CO2-kampen - sjekk listen over bilmerkene som gjør det godt.:

EU tvinger bilprodusentene til bedring

De klarer det ikke frivillig. Derfor har EU måttet innføre tøffe lovkrav.

KRAFTIG REDUKSJON: BMW er det merket som reduserte sine samlede flåteutslipp klart best fra 2007 til 2008.

KRAFTIG REDUKSJON: BMW er det merket som reduserte sine samlede flåteutslipp klart best fra 2007 til 2008. Foto: BMW

Publisert Oppdatert

Trodde du Toyota var miljøvennlig? BMW og Fiat er de to bilprodusentene som utmerker seg.

BMW er for andre året på rad det merket som har best forbedring, takket være sin avanserte Efficient Dynamics-teknologi.

Se også: BMW Vision

Og BMW ligger dessuten på tredjeplass over dem som er nærmest målene for år 2015.

Fiat ligger helt på topp av listen, som det merket som slipper ut minst fra hele bilflåten sin.

Toyota på 4. og 6. plass

Her ligger Toyota kun på fjerdeplass. Og Toyota ligger på sjetteplass når det gjelder å nå målene for 2015.

TABELL: BMW har hatt størst miljøforbedring fra 2007 til 2008, og er klart best av premiummerkene.

TABELL: BMW har hatt størst miljøforbedring fra 2007 til 2008, og er klart best av premiummerkene. Foto: Transport og Environment

Rangering etter gjennomsnittlig CO2-utslipp i 2008

I tabellen over er bilmerkene (eller riktigere: bilprodusentgruppene) rangert etter hvor mye deres samlede solgt flåt slipper ut i gjennomsnitt.

Fiat ligger på topp med 138 gram i snitt. I kolonnen til høyre ser du hvor mye snittutslippet er redusert fra 2007 til 2008. BMW har redusert sitt med over 10 prosent.

Frivillighet funket ikke, EU-krav fremover

TABELL: De grønne prikkene viser frivillig målsetting. De fargede linjene hvor langt unna bilmerkene var. Svart kurve må til for å nå 95-gram i år 2020.

TABELL: De grønne prikkene viser frivillig målsetting. De fargede linjene hvor langt unna bilmerkene var. Svart kurve må til for å nå 95-gram i år 2020. Foto: Transport og Environment

Det er T&E - European Federation for Transport and Environment AiSBL - som for fjerde året på rad har laget disse sammenstillingene for å følge bilbransjens CO2-utvikling.

Grafen over viser utviklingen siden 1995 (de fargede linjene er forskjellige bilorgansiasjoners regnemåter), målt opp mot det frivillige målet bilprodusentene selv gikk med på i 1998.

Da det ble helt åpenbart arivillighet ikke var tilstrekkelig, bestemte EU seg i desember 2008 for å lovpålegge produsentene reduskjonsmål.

Kravet er 95 gram CO2 per kilometer

Og det er tøffe forbedringsmål for de neste 10 årene. Innen 2020 skal snittutslippet være nede i 95 gram CO2 per kilometer. Innen 2015 skal utslippet ligge på maks 130 gram i snitt.

TABELL: Viser rangeringen av merkene etter hvor langt de har igjen for å nå CO2-målet i 2015. Det er forskjell på hvilket mål merkene må nå, avhengig av vekten på bilene de lager.

TABELL: Viser rangeringen av merkene etter hvor langt de har igjen for å nå CO2-målet i 2015. Det er forskjell på hvilket mål merkene må nå, avhengig av vekten på bilene de lager. Foto: Transport og Environment

Merk at dette er snittet for samtlige solgte biler. Dvs. hvike biler folk kjøper, ikke hvilke enkelte gjerrigmodeller produsenten har.

Tabellen over er rangering av hvor godt produsenten ligger an for å nå 2015-målene.

Men noen biler slipper ikke ut CO2 i det hele tatt.

Les disse artiklene:

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag