Skodas femdørs kombi ble introdusert i mars, og stasjonsvognen lanseres på det norske markedet i juni. Kombinasjonen med stasjonsvogn og firehjulsdrift blir tilgjengelig i løpet av sommeren.

Nye Octavia er blitt en langt større bil, og er hele ni centimeter lengre og 4,5 centimeter bredere enn forgjengeren. Akselavstanden har økt med nær 11 centimeter. Det gir klasseledende benplass i baksetet og et bagasjerom på 610 liter - 30 liter mer enn forgjengeren. Bagasjeplassen i nye Octavia er faktisk kun 23 liter mindre enn i nye Skoda Superb.

Blir billigere

Prisen på nye Octavia stasjonsvogn starter på 235 500 kroner. Da får man enkleste modell med en 1,2 TSI bensinmotor på 105 hk. Det er nesten 15 000 kroner rimeligere enn dagens modell, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Octavia 1,6 TDI med 105 hk koster fra 240 500 kroner. Utgående modell er priset til 264 900 kroner.

Alle versjoner kommer med blant annet ni kollisjonsputer og TPM - dekktrykkskontroll og tretthetsvarsler. Den kommer også med multikollisjonsbrems som standard. Dersom kollisjonsputen utløses starter multikollisjonsbremsen automatisk oppbremsing for å unngå ytterligere kollisjoner.

Octavia har også proaktiv passasjerbeskyttelse som standard. Når den elektroniske stabilitetskontrollen utløses "forbereder" bilen seg på en eventuell kollisjon ved å stramme setebeltene, samt lukke vinduer og takluke (for å forhindre at objekter kommer inn i bilen).

=

4X4: Vil du ha firehjulstrekk må du plusse på 30 000 kroner. FOTO: Daniel Kraus

For 277 000 kroner få man en 1,6-liters diesel med 105 hk og høyeste utstyrsnivå, kalt Elegance. Da er Bi-Xenonlys med fjernlysassistent, LED kjørelys, 17-tommers aluminiumsfelger, cruisekontroll og klimaanlegg med to soner også på listen over standardutstyr.

Dieselmotoren på to liter og 150 hk koster fra 312 000 kroner.

Vil du ha DSG-automatgirkasse må du plusse på 17 000 kroner. Pristillegget for firehjulstrekk er på 30 000 kroner. Firehjulstrekk kan leveres på følgende motoralternativer: 1,6 TDI 105 hk manuell, 2,0 TDI 150 hk manuell og 1,8 TSI 18 hk i kombinasjon med DSG.

Les også:

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Her er 20 solide bruktbilkjøp

Volvo-ene skal bruke mye mindre drivstoff

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!