

Motor

4 syl, 2,0 turbo

4 syl 2,0 turbo

6 syl, 3,0 twinpower turbo

HK

360

300

320

Nm

450

380

450

0-100 km/t (fabrikk)

4,6

4,8

4,9

Forbruk

0,69 l/mil

0,69 l/mil

0,75 l/mil

CO2-utslipp

161 g/km

159 g/km

175 g/km

Pris fra

799 000

745 000

755 900

A 45 AMG (W 176) 2012=

AMG: Mercedes A 45 AMG kommer til Norge i august. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!