Men en Celica var litt hevet over de andre: Toyota Celica GT-Four.

Vi befinner oss på parkeringsplassen på Tryvann. En etter en kommer fem Toyota Celica GT-Four susende.

Det rattes og gasses, og torsendifferensialer jobber mekanisk, kontinuerlig og trinnløst. Elegant powerslider de japanske folkesportsbilene seg pent inn på rekke.

Ut av Toyota-ene stiger fire menn som var barn den gangen discomusikken gjorde sitt falsettskingrende inntog i øreganger. Den gangen første generasjon Toyota Celica ble sluppet på det japanske markedet - som en billigversjon av sportsbilen 2000GT.

Den siste karen som åler seg ut må enda et par tiår tilbake i minneboka for å plukke frem barndomsinntrykk. Men Odd Semb (70) er i likhet med de andre fire en klassisk homo ludens - et lekende menneske. Som så mange andre godt voksne menn leker han fremdeles. Med biler.

- Aldri hatt problemer med bilen

Celica GT-Four finnes i tre generasjoner - ST165 (1986-89), ST185 (1989-1993) og ST205 (1994-1999).

Alle bilene som innfinner seg på Tryvann er 1994- eller 1995-modeller. Versting-versjoner av sjette generasjon Celica, som mange mener har det fineste karosseriet.

Men det er ikke bare kjøreegenskapene og firehjulstrekket, som gjør at de kjører rundt nyere Porscher på isbanetreff, som imponerer. Eller den relativt moderate prisen i forhold til hva du får igjen.

Imponerer gjør også den typiske driftssikkerheten Toyota har solgt mange biler på. Stein-Reidar Svendsen er krystallklar.

- Eierskapet av en sånn bil er problemfritt. Alt er overdimensjonert, og det originale drivverket tåler 600-700 hester. Det bare fungerer. Jeg bytter olje en gang i året, og har aldri røket en differensial eller en drivaksel. Skal jeg ha en tilsvarende bil som går like bra i dag må jeg ut med 7-800 000 kroner.

Stein Rune Negårds Celica har nå passert 300 000 kilometer.

- Det har aldri vært et eneste problem med bilen, hevder han.

Så for deg som lurer på å tråle det europeiske markedet etter en Celica GT-Four, er det altså liten grunn til å bekymre seg over driftssikkerheten. I hvert fall hvis bilen er tatt vare på av tidligere eiere.

Men hvordan er det med bruksvennligheten? Komforten? En ting er å rase rundt på en isbane, men hvordan er en GT-Four i vanlig bruk?

- Jeg har kjørt Celicaen fra Mo i Rana til Oslo, med passasjer. Vi hadde to korte stopp på veien, og var overhodet ikke slitne da vi kom frem, reklamerer Negård. Og det tør jo være skussmål godt nok!

Youngtimer Toyota celica GT4=

DRIFTSIKKER: Eierne av Celica-ene kan fortelle om et driftsikkert og problemfritt eierskap. © Egil Nordlien HM Foto

Youngtimer Toyota celica GT4=

GUTTA: Bak fra venstre: Stein Rune Negård, Stein-Reidar Svendsen og Odd Semb. Foran fra venstre: Ronny Pettersen og Terje Semb © Egil Nordlien HM Foto

Kan lønne seg å kjøpe i Norge

Hva må du regne med å gi for en GT-Four ST205?

- Prisene har vært stabile de siste syv årene, og du bør få et greit eksemplar til rundt 200 000 kroner. Men utvalget i Europa begynner å bli dårlig, opplyser Stein-Reidar Svendsen.

Bruktimport? I følge Svendsen koster en GT-Four fra 1994-95 gjerne rundt 100 000 kroner i utlandet, men med avgifter på toppen havner den fort på det dobbelte. Så det kan faktisk lønne seg å handle i Norge.

Og hvordan er det med delesituasjonen for en bil som aldri er solgt ny i Norge? Selv veltrente middelaldrende kan jo få et problem med et kne?

- Det finnes butikker som er spesialister på deler til sportslige Toyota-modeller. For eksempel Fensport i England.

Youngtimer Toyota celica GT4=

SITTER SOM ET SKUDD: En av GT Four WRC-bilene har originale Recaro-seter. © Egil Nordlien HM Foto

Den råeste med turbo og 4x4

De godt voksne herrene vil neppe skilles med sine Celica-er med det først. Eller rettere sagt - med Celica GT-Four. Selv om seriøse Celica-eiere muligens letter vennlig på hatten de ikke har når de møtes langsetter veien, er det noe spesielt med den råeste versjonen med turbomotor og permanent firehjulstrekk. GT-Four.

