VOLVO: Vant i fjor, nå er det Toyotas tur. © Egil Nordlien HM Foto

To hovedkonklusjoner

1. Utviklingen er positiv. Da vi gjorde samme test for halvannet år siden , var det store sprik mellom bilmerkene, og mange direkte håpløse nettsider.

Nå er kampen altså mye hardere. I vår bedømmelse er avstanden fra beste til nest dårligste merke mye mindre. Etter hvert er flere av websidene direkte gode - selv om du fortsatt skal både ha tid og tålmodighet for å komme helt i mål.

2. For mye underholdning. Det største problemet for mange av bilmerkene synes å være at de tror de lager underholdningssider. På internett søker man først og fremst informasjon, lett tilgjengelig og godt presentert.

Ingen blir imponert av fancy animasjoner når resultatet er at man ikke finner informasjon. Ofte må prislister og andre data vike til fordel for snurrige bildekaruseller og reklameformuleringer.

Under tabellene finner du utdyping av resultatene.

  • Testen har bestått i å finne informasjon om, utstyre og bestille den mest solgte modellen (første kvartal 2010) fra hvert av merkene.
  • Viktigste hjelpemiddel har vært merkenes såkalte bilkonfiguratorer - som ofte betegnes med "Bygg din bil" på nettsidene til de respektive merkene.
  • Felles for alle bilene var at vi ønsket en typisk "volumselgerutgave" av bilene, dvs. ca. 2-liter diesel og manuelt gir, og nøkternt utstyrsnivå.

12 standard utstyrspunkter

Til sammenlikningen utstyrte vi alle bilene med et standard sett som vi mener er obligatorisk for en middels godt utstyrt familiebil. Utstyrslisten er:

  • 1 Metallic lakk
  • 2 Lettmetall hjul
  • 3 Xenonlys
  • 4 Parkeringssenor foran/bak
  • 5 Avtakbart hengerfeste
  • 6 Fartsholder, cruisecontrol
  • 7 Aut. klimaanlegg
  • 8 Delskinn/skinninteriør
  • 9 Navi, enkleste versjon
  • 10 USB/iPod-inngang
  • 11 El-vindusheiser f/b
  • 12 Telefonforb. Bluetoot

I tabellen under kan se hva dette koster for hver av de ti modellene som er forsøkt utstyrt.

Merk at vi for flere av merkene har to versjoner av samme modell: Den aller biligste utgaven (motorvalg/utstyr), samt en mer sannsynlig volumselger.

I flere tilfeller er det deler av utstyrslisten som ikke er å få - med mindre du klasser opp til en dyrere utgave av samme modell.

Du kan bla deg nedover når du har plassert markøren inne i tabellen.

Slik klarte merkene seg

1. plass: Toyota Avensis, 47 av 50 poeng.

www.toyota.no

img

Konklusjon: En etter hvert meget delikat og brukervennlig side. I vår test vinner den denne gang fordi den scorer bra til best på alle punkter. Svakeste punkt er prisoversikt på ekstrautstyr. Også garantipunktet kunne vært bedre utdypet.

2. plass: Volvo V70, 45 av 50 poeng.

www.volvocars.com

img

Konklusjon: Volvo vant for halvannet år siden, men har ikke oppdatert seg tilstrekkelig til å holde Toyota bak seg. Utstrakt bruk av PDF-filer er en svakhet. Også Volvo faller for fristelsen til å lage reklame som mer tilslører enn avslører hva de kan by på.

Delt 3. plass: BMW 3-serie, 44 av 50 poeng.

www.bmw.no

img

Konklusjon: BMW klatrer på listen siden i fjor. Merket leverer en avansert og god side, som er meget brukervennlig. Største minus er mangel på lett tilgjengelig prisoversikt alle modeller.

Delt 3. plass: VW Passat, 44 av 50 poeng.

www.volkswagen.no

img

Konklusjon: VW har ryddet godt opp på sidene sine, som nå er delikate og oversiktlige og uten oversalg. Største minus er priser og lister som i oversikter må lastes ned i PDF-format. Vi savner også en knapp for direkte bestilling av prøvekjøring.

5. plass: Nissan Qashqai, 42 poeng

Konklusjon: Vi har tatt Nissan inn i varmen, siden Qashqai selger så godt. Totalt kommer Nissan ganske bra ut, da informasjonen er noenlunde enkel og oversiktlig, selv på en "facy" side. På enkelte av delkarakteren foreligger imidlertid muighet for stryk, da det for eksempel ikke tilbys bilkonfigurator i det hele tatt.

Delt 6. plass: Opel Astra, 41 av 50 poeng.

www.opel.no

Konklusjon: Opel har tatt steget inn i en god og brukervennlig nettverden. (Siste skrev vi: Med denne nettløsningen selger Opel neppe biler til folk som har blitt vant til å bruke internett). Når de scorer såpass lavt likevel, kommer det av at de er for treg til å oppdatere. Nye Astra var ennå ikke lagt inn i bilkonfiguratoren.

Delt 6. plass: Skoda Octavia, 41 av 50 poeng.

www.skoda-auto.no

img

Konklusjon: Også Skoda har skjerpet seg betraktelig. Nå har merket en i prinsippet oppegående side med de fleste nødvendige funksjoner. Fortsatt får de imidlertid trekk for en side som - til forskjell fra stort sett alle andre - underkommuniserer både i bilder, tabeller og informasjon.

