Hittil i år har de fotoboksene med snittmåling som allerede er i bruk knipset 3246 bilister, ifølge politiets ATK-senter. Etter hvert vil nok enda flere få en bot basert på gjennomsnittsmåling i posten.

10 nye strekninger skal etter planen skal være klare før vinteren.

- Flere av disse strekningene er i undersjøiske tunneller. Der er katastrofepotensialet stort og det er vanskelig for politiet å utføre kontroller der, sier Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet.

Kan komme på 40 strekninger

En hel del andre strekninger utredes også nå, og frem mot 2013 kan vi få så mange som 40 strekninger med gjennomsnittsmåling.

En del av disse vil erstatte de vanlige fotoboksene, og Budalen sier at hun ikke tror antallet fotobokser her i landet vil øke nevneverdig i fremtiden.

Dette er de 10 nye strekningene:

Fv 57 Lindås - Lauås syd, Hordaland

Fylkesvei 57 Lindås - Lauås syd i Nordhordland er blant strekningene Statens vegvesen vil sette opp streknings-ATK.

=

Fv 57 Lindås - Lauås syd, Hordaland

Rv 653 Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal

Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal får streknings-ATK. Den er verdens dypeste undersjøiske tunnel med sine 287 meter. På sitt bratteste er stigningen på 9.6 prosent. Tunnelen er nesten åtte kilometer lang og blant Norges lengste undersjøiske tunneler. Den forbinder Hareidlandet med fastlandet i Møre og Romsdal og er en del av Riksvei 653.

=

Rv 653 Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal

E6 Helltunnelen i Sør-Trøndelag

Den nesten fire kilometer lange Helltunnelen på E6 i Sør-Trøndelag får streknings-ATK. Tunnelen går gjennom Gjevingåsen mellom Hommelvik i Malvik og Hell i Stjørdal.

=

E6 Helltunnelen i Sør-Trøndelag

E39 Byfjordtunnelen i Rogaland

E39 Byfjordtunnelen i Rogaland får streknings-ATK. Den er en del av veianlegget Rennfast, som ga Rennesøy fastlandsforbindelse. Tunnelen er 5875 meter lang og går på det dypeste 223 meter under havoverflaten. Den var Europas lengste og verdens dypeste undersjøiske veitunnel ved åpningen, men er senere forbigått i lengde av Nordkapptunnelen (1999), Oslofjordtunnelen og Bømlafjordtunnelen (2000) og i dybde av Hitratunnelen (1994).

=

E39 Byfjordtunnelen i Rogaland

Lavangsdalen og Tromsøysundtunnelen

Lavangsdalen og Tromsøysundtunnelen i Troms er høyt prioriterte vegstrekninger for streknings-ATK. Her kommer det to strekninger med gjennomsnittsmåling, ifølge Statens vegvesen.

=

Lavangsdalen og Tromsøysundtunnelen i Troms.

I tillegg vil sannsynligvis streknings-ATK bli etablert på følgende strekninger:

Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder

Flekkerøytunnelen i Vest-Agder er også en undersjøisk tunnel. Den har konvensjonelle punkt-ATK-er, men de vanlige fotoboksene skal etter planen byttes ut med streknings-ATK.

=

Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder

E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane

Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel med sine 24,5 km, skal utstyres med streknings-ATK.

=

E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane.

Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark

Også Riksvei 25 mellom Elverum-Trysil i Hedmark skal utstyres med gjennomsnittskameraer.

=

Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark

Rv 4 Stryken - Grua, Oppland

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har i alt gitt grønt lys til 11 nye strekninger med gjennomsnittmåling, deriblant riksvei 8 fra Stryken til Grua i Oppland.

=

Riksvei 8 Stryken - Grua i Oppland.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!