Eurofighter

Test: Toyota Corolla 1,4 2002

Med fastere kjøreegenskaper, bedre komfort og mer europeisk design og kvalitetsfølelse skal nye Corolla innta norsktoppen.

Sist oppdatert

VERSJONENE

Slik seg hør og bør med potensielle bestselgere, finnes Corolla i mange varianter: 3- og 5-dørskombi, stasjonsvogn og mini-MPV'en Verso. Fire bensinmotorer: 1,4 l/97 hk, 1,6 l/110 hk, 1,8 l/125 hk, 1,8 l/192 hk. Dessuten finnes en turbodiesel på 2,0 l/90 eller 110 hk.

KONKLUSJON

Nye Corolla er den japaneren som utvilsomt hevder seg best blant de beste europeiske konkurrentene noensinne. Den har alle gode basisegenskaper på plass, men byr i tillegg på bedre førermiljø, veiegenskaper og motorgange enn det vi har vært vant med fra Corolla.

Tekniske data

Motor: R4, 1398 ccm

Ytelse: 97 hk

Dreiemoment: 130 Nm - 4400 o/min

Dekkdimensjon: 195/60 R15

Egenvekt: 1150 kg

Bagasjerom: 289 liter

Forbruk EU-mix: 0,84 l/mil

0-100 km/t 12,0 sek.

Toppfart: 185 km/t

Pris: 205 000 kroner

TESTDATA

Bilmerke Toyota

Modell Corolla 1,4 3-d

0-100 km/t 12,0

70-100 km/t 3. gir 6,6

70-100 km/t 5. gir 14,3

50-100 km/t 4. gir 16,8

Støy 100 km/t 5. gir 69,5

Støy 6000 o/min 2. gir 76

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002

Nå går Toyota inn for å tukte europeerne på hjemmebane. Det kan virke som om Toyotas ingeniører har dissekert et hundretall Golf IV i grusom detalj, for så å kunne gjøre hver minste bit sånn cirka 10-15 prosent bedre. Sluttresultatet kan i alle fall tyde på det.

Fin komfort

Ved direkte overgang fra Golf til Corolla merker vi nemlig at fjæringskomforten er hakket mer følsom, og at hele bilen faktisk føles litt mer finslipt og moderne. Interiøret holder god, europeisk standard, både i design og materialkvalitet. Dette lukter litt Lexus, og instrumentbelysningen er også hentet nettopp fra Toyotas eget prestisjemerke.

I tillegg kommer kjøreegenskaper som er fullt på høyde - Corolla er slett ikke ueffen å ratte på svingete landevei. Men her kommer våre viktigste ankepunkt: På grunn av manglende lengdejustering av rattet finner vi ikke en optimal kjørestilling, og selv om kjøreegenskapene er uklanderlige, synes vi det er skuffende at Toyota ikke kan levere elektronisk stabilitetskontroll til 1,4-literen. Det er den folk kommer til å kjøpe.

Forståelig nok, for i motsetning til konkurrenten har Toyota en 1,4 liter som faktisk fungerer greit. Moderne motorteknikk med variable ventiltider gjør at et anstendig dreiemoment er tilgjengelig over et bredt turtallsregister, og bilen føles derfor relativt pigg i bytrafikk. Bruker du 3. gir, er heller ikke forbikjøringer på landeveien noe problem. Effekten på 97 hk er nemlig ikke så langt etter 1,6-literne. Det er først i 5. gir du egentlig merker de manglende musklene.

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også