Trenger du egentlig ekstrautstyr som elektrisk setejustering, varme i setene, vindushviskere med regnsensor, elektrisk håndbrekk og parkeringssensor? Eller ville du gladelig byttet dette utstyret mot ekstra ryggelys og temperaturmåler for motoren?

NAFs søsterorganisasjon i England i AA har gjennomført en undersøkelse som viser at svært mange av medlemmene gladelig ville byttet ut moderne ekstrautstyr rette mot komfort mot mer grunnleggende og tradisjonelt utstyr.

Hele 71 prosent av medlemmene sier at de gladelig bytter ut varme i setene mot ekstra ryggelys, slik at det blir lettere å rygge i mørket, og temperaturmåler for motoren.

- Resultatene i undersøkelsen forundrer meg ikke. Den viser bare at folk ønsker mer kontroll over bilene sine, sier Jan Ivar Engebresten, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Moderne biler viser både temperaturen ute og inne i kupeen, mens temperaturmåler for motoren ofte har forsvunnet fra dashbordet. Den har havnet dypt ned i menysystemt, og dukker opp som et ubehagelig "pling" og glødende varsellampe når temperaturen er for høy.

- Det er greit å kunne følge med på om motoren er på vei til å bli overopphetet på en varm dag med mye kø, sier Engebretsen.

- Våre medlemmer forteller oss at det er gått for langt på enkelte modeller, og at de ønsker praktiske innretninger mer enn tant og fjas. Å ha to ryggelys gjør det lettere å rygge ned en dunkelt belyst vei, og en temperaturmåler vil vise når motoren sliter, for eksempel ved tauing eller ved krabbekjøring i tett trafikk, uttaler Andy Smith i AA

Engebretsen poengtere også at moderne ekstrautstyr kan virke sløvende.

- Det er neppe tvil om at mye av det komfortrettede utstyret kan virke passiviserende på sjåføren, og det er noe vi absolutt ikke ønsker i trafikken, sier Engebretsen.

=Kia Cee'd 2012

BORTE VEKK: Kjølevannstemperaturmåleren for motoren har forsvunnet fra dashbordet på mange nye biler. Foto: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

Kjønnsforskjeller

Undersøkelsen viser at det er visse kjønnsforskjeller på hva menn og kvinner foretrekker av komfortrettet utstyr i bilen

Dette komfortutstyret vil menn ha

Varme i setene

Klimaanlegg (aircondition)

Parkeringssensorer

Elektriske sidespeil

Elektriske vindusheiser

Cruisekontroll

Kjørecomputer

Dette komfortutstyret vil kvinner ha

Oppvarmet frontrute

Elektrisk håndbrekk

Vindushviskere med regnsensor

=Kia Cee'd 2012

KLIMA: Det er blitt vanligere å vise temperaturen inne og ute enn temperaturen på kjølevann og olje. Foto: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

Utstyret som lønner seg

Mye av det komfortrettede utstyret kan virke overflødig, men noe ekstrautstyr er det likevel lurt å vurdere. En helt skrapet bil vil være mindre ettertraktet som brukt. Metalliclakk kan det være lurt å bruke noen tusenlapper på, og det samme gjelder klimaanleg. Dessuten er sikkerhetsutstyr smart. Det gir bilen høyere verdi.

- Alle som kjøper bil i dag, uansett prisklasse, bør velge xenonlys, aktive kurvelys, parkeringsvarmer, parkeringsvarsler foran og bak, samt bluetooth-tilkobling. I dyrere biler bør også nødbremsesystemer og beltestrammer med. Det anbefaler Kjell Magne Aalbergsjø, seniorrådgiver hos OFV.

=

IKKE OVERDRIVE: Noe ekstrautstyr er smart med tanke på bilens salgsverdi. Foto: Bentley

Utstyr anbefalt av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Xenon-lys, aktive kurvelys, parkeringsvarsler, parkeringsvarmer, bluetooth-tilkobling, nødoppringning

Utstyr det selges mye av

Regnsensor, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer, bluetooth og aluminiumsfelger

Litt dyrere biler:

Førerassistanse-systemer, xenon/bi-xenonm, cruisekontroll, fargede ruter, nøkkelfritt, ekstra seter

Utstyr anbefalt av Leaseplan

Tilleggsvarmer med timer og/eller fjernkontroll, xenon-lys/Bi-xenon-lys, aktive kurvelys, hengerfeste, automatisk klimaanlegg, seter i skinn/delskinn, oppgradering til sportsseter, panoramatak (avhenger av bilmodell), ekstra seter (for MPV der syv seter er opsjon), automatgir og 4WD (der prisforskjellen på 2WD og 4WD er liten)

- Du får ikke nødvendigvis mer for en liten bil med skinnseter og automatgir. Men i for eksempel en Mercedes E-klasse bør du helst ha begge deler, sier flåteanalytiker Mårten Olsen i Leaseplan.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!