Testdata:

BilmerkeToyota

ModellCorolla T-sport

0-100 km/t7,3

70-100 km/t 3. gir4,1

70-120 km/t 3. gir7,0

70-100 km/t 5. gir7,4

70-120 km/t 5./6. gir12,7/15,0

50-100 km/t 4. gir8,9

Støy 50 km/t 4. gir63,5

Støy 100 km/t 5. gir69,5

Støy 6000 o/min 2. gir77,5

Misvisning 50 km/t47

Misvisning 100 km/t96

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2003

"For meg virker dette som en særdeles vanlig bil. Vel å merke med en uvanlig motor."

Slik står det å lese i en av protokollene fra testen. En kommentar som egentlig oppsummerer Corolla T-Sport på en utmerket og kortfattet måte. For kommentarene fra alle testerne er entydige når det gjelder bilens manglende sportslighet. Samtidig er de like entydige når det gjelder motorens så til de grader hysteriske kvaliteter.

Det merkes spesielt godt når vi skal ut å kjøre bilen på Artic Circle Raceway. På turen opp til Mo i Rana er det denne bilen som virker minst sporty av våre fem testbiler.

Men drivlinjen er det lite å si på når det gjelder sportslighet. Girkassen har seks trinn, er kjapp og med tette steg, noe som kler turtallsmotoren godt. Når ventilmekanismen setter inn støtet rundt 6000 o/min, er det nesten som et turbokick. De drøyt 2000 o/min frasparket varer, er hektiske og moro, men noen brukervennlig ytelseskarakter er det ikke.

Dermed drar Corolla'en godt unna på ACRs rettstrekk. Heldigvis har den solide bremser, for du trenger virkelige å skrubbe av mye fart når du går inn i de krappeste svingene. Hvis ikke blir det dekkuling og understyring. Her merkes det at Corolla T-Sport har de smaleste dekkene og det rankeste utseendet.

Designen på T-Sport mangler enhver sportslig attributt, alle testførerne savner sidestøtte i setene og alle påpeker manglende veigrep og presisjon i forhold til konkurrentene.

Motoren trekker bra i mellomregisteret og går over i etterbrennermodus ved 6000 runder. Men dessverre akkompagneres denne iveren av et støybilde som gnager hull i trommehinnen allerede ved lovlig motorveifart i Norge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!