Fotobokser

Disse strekningene har gjennomsnittsmåling av fart

Norge har nå 14 strekninger med gjennomsnittsmåling av fart. Og flere skal det bli.

NYE SKILT: Slik ser de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart ut. ILLUSTRASJON. Statens vegvesen

NYE SKILT: Slik ser de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart ut. ILLUSTRASJON. Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

Frem til 2009 fantes det bare én type fotoboks langs veiene i Norge, de såkalte punkt-ATK-ene som måler farten ved ett punkt. Føreren blir bøtelagt hvis farten ved dette punktet er for høy.

Men sommeren 2009 ble en ny form for fotobokskontroll etablert i Norge, kalt streknings-ATK. Denne teknologien består at to fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på en gitt strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy.

Streknings-ATK-ene har vist seg svært effektive sammenlignet med vanlige fotoboksene.

- Våre beregninger viser at streknings-ATK-ene gir opp mot tre ganger større fartsreduksjon enn vanlig punkt-ATK, sier Arild Ragnøy, sjefsingeniør i Statens vegvesen.

Det finnes i dag 14 steder med gjennomsnittsmåling med bruk av fotobokser i Norge. Det arbeides med fire til sju nye strekninger til i løpet av året.

STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, tror de nye skiltene er lettere å forstå. FOTO: Petter Handeland

STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, tror de nye skiltene er lettere å forstå. FOTO: Petter Handeland

Gjennomsnittsmåling av fart ble for første gang introdusert i Norge på E18 ved Bakkevann i Telemark i juni 2009. Tromsøysundtunnelen var Norges første tunnel med gjennomsnittsmålinger.

Punkt-ATK for registrering av fartsovertredelser ble for første gang introdusert i Norge på E18 gjennom Telemark i juni 1988

Her er det gjennomsnittsmåling av fart

Fylke

Vei

Strekning

Ant km

Fartsgrense

Retning

Ant kameraer

Akershus

Rv 23

Oslofjordtunnelen

7,3

70

Begge

4

Hedmark

Rv 3

Barkald-Alvdal

9,5

80

Begge

4

Hedmark

Rv 25

Elverum-Trysil

10,5

80

Begge

4

Oppland

E6

Otta-Dombås

5,0

80

Begge

4

Oppland

Rv 4

Harestua N-Grua S

3,9

80

Begge

4

Østfold

Fv 108

Hvalertunnelen

4,0

80

Begge

5

Østfold

Fv 120

Nore-Rødsund

2,6

80

Begge

4

Telemark

E18

Bråtevassdalen

8,2

80

Retn øst

2

Buskerud

Rv 7

Bromma-Nesbyen

7,7

80

Begge

4

Vest-Agder

Rv 457

Flekkerøytunnelen

2

70

Begge

4

Rogaland

E39

Byfjordtunnelen

2,6

80

Retn nord

2

Trøndelag

E6

Helltunnelen

4,2

80

Én retn*

2

Møre og Romsdal

Fv 653

Eiksundtunnelen

7,8

80

Begge

5

Troms

E8

Tromsøysundtunnelen

2

80

Begge

4

* Fra Trondheim mot Stjørdal

Her kommer det gjennomsnittsmåling

Buskerud E16 Hallingby - Ringmoen 10,5 km 80 Begge retninger 4

Strekningen mellom Hallingby og Ringmoen på E16 nord for Hønefoss venter bare på de nye skiltene og er straks operativ. I tillegg vurderes flere strekninger i Hedmark og Oppland, men politi og Vegvesenet må bli enige om plassering først. Det jobbes også med strekninger i Nordland.

Les også:

FØRST UTE: Strekningen Bromma-Nesbyen på Riksvei 7 i Hallingdal blir den første strekningen med de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart. På bildet er de gamle skiltene fortsatt på plass. FOTO: Martin Jansen

FØRST UTE: Strekningen Bromma-Nesbyen på Riksvei 7 i Hallingdal blir den første strekningen med de nye skiltene for gjennomsnittsmåling av fart. På bildet er de gamle skiltene fortsatt på plass. FOTO: Martin Jansen

Her er de 30 fotoboksene som tar flest

Pass deg, fotoboksene er oftere på

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag