Radiosignaler, slik de fleste av oss kjenner de, bruker FM-båndet. Men digital radio, eller DAB, har vært i bruk en god stund her i landet. Digitalradio gir rom for et mye bredere kanaltilbud enn FM-nettet. I tillegg får man gjerne bedre lyd, man slipper å søke rundt etter kanaler, og man slipper også halvveis-mottak med susing og skurring av radiokanalen man hører på.

I tillegg gir det digitale nettet mulighet for overføring av bilder og film, og mye tilleggsinformasjon om hva man hører på, trafikkinformasjon og slikt.

Du kan lese mer om DAB og fordelene til systemet hos radiobransjen promoteringsside for digitalradio, "Ja! til radio".

Et fullt utbygd DAB-nett vil gi tilgang til rundt 70 radiokanaler, ifølge Digitalradio Norge.

Det har vært en del fram og tilbake rundt overgangen til digitalradio her i landet. Men i dag legger Regjeringen fram en plan for utfasing og slukking av FM-nettet.

SPESIALLAGD: Mange hovedenheter er i dag spesiallagd for bilen de sitter i. Det kan gi deg store utfordringer om få år. © Gratis

FM slukkes i 2017

I 2017 skal FM-signalene være erstattet med digital kringkasting, og dermed har man også dratt av det ordentlige startskuddet for overgangen.

Dette betyr også at radioen du har i bilen din sannsynligvis ikke lenger vil kunne ta imot radiosignaler i 2017.

Til nå har dekningsgraden for DAB-signaler vært rundt 80 prosent av landet vårt, men nå - med de konkrete fremtidsplanene som er lagt fram - vil dette bedres ytterligere.

En undersøkelse Stiftelsen Elektronikkbransjen gjorde i januar, viser at det nå er i bruk rundt 7,5 millioner radioer i norske hjem.

I 2010 ble det solgt 81 000 digitalradioer i Norge, og til nå er det omsatt cirka 366 000 digitalradioer, viser tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

På mange av FM-radioene kan man også koble til en separat DAB-mottaker, så det er ikke alle som trenger å skifte ut radioen.

ETTERMONTERING: Det er lett å få tak i en ny DAB-radio. Utfordringen er å få den til å passe bilen din. © Gratis

Problematisk med bil

Utfordingen er radioen du har i bilen din. Denne er gjerne fabrikkmontert og integrert, både fysisk og teknisk, uten mulighet for en slik tilkobling av en DAB-mottaker. Og uten mulighet for noe enkelt bytte av radioen.

Utskiftning av en integrert radio, med navigasjonssystem og annet, kan fort koste mange titusener.

- Bare noen få tusen har i dag digitalradio i bilen, meddeler Stiftelsen Elektronikkbransjen.

- Her har bilbransjen et stort ansvar. Det vil være en stor fordel at nye biler blir levert med kombinert FM- og digitalradio fra nå av, og jeg oppfordrer alle som kjøper ny bil å spørre etter dette, sier Synnøve Bjørke, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

- FM blir viktig i noen år til fordi det digitale radionettet ikke er bygd ut overalt ennå, sier Bjørke.

STOR?: Selv om bilen din har stor hovedenhet, finnes det muligheter for bytte. © Gratis

- Alle kan være med

- Bil er en utfordring, men alle kan være med på dette, sier Erik Andersen, informasjonssjef i Elektronikkbransjen, til Vi Menn Bil.

- Om du har en linjeinngang på radioen, er det veldig enkelt å koble til en DAB-enhet. Men om du ikke har dette, behøver du en mottaker som sender signalet videre som FM-signaler til din vanlige radio, fortsetter Andersen.

Altså på samme måte som du kan sende lyd fra MP3-spilleren din til en "tom" radiokanal og dermed få lyden gjennom bilens høyttalere.

Ulempen med denne løsningen, er at du må ha en ekstra boks tilgjengelig - det er jo der du må skifte kanaler. Du får ikke tilleggselementene i DAB-løsningen med til bilens display. Dessuten må du montere en ny antenne et sted utenpå bilen.

En del bilimportører leverer allerede i dag biler med DAB som standard, mens hos andre må du bestille dette i tillegg når du handler ny bil.

Så om du skal kjøpe deg ny bil, er det derfor bare å forsikre deg om at den er klar for morgendagens radiosignaler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!