Annonse

"Smart repair"-verksteder

Vi sitter ikke på en total oversikt over verksteder som tilbyr "Smart Repair". Men noen vet vi om:

Kirkeby Bilskade og Lakk (Oslo)

www.spotpaint.no (Oslo)

Smart Repair Tromsø (Tromsø)

Lakk Proffen (Årnes, Molde, Ålesund)

www.micropaint.no (Bergen, Bærum, Stavanger)

www.klarlakk.no (Gardermoen, Sandvika, Strømmen, Ski)

www.skadevekk.no (Oslo, Jessheim)

www.norteknikk-as.no (Alta)

www.nordicdent.com (Bærum, Fosnavåg)

www.karosseridoktor.no (Hamar)

www.handzon.no (Ski, Strømmen, Bergen, Molde, Sandvika, Gardermoen)

www.bulkedoktoren.no (Stavanger, Bergen)

www.bedrebil.no (Trondheim)

www.bilkosmetikk.no (Oslo, Drammen)

www.bodobilpleie.no (Bodø)

www.caropractor1.no (Stavanger)

www.kepler.no (Sem i Vestfold)

www.bulkfix.no (Oslo til Sandefjord)

www.fiksd.nu (midtveis mellom Stavanger og Kristiansand)

Hvert år påføres den norske bilparken kosmetiske småskader for milliardbeløp. Små bulker og riper - gjerne forårsaket av andres bildører og støtfangere - holder liv i en hel industri. Og det er gjerne du som får blø.

For den som har skadet bilen din, stikker ofte av uten å gjøre opp for seg. Det koster for mye å bruke en eventuell kaskoforsikring, og dermed gjenstår den sure veien til karosseri- og lakkeringsverkstedet.

Der venter regninger som kan filleriste et feriebudsjett.

Vi kan dele skadene i to: bulker og lakkskader. Selv om det ofte dreier seg om en kombinasjon av disse.

Vi har tidligere skrevet om hvordan du kan unngå parkeringsbulker.

Og vi har skrevet om hvor mye slike småskader koster oss, men at det av og til finnes rimelige måter å få rettet opp en bulk på.

Metoden kalles "Smart Repair", og er den mikroverksteder benytter seg av for å fikse småbulker og lakkskader langt rimeligere enn tradisjonelle karosseriverksteder.

Små bulker rettes opp ved hjelp av spesialbygde rettespaker, som brukes til karosserimassasje. Resultatet blir som regel perfekt, eller i hvert fall tett opp til det.

Share

Lakkskader kan også utbedres til et par tusenlapper, i stedet for det fem- eller tidobbelte. For vanligvis utbedres ikke bare selve lakkskaden, men også tilstøtende flater. Noe som fort blir svært kostbart.

"Fargeforskjeller", er bransjens forklaringer på dette. Flekklakkering vil skape en fargeforskjell i forhold til resten av bilen, noe som selvsagt er skjemmende.

Riktig farge

Verkstedene som jobber etter "Smart Repair"-prinsippene, sparer seg selv og deg for utgifter ved å operere med enklere lokaler og utstyr enn det tradisjonelle karosseriverkstedet, som jo også skal kunne håndtere større og mer kompliserte karosseriskader.

Det er i større grad et "håndverk" som utføres, noe som sikkert også gir seg utslag i forskjellig kvalitet på det enkelte mikroverksteds arbeider.

Mange faktorer - som temperatur, lakksprøytens trykk, underlag, produksjonssted og overflatens form - har betydning for lakkeringsresultatet. Og selv om det brukes riktig lakkfarge, blir det fort en flekk hvis du ikke kan teknikken med å fade ut den nye lakken.

Det jobbes nøye med å foreta det riktige valget av farge, ved hjelp av bilens fargekode, fargepaletter og egen vurdering. Deretter blandes fargen sammen etter anvisning fra produsenten, og her jobbes det med milligrampresisjon!

Visse farger er verre enn andre å hanskes med. Uansett gjelder regelen om at det er enklest å få et godt resultat på en lakk uten patina. Enda en grunn til å polere bilen din et par ganger om året!

Mariusz Choldyk legger ny lakk på støtfangeren. Denne fargen er vanskelig å jobbe med, men eieren hevder etterpå at han måtte legge seg ned og vurdere skaden med sola fra en viss vinkel, før han muligens kunne ane en ørliten forskjell. Men han mente også at det kanskje bare var innbilning.=

Mariusz Choldyk legger ny lakk på støtfangeren. Denne fargen er vanskelig å jobbe med, men eieren hevder etterpå at han måtte legge seg ned og vurdere skaden med sola fra en viss vinkel, før han muligens kunne ane en ørliten forskjell. Men han mente også at det kanskje bare var innbilning. © Geir Svardal

Verkstedet bruker blant annet fargepoletter for å peile inn riktig farge.=

Verkstedet bruker blant annet en pallett til hjelp for å peile inn riktig farge. © Geir Svardal

Smått er godt?

Det er ikke bare verksteder som jobber etter "Smart Repair"-prinsippet som kan tilby rimelige reparasjoner. Mange små billakkerere kan gjøre enkle lakkeringsjobber til konkurransedyktige priser. Trond Lyseng hos Lyseng Billakkering på Helgelandsmoen forteller at han nylig gjorde en enkel lakkeringsjobb på en støtfanger for 1500 kroner pluss moms.

