Hvor mange kroner legger egentlig nordmenn ut for nye biler? Biler er ikke gratis i furet værbitt. Blant annet har vi høye bilavgifter. Men så velger jo de fleste av oss bruktbil når vi kjøper "nytt".

Likevel går nybilsalget så det griner. I fjor, for eksempel, ble det solgt 138 345 nye biler. Vi må tilbake til 1986 for å finne et høyere salg.

Men hva betaler vi egentlig for våre nye biler? Dette er tall som aldri har vært presentert tidligere. Men vi har fått et overslag over snittpriser fra seksten bilimportører, som til sammen hadde 90 prosent av markedet i 2011.

De avrundede tallene er kundepris før eventuelt norskmontert ekstrautstyr, som kan variere fra null til tresifret for de dyreste merkene.

BMW, for eksempel, selger i snitt slikt utstyr for 93 500 kroner pr. bil. For de aller fleste merkene er nok tallet langt lavere.

Mercedes er dyrest

Ikke uventet er det premiummerkene som har kundene som legger igjen mest penger pr. bil. Og det merket som har den høyeste snittprisen pr. solgte bil er - heller ikke uventet - Mercedes-Benz.

- Vi har en rekke meget eksklusive modeller som er råere og dyrere enn noe du finner i utvalget til begge våre hovedkonkurrenter, i tillegg til at vi har et stort salg av dyre nisjemodeller, som for eksempel S-Klasse. Disse faktorene er med på å dra snittprisen opp, sier PR-ansvarlig Michael Angelo Justiniano hos Mercedes-Benz Norge.

Mercedes CLS 250 CDI=

DYRT: Mercedes-Benz koster godt over en halv million kroner i snitt. FOTO: Terje Bjørnsen

Kia nederst

Nederst på listen vår finner vi Kia, hvis snittpris i 2011 er under halvparten av den til Mercedes-Benz.

Kias bestselger i 2011 var Sportage, og halvparten av kundene valgte 2WD-versjonen som har startpris helt nede på rundt 250 000 kroner.

- Dessuten lanserte vi minibilen Picanto i månedsskiftet august-september i fjor, og den fikk en knallstart og solgte godt, forteller PR-ansvarlig Mette S. Sauge hos Kia Bil Norge.

Og med en startpris på 122 000 kroner er det klart at dette bidrar til at merket har en lav snittpris.

MERKE

SNITTPRIS I KRONER 2011

Mercedes-Benz

550 000

BMW

510 000

Audi

498 000

Volvo

482 000

Subaru

419 000

Honda

362 000

VW

345 000

Opel

344 000

Ford

325 000

Mitsubishi

320 000

Skoda

320 000

Nissan

316 000

Peugeot

300 000

Toyota

290 000

Citroën

270 000*

Kia

267 000

* Citroën klarte ikke å fremskaffe sikre tall, og måtte nøye seg med en kvalifisert gjetning.

Grefsenkollen 09112010 Kia Sportage=

BILLIGMERKE: Kias modeller har en lav snittpris, og Sportage kan du få med 2WD helt ned i 250 000 kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Høy snittpris

Tar vi snittprisen for det enkelte merke, og ganger det opp med antallet biler merkene solgte i 2011, finner vi snittprisen for en ny bil i Norge det året.

For moro skyld spurte vi flere om dette, og det ble gjettet villig vekk, basert på antagelser og mer eller mindre god kjennskap til empiri fra nybilsalgets verden.

Mine kolleger i Vi Menn Bil Top Gear tippet alt fra 335 000 til 400 000 kroner. Daglig leder Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tippet 350 000 kroner. Bilanalytiker i TNS Gallup, Anders Hovde, tippet rundt 400 000 kroner.

Det riktige svaret er - 365 000 kroner.

Dette er antageligvis mer enn de fleste av oss ville tippet. Likevel - med norske nybilpriser - gir ikke denne summen tilgang til noe annet enn relativt hverdagslige og anonyme biler.

Som for eksempel en Toyota Avensis 1,8 147 hk Premium Multidrive sedan, eller en Ford Mondeo 2,0 TDCI 140 hk Ghia. Eller en Volvo V70 DRIVe Kinetic diesel, eller en Mitsubishi ASX Instyle + 1,8-116 ClearTec diesel.

Akershus Festning Volvo V70 DRIVe Høst=

GJENNOMSNITTSBIL: En Volvo V70 DRIVe kan du få til cirka 365 000 kroner - snittprisen for nye norske biler i 2011. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Bil dyrt i Norge

Det har vært skrevet mye om de høye norske bilprisene, og særlig vekker det engasjement når vi sammenligner oss med Sverige.

En undersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå i 2009 viser at norske husholdninger ligger øverst i Europa når det gjelder hvor stor del av inntekten som går til bilutgifter og transport.

Norge har dessuten en av Europas eldste bilparker, men likevel kjøper vi altså relativt dyre biler når vi først handler nytt. Småbiler går som hakka møkk nedover i Europa, og er også favoritten til kvinnelige norske nybilkjøpere. Men generelt sett vil Ola Nordmann ha stasjonsvogner og SUV'er - biler som egner seg for aktiv fritid, familie og hytte.

På listen over de mest solgte bilmodellene i fjor, finner vi for eksempel VW Passat (2), Mitsubishi ASX (4), Volvo V70 (5), Toyota Avensis (6), Nissan Qashqai (7), Skoda Octavia (8), Ford Mondeo (9), Volvo V60 (12), VW Tiguan (13) og Volvo XC60 (16).

Etter at 1/3 av året er unnagjort, tyder alt på at VW Golf igjen blir Norges mest solgte bilmodell. Men heller ikke dette er en lavpriset småbil, akkurat. En VW Golf 1,4 TSI 160 hk DSG koster for eksempel - akkurat, 365 000 kroner.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!