Se bare på salget. Det ble i alt solgt 2726 Celicaer i Norge. Men ingen GT-Four ST205, som er den siste generasjonen av denne brunstige Celica-versjonen. En firehjulsdreven og motorsterk versjon ble nemlig håpløst dyr med heftige norske avgifter.

- Så alle GT-Four ST205 i Norge er bruktimportert. Våre er blant annet fra Italia og Sveits, forklarer talsmann Stein-Reidar Svendsen, som til daglig forsvarer lønnen sin som selgerleder hos Toyota Oppsal.

Han byr raust og sidelengs på en sort WRC-spekket Celica GT-Four. Samt en tirade som plasserer GT-Four i verdensbildet.

- Det ble produsert 5000 GT-Four totalt, og av dem var 2500 WRC-versjoner. 2100 av disse WRC-spekka Celicaene gikk i Japan og 400 i Europa, Japan og Australia, hvorav 250 av dem var høyrestyrte og 150 venstrestyrte.

To fra den siste gruppen går i Norge. Og de to befinner seg på Tryvannshøgda. Men hva er egentlig forskjellen på Celica Four med og uten WRC-spekk? Utenpå er knapt noe synlig, bortsett fra at WRC-versjonen leveres med høy vinge som standard. Men også standardversjonen kan få denne høye vingen ved hjelp av klosser.

Forskjellene er der uansett, under skallet. WRC-versjonen har flere spylerdyser til intercooleren, antilagsystem og en annen girutveksling. Den har 255 hk mot standardversjonens 242 hk, og gjør 0-100 km/t sekundet kvikkere.

Youngtimer Toyota celica GT4=

VERSTINGEN: Selve stas-Celica-en: Toyota Celica GT-Four © Egil Nordlien HM Foto

Petter Solberg kjørte den

Celica GT-Four fungerte som homologeringsmodell for deltagelse i rally-VM. ST205 måtte etter FIAs krav bygges i 2500 WRC-eksemplarer, for at Toyota skulle kunne delta i rally-VM med en Gruppe A-versjon.

Toyota gjorde det svært godt i rally på 80- og 90-tallet, og primært med Celica GT-Four. Japanerne hentet blant annet hjem to konstruktør-VM og fire førertitler i perioden 1988-1997.

Også her hjemme ble GT-Four en hyppig brukt rallybil. Brødrene Solberg fikk støtte av Toyota-importøren, og gjorde en periode på slutten av 90-tallet modellen viden kjent gjennom sin dominans i norsk rally.

Blant annet ble Petter Solberg Norgesmester i rally i 1998 i en Celica GT-Four, og gjorde også furore i Rally Libanon - den indirekte årsaken til at han fikk en kontrakt med Ford og M-sport for 1999.

Slike prestasjoner i motorsport er selvsagt ikke uvesentlige når det gjelder det å oppnå street-kred.

- Gjennom mange år som kjørelærer har jeg hatt et forhold til Toyota. Men det var først da jeg så Petter og Henning kjører rallyrigget GT-Four på sprintrallyet på Rud at jeg fikk øynene opp for Celica, forteller Odd Semb.

- Faren min kjøpte Toyota da jeg var relativt ung, men for meg hjalp det veldig på entusiasmen at Celica gjorde det godt i rally også på 80-tallet, forteller Stein Rune Negård (51), som har den andre WRC-spekka Celicaen på Tryvannshøgda.

Youngtimer Toyota celica GT4=

POTENT: En potent samling Celica GT-Four. © Egil Nordlien HM Foto

Slutt - og ny start

Men hva skjedde med denne legendariske bilen? Jo, økende konkurranse og sviktende salg medvirket til at Toyota stanset salget av Celica i Europa i 2005. Og bestemte seg for å droppe nisjebiler i Europa.

21. april året etter rullet den siste Celica av samlebåndet i Japan. Men da hadde spesialversjonen GT-Four allerede vært historie i seks år.

Rallyæraen for Celica tok slutt i 1995. Sjokket var stort for alle rallyfans, da Toyota Team Europe - som drev Toyotas team i rally-VM - i Rally Katalonia ble tatt for juks med turbo-restriktorer. Og utestengt i ett år. Etter det overtok Corolla WRC som Toyotas bil i VM.

Men som mange har fått med seg, er en ny kompakt sportsbil signert Toyota (og Subaru) presentert igjen i dag: GT 86.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!