- Der kunne jeg bare flekke ut på begge sider og lakkere rundt skaden. Men det skal sies; bileieren hadde fått tilbud om å fikse skaden på et verksted i Hønefoss, og der skulle de ha rundt 7000 kroner, forteller Lyseng.

Han tror at de skyhøye prisene man særlig kan møte i byer, har sammenheng med dyre lakkeringsbokser (koster gjerne en million kroner), høye leiepriser og kanskje også høye lønninger.

- Beveger du deg litt bort fra byene kan du fort spare mye penger, er Lysengs muligens ikke helt uhildede konklusjon

Lakkskader

Vi har med oss to biler, med to forskjellige typer lakkskader, til firmaet Bilkosmetikk i Oslo. Der brukes "Smart Repair" til å reparere kosmetiske skader på vertikale flater (dører, skjermer etc. - ikke liggende flater som tak og panser), og det langt billigere enn de tradisjonelle verkstedene.

En fire år gammel Mazda 6 har fått fremre støtfanger skrapet opp i et P-hus. Gjennom Mazda-systemet er skaden taksert til 7000 kroner.

Blir du lurt av verkstedene? NAF undersøkte saken!

Bilkosmetikk opererer med faste priser, og tar rundt 1900 kroner for å fikse et støtfangerhjørne (en støtfanger er som kjent i dag gjerne av plast, og lakkert) - 2600 kroner hvis det må brukes sparkel. Det er en formidabel prisforskjell!

- Støtfangerhjørner er relativt enkle å fikse. Vi klarer nesten alltid å hente igjen originalfargen - selv på slike vanskelige lyse farger som denne Mazdaen har - slik at resultatet blir perfekt, forteller Wilbert van Arkel hos Bilkosmetikk.

Det andre eksempelet er en 2008-modell Ford Focus som antageligvis har hatt besøk av den lokale "Jack the Ripper" - personen som finner mening i å begå meningsløst hærverk. En dyp ripe vandrer på tvers gjennom mesteparten av høyre fordør.

En skade som hos en tradisjonell oppretter antas å koste 10 000-15 000 kroner å reparere. Hos Bilkosmetikk takserer de skaden til mellom 2500 og 3000 kroner.

Rødfargen er vanskelig, og muligens må den andre døren lakkeres, noe som i så fall koster 1500 kroner ekstra.

Men i utgangspunktet vil de prøve å treffe så godt med ny lakk at det holder å kun ta døra med lakkskaden. Plast eller metall - jobben er i prinsippet den samme. Skaden pusses ned, før det legges på primer, lakk og klarlakk.

Billig og bra

Polakkene Piotr Batko og Mariusz Choldyk tar seg av våre to skadede biler. De jobber konsentrert i to-tre timer. Så er jobben gjort. Kun selve skaden og det nærmeste feltet rundt blir reparert. For oss er det klin umulig å se fargeforskjeller etterpå.

Det ser helt perfekt ut!

Regningen får ingen hjerteinfarkt av. 1800 kroner for Mazdaen med støtfangerskaden, 2700 kroner for Forden med dørskaden. En antatt samlet besparelse på minst 10 000-12 000 kroner i forhold til en tradisjonell reparasjon på et større verksted.

Og penger spart er som kjent penger tjent!

=

Wilbert van Arkel blander sammen lakken til døra. Hver ingrediens måles opp med milligrampresisjon ¿ bom her kan gi fargeforskjell. © Geir Svardal

Kunden

Under vårt opphold hos Bilkosmetikk snakker vi med flere kunder. Morten Kopperud er en av dem.

- Dette er tredje gangen jeg er her. Jeg har fått fikset typiske parkeringsskader; skader på dører og speil. I stedet for å gå til en tradisjonell biloppretter, som gjør samme jobben enten du har en liten bulk på døra eller har vraket halve bilen, så går jeg hit. Her utbedrer de skaden perfekt, gjerne uten lakkering og bruk av tradisjonelt opprettingsverktøy. Selv sier Bilkosmetikk at skaden blir mellom 95 og 98 prosent reparert, men for mitt øye er det perfekt, og da er det bra nok. Og så slipper jeg unna med en regning på 1000-1500 kroner for noe som ellers fort havner opp i 10 000 kroner med lakkering og alt. Servicen er dessuten god her, og jobben er kvikt gjort. Jeg synes det er rart at ikke flere benytter seg av slike mikroverksteder, men de er kanskje for lite kjent?

Etter reparasjonen må lakken hurtigtørkes.=

Etter reparasjonen må lakken hurtigtørkes. © Geir Svardal

Morten Kopperud har brukt mikroverkstedet Bilkosmetikk tre ganger, og er svært fornøyd med både utført jobb og pris.=

Morten Kopperud har brukt mikroverkstedet Bilkosmetikk tre ganger, og er svært fornøyd med både utført jobb og pris. © Geir Svardal

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Shelby 350 GT Mustang:

Fords sterkeste noensinne

Den kanskje mest ikoniske Mustangen vender tilbake, med den sterkeste selvpustende V8-eren Ford noen gang har bygget. Over 500 hestekrefter!

Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander 2003-2006

En av de mest lettkjørte brukt-SUV-ene

Den første versjonen av Mitsubishi Outlander er gått i glemmeboken for mange. Dermed kan du gjøre et godt bruktbilkjøp.