Derfor må du ha DAB i bilen
Om fem år slukkes FM-nettet for godt her til lands, og dermed kan det også bli stille i bilen.

Om fem år slukkes det analoge FM-nettet her til lands, og dermed kan det også stille i landets mange tusen FM-mottagere i bilen.
Da blir det ut med det gamle og inn med det nye. Danskene kommer like etter og slukker sine FM-anlegg to år etter oss.
- Vi er selvsagt glade for at danskene har satt en slukkedato i nær fremtid, og i tillegg har valgt DAB+, som Norge og flere andre land, sier Ole Jørgen Torvmark.
Han er daglig leder i Digitalradio Norge AS, som under navnet www.radio.no har hovedansvaret for informasjonsarbeidet knyttet til digitaliseringen av riket.
Dermed ser det ut til at FM-mottageren går samme veien som telexen og faksmaskinen.
Siden vi snart sitter med en av Europas eldste bilparker, vil også elektronikken i bilparken bli tilsvarende utdatert.
Standard hos noen
Dette faktum har naturlig nok bilbransjen oppdaget også, og mange nye biler kom derfor med DAB (Digital Audio Broadcasting) som mulig tilleggsutstyr.
Trenden er nå ifølge våre statistikker fra Opplysningrådet for veitrafikken (OFV) at flere og flere merker satser på dette som standard i nybilen. Men en våken bruktbilforhandler vil også passe på å tilby dette ettermontert.
Her må du imidlertid passe på at du du ikke kjøper katta i sekken, det er nemlig forskjell på standarden DAB og DAB+, som er den aktuelle teknologien som er i bruk nå.
Forskjellen på de to når det gjelder lydkvalitet er nemlig merkbar. Det er altså DAB+ som gjelder i både nye biler og på tilleggsutstyrssiden.
- DAB+ er på mange måter overlegent FM når det kommer til lyd og mulighet til å få inn flere kanale, slår redaktør Hallvard Lunde i magasinet HjemmePC fast.
Lydforskjellen mellom FM og DAB kan sammenlignes med å gå fra VHS til DVD, i tillegg til at det blir lettere å få oversikt over hvilke kanaler som er tilgjengelige.
En annen kjekk forbedring for billistene er at du vil få inn langt flere kanaler der du tidligere bare kunne høre en kanal.
Årsaken til dette er at siden overføringen er digital, så er det teknisk mulig å pakke inn flere kanaler i samme signalet.
Har du kjørt gjennom norske dalstrøk har du antakelig registert problemer med å motta sendinger over FM-båndet. Det knitrer og spraker. Det problemet slipper du med DAB.
Finnes alternativer
Selv om FM-nettet legges ned og du ikke har DAB-mottager kan du likevel komme langt med en god smarttelefon og diveres apper. NRK lar deg streame sendingen over mobilnettet, og flere andre kommersielle kanaler har tilsvarende apper.
I tillegg har vi for eksempel musikktjenestene Spotify og Wimp som det er mulig å bruke i bilen over mobilnettet. Men her er det lurt å først undersøke hvor mye du må betale for datatrafikken.
Lett å ettermontere
På ettermonteringssiden øker etterspørselen og interessen også. Ikke så rart, siden flertallet av oss tross alt sitter med lett aldrende biler med FM-mottagere.
Dermed er det også håp om godlyd i bilen for oss også.
Flere småbedrifter har spesialisert seg på å ettermontere faste løsninger, også i helt nye bilmodeller med relativt avanserte systemer fastmontert om bord.
- Det finnes flere produkter som du kan montere selv. De må ofte monteres løst, og ikke alle modellene vil se like lekre ut i dashbordet, poengtere Tuqeer Ahmad, daglig leder i Strømmen Bilradio.
Du må regne med litt fikling for å få antennen til å sitte som den skal. Du kan nemlig ikke bruke den vanlige FM-antennen i bilen til DAB-mottak.
Det finnes også produkter som fungerer sammen med eksisterende løsninger hos de fleste bilmerkene. Ofte kan disse løsningene være mer plundrete å montere, og du må derfor påregne å få disse installert av profesjonelle.
De lekreste løsningene kommer gjerne i såkalt dobbel DIN eller en "toetasjers"-spiller-variant for deg med god plass i dashboardet.
Les også:
Her finner du alle våre bilquizer

Her er de beste og verste bilene de siste 15 årene