Bilkonfiguratorene

Volvo og BMW har de beste nettløsningene

Vi tester "bygg din bil"-løsninger

ENKEL I BRUK: Vi har testet bilkonfiguratorene på nett og synes BMW har en av de beste løsningene fordi den er enkel å bruke. SKJERMDUMP: BMW
ENKEL I BRUK: Vi har testet bilkonfiguratorene på nett og synes BMW har en av de beste løsningene fordi den er enkel å bruke. SKJERMDUMP: BMW
Sist oppdatert
INTERNETT ER VIKTIG: Trendanalytiker Anders G. Hovde sier at internett er ekstremt viktig for de som skal kjøpe bil.
INTERNETT ER VIKTIG: Trendanalytiker Anders G. Hovde sier at internett er ekstremt viktig for de som skal kjøpe bil. Foto: FOTO: TNS Gallup

Det har omsider vist seg at internett ikke var en flopp likevel. Vi har tatt en gjennomgang av bilmerkenes nettsider og konfigurasjonsverktøy to ganger tidligere.

Den første testen ble gjennomført i 2008, mens en oppfølging ble gjort i 2010. Det viste seg at mange hadde blitt bedre, men det var fortsatt en del bilmerker som hadde en lang vei å gå.

De aller fleste bruker internett i jakten på ny bil nå om dagen. Ifølge trendanalytiker hos TNS Gallup, Anders G. Hovde, er det kun gruppen over 60 år som fortsatt er analoge i noen stor grad når de skal kjøpe bil. Det betyr at bilbutikkene fortsatt er viktig for denne gruppen, og disse står også for en stor andel av pengeverdien i nybilsalget.

For de yngre kundene er det derimot internett som er den desidert viktigste informasjonskanalen, og Hovde mener at en god bilkonfigurator er avgjørende for et bilmerkes suksess.

- Nå må importørene ha to tanker i hodet. De må ta vare på den eldre, analoge gruppa, men de må også tenke på kundene som i dag kjøper nyere bruktbil. Disse vil etter hvert bevege seg inn på nybilmarkedet, og da er gode nettsteder ekstremt viktig, sier han til Vi Menn Bil Top Gear.

Sammenligne priser

Mye av grunnen til at internett er så viktig, er ifølge Hovde norske bilkjøperes trang til å få sammenlignbare priser. Dette er aller enklest med en "bygg din bil"-løsning. På den måten kan kundene velge bilen med det utstyret de vil ha, for deretter å prøvekjøre hos en forhandler.

- Men det er også viktig at det følges opp. Det nytter ikke å oppfordre til kontakt ved for eksempel å ha en knapp hvor man kan bestille prøvekjøring uten å følge det opp. Da blir kundene irriterte og går andre steder, sier han.

Denne gangen har vi tatt for oss de ti mest populære merkenes nettsteder og bilkonfiguratorer. Det vi leter etter er god brukervennlighet og tydelig informasjon. Når vi nå befinner oss i 2012 bør alle importører med respekt for seg selv ha en god konfigurator hvor man kan velge ting som farge og utstyr.

Det bør også være mulig å se bilde av bilen med de valgene du gjør med én gang. Det er også veldig viktig å få en klar og tydelig pris på bilen - både før man starter konfigureringen og når bilen er ferdig utstyrt.

Volvo

Volvos konfigurator er sammen med BMWs løsning den klart beste på markedet - så lenge du får den til å virke. Den er tydeligvis relativt kresen på oppdaterte nettlesere, og det tok oss noen forsøk på forskjellige maskiner før vi fikk den til å fungere.

Når den derimot var oppe, gir den deg alt du trenger å vite og mer til. Du har full oversikt over hvordan bilen blir seende ut både innvendig og utvendig, og prisene på det eventuelle ekstrautstyret kommer tydelig frem.

Når "din bil" er ferdig konfigurert, kommer det opp flere valg. Blant annet kan du bestille prøvekjøring direkte fra bilbyggeren. Du kan også lagre konfigurasjonen eller be om et pristilbud. At alt er lekkert presentert i et moderne format er heller ingen ulempe.

www.volvocars.no

BMW

LEKKER OG FUNKSJONELL: Volvos løsning er en av de aller beste på markedet. Den både ser bra ut og gir deg all informasjon du trenger på ett sted.
LEKKER OG FUNKSJONELL: Volvos løsning er en av de aller beste på markedet. Den både ser bra ut og gir deg all informasjon du trenger på ett sted. Foto: SKJERMDUMP: Volvocars.no

BMWs konfigurator er enkel å finne da den dukker opp som ett av alternativene når du holder musepekeren over en bestemt modell.

Det er enkelt å velge utstyr, og hva utstyret gjør er grundig forklart. Det kommer godt med når det er snakk om kryptiske ting som EDC. Når du velger farge, felger, styling eller andre ting dukker det opp på skjermen med én gang. Det er mulig å snurre bilen rundt, og dermed få en god titt fra alle vinkler.

