Porsche Cayenne er kostbar, også i land uten våre ekstraordinære bilavgifter. Såpass dyr er den at Porsche mener det er behov for en rimeligere og mer folkelig Cayenne. For andre produsenter ville kanskje en dieselmotor vært løsningen. Men Porsches kultur og kanskje særlig det faktum at en dieselmotor er lite ettertraktet i USA - det viktigste markedet for Cayenne - gjør at en bensinmotor var eneste veien å gå. Og siden Cayenne har samme grunnkonstruksjon som VW Touareg, falt det naturlig å hente over den 3,2 liter store V6-motoren fra denne.

Motoren har riktignok fått en omgang hos Porsches ingeniører, og den kommer ut igjen med både mekaniske og elektroniske endringer. Resultatet er at Touareg-maskinens 220 hk har fått selskap av ytterligere 30, og dreiemomentet har fått en noe høyere og mye bredere kurve. For å utnytte motorens egenskaper på best mulig måte, er en ny, manuell sekstrinnskasse - som også kan fås i den V8-motoriserte Cayenne S-versjonen - på plass. Den sekstrinns Tiptronic S-girkassen kan også fås mot tillegg i prisen.

Offroad-pakke

Cayenne V6 er utstyrt som de andre Cayenne-modellene, med alt som forventes av en offroader. Det avanserte 4x4-systemet har høy- og lavgirserie, og automatisk fordeling av opptil 100 prosent av drivkreftene foran eller bak.

Porsches eget stabilitetskontrollsystem er på plass for å nøytralisere over- og understyring, og bilen kommer også med det nye PDOA-systemet - Porsche Drive-Off Assistant. Dette er en automatisk parkeringsbrems som skal agere som en tredje fot på parkbrems-pedalen, og dermed forenkle bakkestart ved gradvis å løse ut bremsene.

De med sterke offroad-ambisjoner kan også få V6-utgaven med en "Advanced Offroad Technology"-pakke, med beskyttelse av karosseri og drivverk, hydraulisk avtakbare stabilisatorstag og ikke minst diffsperre i bakakselen. Også Turbo-modellens luftfjæring - med 11,5 valgfrie centimeter fra høyeste til laveste stilling - er det mulig å plusse på.

Interiøret er uforandret fra de V8-motoriserte versjonene. Instrumentpanelets runde, overlappende skiver er stilige. Det samme gjelder midtkonsollen med brytere konsentrert rundt "infotainment-skjermen", omgitt av lær, treverk og mørk plast - eksklusivt, ryddig og vakkert.

Den SUV-typiske høye og oppreiste sittestillingen preger også Cayenne, og selv om de store A-stolpene kan være i veien, har man et godt overblikk over bilen og omgivelsene.

Nok motor?

Med en gang hjulene begynner å rulle, kjenner man forskjellen fra de mye sterkere Cayenne-søsknene. V6-versjonen veier hele 150 kg mindre enn de andre, og det har resultert i lettere styring.

Men selv om den er lettere, har den ikke mistet noe av den styrefølelsen man forventer i en Porsche. Det er masser av informative tilbakemeldinger til føreren, med stor stabilitet når man vrenger inn og ut av svinger.

Cayennes vekt tatt i betraktning, drar V6'en villig gjennom de seks girene. Turtallsvillig er den, men den brede dreiemomentkurven gir gode krefter tilgjengelig uten å kreve hyppige girskift. Motoren kan nesten minne om en diesel i karakter, med vekt på de positive sidene. Girkassen i seg selv er lettsjaltet og flott, mer personbilaktig enn det som er vanlig i store, manuelt girede SUV'er.

V6-Cayenne'n tar naturlig nok ikke pusten fra deg på samme måte som de kraftigere variantene, men den er overhodet ikke treg. Porsches akselerasjons- og toppfartstall føles ikke overdrevet, men etter en kortere prøvekjøring i det isdekkede Nord-Finland vil vi anta at de oppgitte forbrukstallene (1,32 l/mil ved blandet kjøring) er vel optimistiske.

Ut fra vår prøvekjøring på frosne skogsbilveier kan vi fastslå at Cayenne V6 har et fast, men likevel komfortabelt oppsett. Til tross for det høye tyngdepunktet har man god kontroll over bilen, og kombinert med de støttende og velformede frontsetene gir den både fører og passasjerer en behagelig fremfart.

På de glatte veiene fikk vi også god anledning til å teste ut Cayennes elektroniske hjelpemidler; de rydder opp uten å ødelegge for kjøreopplevelsen.

Den nye "Cayenne Light" har det udefinerbare som gjør en Porsche til en Porsche. Her i landet koster den 950 000 kroner i basisversjon. "Søstermodellen" Touareg V6 starter til sammenlikning på 762 800 kroner, mens Cayenne S og Turbo krever henholdsvis 1 350 000 og 1 850 000 kroner fra kontoen din.

TEKNISKE DATA PORSCHE CAYENNE V6, 2004

  • Motor: V6, 3189 ccm
  • Ytelse: 250hk - 6000 o/min
  • Dreiemoment: 310 Nm - 2500-5500 o/min
  • Dekkdimensjon: 255/55 R18
  • Egenvekt: 2225 kg
  • Bagasjerom: 540/1770 liter
  • Forbruk EU-mix: 1,32 l/mil
  • 0-100 km/t: 9,1 sek
  • Toppfart: 214 km/t
  • Pris: 950 000 kroner

VERSJONENE

Porsche Cayenne er tilgjengelig med 3,2-literen på 250 hk, som Cayenne S med 4,5-liters V8 og 340 hk, og som Cayenne Turbo med turbomatet utgave av sistnevnte motor med 450 hk/620 Nm. Priser fra 950 000 til 1 850 000 kroner.

VI MENN MENER

Skal du ha den mest velkjørende store firehjulstrekkeren på markedet, er Porsche Cayenne svaret. Som forholdsvis rimelig V6-variant er den fortsatt definitivt en Porsche. Og skal du ha det verste av det verste i SUV-skogen, er Porsche Cayenne Turbo tingen. Da får du en super-SUV med smak av Porsche.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!