Bilen har et fremragende chassis til denne biltypen å være. Det betyr at du har bedre fjæringskomfort enn det du finner hos mange av konkurrentene. Dessuten gjør hjulopphenget sitt til å gi X-Trail trygge og forutsigbare veiegenskaper, selv om den ikke hører til de sportsligste små-SUV'ene. I motsetning til mange andre biler av denne typen, kan X-Trail også leveres med elektronisk stabilitetskontroll, noe vår bil var utstyrt med.

4WD'en er ikke permanent koblet inn. Mellom for- og bakakselen sitter det en elektronisk lamellkobling som overfører inntil 43 prosent av motorkraften til bakhjulene når sensorikken registrerer at forhjulene mister grepet. I tillegg har bilen en antispinn som bruker ABS-bremsene til å holde igjen hjulene individuelt når de spinner.

På dashbordet kan du delvis kontrollere hvordan 4WD'en jobber: 2WD-knappen kobler ut 4WD'en helt, slik at bilen blir forhjulsdrevet. Auto-knappen henter inn lamellkoblingen slik at bilen trekker på alle fire ved behov. Den siste knappen er en slags "panikknapp" hvor man tvinger elektronikken til å "sperre" mellom- og bakaksel opp til 30 km/t. Denne skal brukes der fremkommelighet er det viktigste. Slik sett har X-Trail et av de mest tilpasningsdyktige fremdriftssystemene i denne bilklassen.

Alle som kjørte X-Trail var imponert over et overraskende lavt støynivå i forhold til de fleste konkurrentene. Seter og sittestilling fikk stort sett også godt omdømme. Mer delt er de i synet på designen av X-Trail-interiøret. Det samme gjelder plasseringen av instrumentpanelet på toppen av midtkonsollen. Like smart er ikke underlaget i et ellers rommelig bagasjerom. Der det burde vært et sklisikkert underlag, raser løse gjenstander rundt som på en velpreparert hockeybane.

Vår bil var utstyrt med Nissans toliters bensinmotor på 140 hk. Bilen leveres også med en 2,2-liters turbodiesel med 114 hk. Dieselmotoren har et betydelig kraftigere dreiemoment ved et langt lavere turtall: 270 Nm ved 2000 o/min kontra 192 Nm ved 4000 o/min.

Alle testførerne klaget over dårlig fraspark på lave og midlere turtall fra bensinmotoren. I praksis har den noe å skilte med på ytelsesfronten først i fasen fra 4000 til 6000 o/min. Dette kommer også godt fram i våre testdata: X-Trail er bra i tredjegirsakselerasjon, men heller svak når det gjelder seigdragning i fjerde og femte. Mest interessant er det å sammenlikne tallene mellom bensin- og dieselversjon: Se tabellen for testdata.

Forbrukstallene gjennom de drøyt 9000 kilometerne var som ventet. Bilen ble kjørt på ettervinter og forsommer, med mye langkjøring på programmet. Snittforbruket lå på 0,95 l/mil. Typisk landeveisforbruk pendlet mellom ca. 0,85 og 1,0 l/mil, mens by- og småkjøring ga ca. 1,0-1,25 l/mil.

Tekniske data NISSAN X-TRAIL 2,0 2002

  • Motor: R4, 1998 ccm
  • Ytelse: 140 hk
  • Dreiemoment: 192 Nm - 4000 o/min
  • Dekkdimensjon: 215/70 R15
  • Egenvekt: 1415 kg
  • Bagasjerom: 410-1840 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,93 l/mil
  • 0-100 km/t 11,3 sek.
  • Toppfart: 177 km/t
  • Pris: 299 900 kroner

TESTDATA

X-Trail diesel | X-Trail bensin

0-100 km/t 11,4 | 10,8

70-100 km/t 3. gir 5,3 | 5,8

70-100 km/t 5. gir 6,6 | 13,6

50-100 km/t 4. gir 8,7 | 14,9

Støy 100 km/t 5. gir 69,5 | 68,5

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!