Når du er ferdig med "din bil" får du en komplett oversikt over både standard- og ekstrautstyr. Det gjør det enkelt å se hva du eventuelt kan kutte dersom du er litt over budsjettet.

Det kan være litt vanskelig å finne muligheten for å gå videre i konfiguratoren første gang den brukes, da dette kun gjøres ved hjelp av de små knappene helt nederst på siden. En litt større "Neste"-knapp ville hjulpet med dette.

Det som trekker aller mest ned er imidlertid at det er litt vanskelig å holde styr på hva som fjernes når to valg ikke er kompatibelt. Det betyr at en pakke eller ekstrautstyr kan ha forsvunnet til slutt uten at du får beskjed. Det gjelder derfor å gå over listen du får til slutt for å se at den stemmer med valgene.

www.bmw.no

Peugeot

Peugeot var ett av merkene som var sent ute med bilkonfigurator. Den som finnes nå, er det imidlertid ikke så alt for mye å klage på. Den er enkel å finne frem til, og er like lekker som Volvos og BMWs konfiguratorer.

ENKEL I BRUK: BMWs løsning er enkel i bruk, og den viser deg alle endringene du gjør. Det gjelder imidlertid å se over nøye når du er ferdig, da den kan endre ting uten å si fra.
ENKEL I BRUK: BMWs løsning er enkel i bruk, og den viser deg alle endringene du gjør. Det gjelder imidlertid å se over nøye når du er ferdig, da den kan endre ting uten å si fra.

Bilbyggeren viser forskjellene både utvendig og innvendig - helt ned til detaljer som navigasjonen. Det gjør at man enkelt for et inntrykk av hvordan bilen vil se ut. Den har også en funksjon som lar deg sammenligne forskjellige utstyrsnivåer og motorer. Det er enkelt å finne frem både standardutstyr og tekniske data.

Peugeot har imidlertid ikke så mye "løst" ekstrautstyr. Det er positivt for deg som skal kjøpe bil, men gjør nytteverdien av en såpass lekker bilbygger litt mindre. Det eneste vi savner er lenker til forhandlere og mulighet til å bestille prøvekjøring direkte fra konfiguratoren.

www.peugeot.no

Toyota

Heller ikke Toyota ser ut til å være så alt for stolte av konfiguratoren sin. Den er gjemt langt nede på de enkelte modellsidene, men ser unektelig bra ut når man først kommer inn. Den har en del funksjoner som er veldig praktiske. Blant annet har den en egen funksjon hvor du kan sammenligne forskjellige motorer og utstyrsgrader.

Når du velger diverse utstyr legges får du se det meste med én gang. Både bildene på innsiden og utsiden er lekre og gir et godt inntrykk av hvordan bilen blir seende ut. En annen positiv ting er muligheten for å lagre konfigurasjonen.

FÅ VALG: Peugeots konfigurator er lekker og brukervennlig, men siden det ikke er så veldig mye utstyr å velge mellom, blir det stort sett snakk om å se bilen i forskjellige farger.
FÅ VALG: Peugeots konfigurator er lekker og brukervennlig, men siden det ikke er så veldig mye utstyr å velge mellom, blir det stort sett snakk om å se bilen i forskjellige farger. Foto: SKJERMDUMP: Peugeot.no

Det er imidlertid én ting som trekker veldig mye ned. Mesteparten av ekstrautstyret mangler pris, og dermed blir det umulig å se hvor mye bilen faktisk koster med det utstyret du vil ha.

www.toyota.no

Ford

Fords bilbygger er enkel å finne i menyen til venstre, og gjør generelt et godt inntrykk. Du får opp innholdet i alle utstyrspakkene, og prisen på alt utstyr er på plass. Når du er ferdig med konfigurasjonen får du opp en oversikt over hva du har valgt samt prisen på de enkelte elementene.

Vi savner imidlertid en oversikt over hva som er standard i de forskjellige modellene. Det er mulig å finne dette på nettsidene, men en enkel oversikt i bilbyggeren ville vært en bedre løsning.

Ford bruker også, i motsetning til de fleste andre, 3D-modeller i stedet for bilder av bilen du konfigurerer. Det gjør at vi mistenker at fargegjengivelsen ikke blir helt riktig sammenlignet med hva vi har sett i virkeligheten.

GJEMT: Det japanske merkets bilbygger er brukervennlig og lekker, men har en del mangler. For det første er den relativt vanskelig å finne, men kanskje enda viktigere er det faktum at det mangler priser på mye av ekstrautstyret.
GJEMT: Det japanske merkets bilbygger er brukervennlig og lekker, men har en del mangler. For det første er den relativt vanskelig å finne, men kanskje enda viktigere er det faktum at det mangler priser på mye av ekstrautstyret. Foto: SKJERMDUMP: Toyota.no

www.ford.no

Skoda

Også Skodas løsning er enkel å finne. Her velger du forhandleren før du kommer til bil- og motorvalgene. Det gjør at leveringskostnader og kontaktinformasjon til forhandleren blir med gjennom prosessen.

