Fem år går fort. Vi er innenfor tidsrommet til en typisk modellgenerasjon.

En bruktbil fra cirka 2010 vil i mange tilfeller fortsatt være i produksjon. Du kan altså få en bil som, med unntak for eventuelle facelifter, ser ut som den som står i nybilavdelingen. Men du får bruktbilen til mye lavere pris.

Her har vi startet med å plukke ut biler som gjorde det ekstra godt da vi testet dem som nye for fra fire til seks år siden.

Deretter har vi sjekket disse bilene mot tyske Dekras store bruktbilstatistikk. Den omfatter data fra rundt 15 millioner kjøretøykontroller, så det står ikke på det statistiske grunnlaget.

Kontrollene handler om det som har med sikkerhet, driftssikkerhet og miljø å gjøre. Dekra sorterer resultatene etter kilometerstand, og ikke etter bilenes alder.

Vi har valgt å bruke intervallet 50.000 til 100.000 km, for vi vet at mange er opptatt av å finne en bil som ikke har rundet 100.000 kilometer.

Til slutt har vi stått igjen med én bil i hver av bilklassene vi har valgt ut. Men vi har også tatt med sterke utfordrere med gode testresultater og høy Dekra-score.

Årstallet i parentes angir produksjonsår, som ikke alltid samsvarer med såkalt modellår.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil BMW 5-serie

BRUKTBIL: BMW 5-serie. FOTO: Terje Bjørnsen

bruktbil BMW 5-serie

BMW 5-serie

Storbil

BMW 5-serie (2010-)

VÅR MENING: BMW hevet definitivt lista i storbilklassen da denne generasjonen av 5-serie kom. Det mest unike var, og er fortsatt, bilens evne til å klare en nærmest umulig spagat: Kjøreegenskapene og kjøregleden ligger på høyt nivå, men samtidig er den svært komfortabel (unntatt med de største hjulene og det fasteste understellet). Moderne og luksuriøst interiør. Biler med seksermotor er deiligst, men selv ikke de minste firerne mangler kraft.

Bilens vanskelige punkt er pris, også som brukt. Ekstrautstyr er svært dyrt, men likevel har mange kjøpt mye av det. Det vil de ha mest mulig igjen for.

DEKRAS DOM: 92,9 prosent av de kontrollerte bilene er uten relevante feil. 5-serie er bedre enn gjennomsnittet for bilkassen i alle kategorier unntatt karosseri, der den ligger ubetydelig under snittet.

PRIS FRA (50.000–100.000 km): 520d starter på ca. 340.000 kroner som sedan og rundt 380.000 kroner som stasjonsvogn. Med seksermotor og firehjulsdrift er prisen vesentlig høyere.

ALTERNATIVER:

  • Mercedes E-klasse (2009-): Enda høyere feilfriandel enn 5-serie (96,4 %). Gamle automatkasser med fem gir var i bruk til 2011 sammen med dieselfirerne, som dominerer stort.
  • Audi A6 (2004-2011): Feilfriandel 89,9 prosent. En del feil med elektronikk/elektrisk anlegg/lys.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil Volvo XC60

BRUKTBIL: Volvo XC60. FOTO: Terje Bjørnse

bruktbil Volvo XC60

Volvo XC60

Premium-SUV

Volvo XC60

VÅR MENING: «Stødig som Kebnekaise og komfort som den beste Ikea-stolen.» Slik lød vår spissformulering om XC60 med femsylindret dieselmotor og firehjulsdrift. Det er flere av de gode sidene: Bilen gir premiumfølelse, har god plass og god sikkerhetspakke. Den ganske store og tunge SUV-en var dessuten forbausende smidig i kjøreøvelsene våre. Dieselfemmeren er kraftig aldrende. Den knurrer høyere enn moderne dieselmotorer og er litt tørstere. XC60 er heller ikke akkurat rimelig som bruktbil.

DEKRAS DOM: XC60 får toppkarakter blant SUV-ene, og 93,5 prosent av de kontrollerte bilene er uten relevante feil. Som vanlig for SUV-er tipser Dekra om at en grundig bremsesjekk er på sin plass.

PRIS FRA (50.000–100.000 km): Firehjulsdrevne utgaver av XC60 koster fra i underkant av 400.000 kroner. Mange godt utstyrte biler på markedet.

ALTERNATIVER:

  • Mercedes GLK: Feilfriandel 93,5 prosent. Topp komfort, men lite plass.
  • Audi Q5: Feilfriandel 94,4 prosent. Med minste dieselmotor, som det finnes mange av, er den slapp.
  • BMW X3: Feilfriandel 89,6 prosent (sjekk hjuloppheng), sportslige kjøreegenskaper. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil Honda CR-V

BRUKTBIL: Honda CR-V. FOTO: Terje Bjørnsen

bruktbil Honda CR-V

Honda CR-V

Folke-SUV:

Honda CR-V (2006–2012)

VÅR MENING: Rommelig og komfortabel, det er stikkord som passer for Honda CR-V av denne generasjonen. Da den kom, var den en av de første SUV-ene som designmessig trakk i retning av crossover, med linjer som hadde til hensikt «herme» etter en mer dynamisk stasjonsvogn. Typiske minuspunkter i våre tester av CR-V har vært at det skal mye til før bakhjulene blir tilført kraft, og at den er litt tørst.

