Mercedes markedsfører GLA som en SUV, (den befinner seg riktignok helt i ytterkanten av begrepet), og som andre Mercedes-modeller finnes den i en versjon fra Mercedes' egen spesialavdeling, AMG.

GLA 45 AMG er i nær slekt med Mercedes' to andre kompaktracere, A 45 AMG og CLA 45 AMG. Disse har vi tidligere prøvd på både landevei og racerbane. Som dem har racer-SUV-en sjutrinns dobbeltclutchautomat og firehjulsdrift. Den gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder og yter hele 360 hk og 450 Nm dreiemoment fra det som ifølge Mercedes er verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor.

Hvasse saker, men for noen er selv ikke dette nok. Så da må man oppsøke andre enn AMG. For eksempel Brabus. Denne tyske Mercedes-spesialisten har bygget videre på GLA 45 AMG. Med et såkalt Brabus PowerXtra CGI B45-tuningprogram yter den hele 400 hk og 500 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Ikke dårlig for en 2,0-liters bensinmotor.

I tillegg er den utstyrt med komponenter som skal forbedre aerodynamikken og marktrykket, samt skreddersydde 21-tommers felger kledd med 255/30 R 21-dekk. Brabus har for øvrig tuningprogrammer til de mer vanlige GLA-versjonene også. Med Brabus ECO PowerXtra D3-program kan Mercedes GLA 220 CDI yte 210 hk (40 mer enn originalt) og 410 Nm.

=

BRABUS: Mercedes GLA 45 AMG med Brabus-tuning. FOTO: Brabus

Mer bøs Macan

Porsche Macan Turbo er heller ingen sinke, men også den kan fås med mer krefter i spesialmarkedet. Techart er blant selskapene som tilbyr spesialprogrammer for Porsche. Med et Power Kit TA B95/T1 skal twinturbo-ladede Macan Turbo få 40 flere hester og et dreiemoment som øker med 70 Nm. Det gir totalt 450 hk og 620 Nm.

De ekstra kreftene aktiviseres ved å bruke Sport- og Sport Plus-innstillingene. I Sport Plus skal Macan Turbo greie 0-100 km/t på 4,4 sekunder - mot standard 4,6 sekunder. Også toppfarten er noe høyere, maks 271 km/t.

Techart har dessuten en rikholdig liste med ekstraustyr som gjør Macan med bøs. Her kan man velge og vrake blant eksossystemer, Techart sportsdemping, spoilere, sideskjørt, spesiallaget diffuser, 22-tommers felger, diverse karbonkomponenter og skreddersydde interiørdetaljer.

=

TECHART: Porsche Macan Turbo med Techart-tuning. FOTO: Techart

=

TECHART: Porsche Macan Turbo med Techart-tuning. FOTO: Techart

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!