På den positive siden får du en komplett oversikt over pris og utstyr til slutt, men det er ikke oversikt over hva som er standard. Det er også positivt at man kan bestille et tilbud fra forhandleren i samme vindu når man er ferdig.

Bildene oppdateres med farge- og interiørvalg, men mesteparten av det andre utstyret synes ikke på bildene - som i tillegg er relativt små. På den annen side har de bilder av en del utstyr som gir et inntrykk av hvordan det ser ut og fungerer.

www.skoda.no

3D-MODELL: Ford har valgt en løsning med en 3D-modell. Vi er litt skeptiske til om fragegjengivelsen blir riktig. Vi savner også en oversikt over standardutstyret på de forskjellige modellene.
3D-MODELL: Ford har valgt en løsning med en 3D-modell. Vi er litt skeptiske til om fragegjengivelsen blir riktig. Vi savner også en oversikt over standardutstyret på de forskjellige modellene. Foto: SKJERMDUMP: Ford.no

Audi

Konsernsøsknene Audi og Skoda har veldig like konfiguratorer. Det er litt vanskeligere å finne frem til Audis løsning, så på det punktet er de likere Volkswagen.

Det mangler en del på det tyske premiummerkets konfigurator, men den fungerer helt greit. Du får sett bilen fra to vinkler i den fargen og med de felgene du velger. Vi klarte imidlertid ikke å få den til å vise frem de forskjellige stylingpakkene.

En annen, og relativt stor, mangel er at den ikke forteller hva de forskjellige utstyrspakkene inneholder. "T eknikkpakke" kan bety så mangt, og vi mener at slike ting må forklares for kundene. Mye av enkeltutstyret har imidlertid gode forklaringer. En annen positiv ting er at bilbyggeren er klar på hva som må legges til dersom du velger utstyr som krever noe annet.

Når du er ferdig med å konfigurere en bil kan du velge å be om et pristilbud fra forhandleren du valgte i starten. Det gjør prosessen enklere enn om man må lete opp forhandleren selv.

www.audi.no

ENKEL: Skodas bilbygger er enkel, men funksjonell. Den er langt fra den lekreste på markedet, og mangler en del for å nå opp til toppen.
ENKEL: Skodas bilbygger er enkel, men funksjonell. Den er langt fra den lekreste på markedet, og mangler en del for å nå opp til toppen. Foto: SKJERMDUMP: Skoda.no

Volkswagen

Som største merke i Norge, og med en bugnende utstyrsliste, skulle man kanskje tro at Volkswagen hadde den aller beste bilbyggeren. Det er ikke tilfellet. Til tross for at konfiguratoren har fått en visuell oppgradering, mangler det fortsatt en del på funksjonaliteten.

Det er litt kronglete at man må velge et spesifikt interiør før man får se innsiden av bilen, men både farge og felger byttes sømløst mens du velger. En relativt stor mangel er imidlertid det faktum at man ikke får vite hva de forskjellige utstyrspakkene inneholder.

Vi savner en mulighet for å sammenligne de forskjellige modellene samt en enklere løsning for å se hva som er standard. Dette kan kun gjøres ved å laste ned en PDF i dag.

www.volkswagen.no

Nissan

Nissan har en lenke på noen av modellene hvor det står "Bygg din bil". Den ser imidlertid ikke ut til å lede noe sted, og dermed er det eneste man har tilgang til prislister og spesifikasjoner. Det holder ikke i dagens digitale samfunn.

MANGLER FORKLARING: Utstyrspakker er ofte en god måte å få mye utstyr til en relativt billig penge. Derfor er det veldig dumt at Audi ikke forklarer hva de forskjellige pakkene inneholder.
MANGLER FORKLARING: Utstyrspakker er ofte en god måte å få mye utstyr til en relativt billig penge. Derfor er det veldig dumt at Audi ikke forklarer hva de forskjellige pakkene inneholder. Foto: SKJERMDUMP: Audi.no

Hyundai

Viktigheten av en konfigurator er kanskje mindre for et merke som Hyundai, hvor det aller meste kun selges i utstyrsnivåer. Det er likvel synd at man ikke får muligheten til å se forskjellige farger og felger på bilen. I skrivende stund er det kun prislister som PDF-fil som er tilgjengelig på deres nettsider.

Les også:

Så mye koster ekstrautstyret på bilene

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner

OPPDATERT: Volkswagens løsning har fått en visuell oppdatering, men mangler fortsatt en del på funksjonaliteten.
OPPDATERT: Volkswagens løsning har fått en visuell oppdatering, men mangler fortsatt en del på funksjonaliteten. Foto: SKJERMDUMP: Volkswagen.no

Plasserer du den feil kan du få bot

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også