Delt 6. plass: Audi A4, 41 av 50 poeng.

www.audi.no

img

Konklusjon: Bra side! Skrev vi forrige gang. Når den ikke rangerer høyere i år, skyldes at vi etter hvert begynner å trekke hardere for utstrakt bruk av PDF-filer - og at vi faktisk ikke fant garantbetingelser på siden i det hele tatt.

9. plass: Ford Mondeo, 40 av 50 poeng.

www.ford.no

img

Konklusjon: Ford har bedret seg kraftig siden forrige test, men ikke nok til å klatre på den nå mye tettere rankingen. I kommentarfeltet er "alt for salgsfokusert", og Ford gjemmer vekk informasjon i fancy grafikk og reklameaktige adjektiver.

10. plass: Peugeot 3008, 36 av 50 poeng.

www.peugeot.no

Konklusjon: Websiden er ganske enkelt ikke på høyde med det konkurrentene kan tilby. Basic informasjon finner du etter litt leting, men å sette sammen en bil i konfigurator er ikke mulig.

Slik har vi bedømt merkene:

10 sjekkpunkter:

Dette bør du forvente:

1 - Kan jeg taste www.bilensmerke.no og lett finne grunnleggende info?

Du bør med få tastetrykk finne offisiell informasjonsside om bilen fra importør, med grunnleggende info.

2 - Gir websiden gode bilder av bilen og utdypende teknisk informasjon?

Du bør finne nøytrale bilder av bilen fra forskjellige vinkler ut- og innvendig, samt alle relevante mål og ytelser.

3 - Er det enkelt å finne pris ferdig på gaten for gitt bil?

Du bør forvente å lett finne nøkkelferdig basispris, dvs. inkludert alle avgifter og omkostninger.

4 - Er det enkelt å finne hva som er standardutstyr i gitt bil?

Sammen med punkt tre bør du finne en klar og detaljert spesifikasjon av bilens standardutstyr.

5 - Er det enkelt å finne ekstrautstyr og hva det koster?

Du bør finne detaljert prisliste, samt en konfigurator som forteller deg hva bil og utstyrsvalg koster samlet.

6 - Er det enkelt å finne garantivilkår?

Det bør det være, ettersom det er en svært viktig del av det økonomiske og tillitmessige bildet.

7 - Er websiden generelt enkel å navigere i?

Det er i selgers interesse at du enkelt finner den informasjonen som er viktig for deg - ellers går du lei.

8 - Har websiden mye irrelevant info/design/forstyrrelser?

Når du har bestemt deg for bil, trenger du ikke mer fancy påvirkning fra reklamebyrået, det er forstyrrende.

9 - Er det enkelt å bestille mer info og en prøvekjøring?

Det vil selgeren tjene på... Og du bør samtidig enkelt finne weblink/info om din lokale forhandler.

10 - Blir jeg fulgt opp på telefon eller e-post og med tilbud om prøvekjøring? (OBS - ikke testet i praksis i 2010)

Ifølge Cap Gemini synker kjøpsinteressen dramatisk om du ikke får svar innen 24 timer. (OBS - ikke testet i 2010)

Enhver bil kan bli unik

Ifølge en internasjonal undersøkelse foretatt av konsulentfirmaet Cap Gemini, bruker 8 av 10 internett aktivt når de skal kjøpe bil.

For Norges del kan tallet være enda høyere. Det løfter mye av makten i selve handelen over fra selgeren til forbrukeren - og hurra for det.

Så hva er egentlig problemet? Jo, problemet - for billeverandøren - er internettets iboende muligheter for krysslinking og kombinasjoner.

Med de mange valgmulighetene som nå finnes for en bil, er bil ikke lenger standardvare overhodet, enhver bil vil være unik.

Utfordringen er å håndtere den enorme informasjonsmengden som må til for at du selv skal kunne skreddersy nøyaktig den bilen du vil ha - og samtidig føle at det går enkelt og greit.

Men alle problemer og feil som oppstår når du skal lage din bil, vil virke som en kraftig demper på kjøpslysten. Jo mer motstand du møter på nettsiden, desto større fare er det for at du går lei og heller velger noe annet.

Men de som dermed tror at det å bygge en god bilkjøpsside er en ren IT-greie, må tro om igjen. Leverandørene som skjønner at makten nå ligger hos kunden, og som samtidig klarer å overføre den gode bilselgerens personlighet til websiden sin, det er de som vinner dette gamet.

En sidebetraktning er at mange av leverandørene har veldig høye tanker om hvilke forkortelser og faguttrykk den enkelte bilkjøper skjønner og forstår.

Møller-gruppen er ikke noe forbilde her. Like forstyrrende er det å komme til det du håper er en informativ nettside, for så å bli møtt med det mest blomstrende og forskjønnende reklamespråk. Spar oss, Volvo!

Billeverandørenes nettsider er fortsatt i sin spede barndom. Men det er her en av de mest spennende bataljene om nybilkundene vil stå framover - og det vil heldigvis nybilkundene tjene på.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!