DEKRAS DOM: 88,8 prosent av de kontrollerte CR-V-ene er uten relevante feil, og dermed er den i tet blant folke-SUV-ene. Får skryt for å tåle høy kjørelengde, men Dekra oppfordrer til kontroll av bremser og understell.

PRIS FRA (50.000–100.000 km): CR-V koster fra ca. 270.000 kroner.

ALTERNATIVER:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil Toyota Avensis

BRUKTBIL: Toyota Avensis. FOTO: Terje Bjørnsen

bruktbil Toyota Avensis

Toyota Avensis

Mellomklasse, volummerker

Toyota Avensis (2008-)

VÅR MENING: Dette er streitingen blant familiebilene. I egenskaper utmerker den seg i grunnen ikke med noe som helst, men den har noe som andre merker i Norge misunner den: Et særdeles godt ry. Den nyter en tiltro hos mange som savner sidestykke. Tiltroen har sin rot i at mange har opplevd problemfritt bilhold med Avensis i mange år. For mange er det det aller viktigste.

Men forvent ikke spenst og sportslighet, og flere andre familiestasjonsvogner har bedre plass.

DEKRAS DOM: 90,5 prosent av de kontrollerte bilene er uten relevante feil. Dermed viser Avensis at det gode ryet stemmer med virkeligheten.

PRIS FRA (50.000–100.000 km): Som stasjonsvogn koster Avensis i hovedsak fra ca. 180.000 kroner, men flere biler tilbys til lavere pris (privatsalg). 

ALTERNATIVER:

  • Skoda Superb (2008-2015): Feilfriandel 91,5 prosent. Tsjekkernes store stasjonsvogn slår den tyske slektningen Passat både på plass og andel biler uten feil.
  • Ford Mondeo: Feilfriandel 85,6 prosent. Stor og komfortabel, gode veiegenskaper. Sjekk understell og at all elektronikk virker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil Audi A4

BRUKTBIL: Audi A4. FOTO: Terje Bjørnsen

bruktbil Audi A4

Audi A4

Mellomklasse, statusmerker:

Audi A4 (2007-)

VÅR MENING: A4 gir full dose av det Audi kanskje er aller best på, nemlig høy kvalitetsfølelse. Alt man tar i, kjennes tungt og solid. Versjonstilbudet er bredt. Det betyr at du kan finne en bil med heftig bensinturbo om du liker det best, eller diesel og firehjulsdrift hvis det passer ditt bruk bedre. I årene A4 solgte best, var en 120-hestersversjon av 2,0 TDI-motoren mye utbredt, og den duger godt. Involverende kjøreegenskaper.

Som for biler flest fra statusmerker er A4 neppe ditt førstevalg om mest mulig bil for pengene er viktigst for deg. I mellomklassen er dette en trang bil.

DEKRAS DOM: 93,1 prosent av de kontrollerte bilene er uten relevante feil. A4 er tilsynelatende alltid i toppsjiktet når Dekra kårer modeller med færrest feil uansett klasse.

PRISOMRÅDE: Stort prisspenn avhengig av motor, utstyr og ev. firehjulsdrift. De rimeligste med 2,0 TDI/120 hk koster litt under 200.000 kroner.

ALTERNATIVER:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

bruktbil Golf

BRUKTBIL: VW Golf. FOTO: Terje Bjørnsen

bruktbil Golf

VW Golf

Kompaktklassen

VW Golf IV (2008–2012)

VÅR MENING: Golf har mange konkurrenter, men det er likevel lett å trekke fram den sjette generasjonen av kompaktbilikonet som vår favoritt. Den kjører godt, har god plassutnyttelse innenfor sine kompakte mål og har etter vår mening mer forseggjort interiør og betjening enn andre folkelige kompaktbiler fra samme periode. Rikdommen i alternativer for drivlinjer er på typisk VW-vis høy, men dieselbiler dominerer, for denne Golfen var i salg da dieselfeberen herjet som verst. Som nybil fant vi få svakheter ved Golf VI. Bruktmarkedet liker den også, for prisene er ikke blant de laveste for kompaktbiler.

DEKRAS DOM: 87,8 prosent av de kontrollerte bilene er uten feil. Det er helt i toppsjiktet for kompaktbiler, også inkludert alternativer fra såkalte premiummerker. Dekra-tips: Se etter små oljelekkasjer.

PRISOMRÅDE: Med stor variasjon i motorer og drivlinjer følger stort prisspenn. 1,6 TDI starter ofte på rundt 140.000 kroner, 2,0 TDI fra rundt 200.000 kroner.

ALTERNATIVER:

  • Toyota Auris (2006-2012): Feilfriandel 85,9 prosent. Solid hverdagsbil med godt ry som bruktbil.
  • Ford Focus (2011-): Feilfriandel 88,7 prosent. Veldig gode kjøreegenskaper, én-liters bensinturbo passer perfekt.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!