Bruktbil: 10 billige bruktbilkjøp

Du kan gjøre et bruktbilkupp

Vi har plukket ut ti billige bruktbiler. Her finner du litt for enhver smak.

Sist oppdatert

Det er ikke bare-bare å kjøpe en billig bruktbil. De har hatt sine mange, harde år og kilometer på veien, og både mekanisk og visuelt begynner forfallet å merkes.

Men ikke alle kan, eller vil bruke masse penger på bilkjøp. Og det går heldigvis fortsatt an å få seg en praktisk, og i noen tilfelle morsom eller til og med lekker bruktbil for under 100 000 kroner.

Vi har lett i prisklassen mellom 50–100 000 kroner etter biler med 50–150 000 kilometer på telleren. Her er våre «funn», kanskje finner du en som passer for deg:

I leketøysavdelingen plukker vi oss raskt ut roadsteren Mazda MX-5. Det er andre generasjon av den lille genistreken fra Japan. Enkel teknikk gjør at det ikke koster en formue å holde seg med roadster i dette tilfellet. Bilene er fra rundt 2000 og med 130–150 000 km på telleren. Hvis du synes utvalget er snevert, vent til våren – da spretter roadsterannonsene frem som løvetann.

Vi har ikke forlatt moroavdelingen ennå, men gått inn i den mer elegante delen. En og annen bildoktor ville nok gjerne tatt en kikk under topplokket vårt når vi anbefaler Alfa Romeo GT. Men den stilfulle italieneren bruker velprøvd teknikk og fine entusiastbiler blir gjerne stelt godt med. En nyklassiker med km-stand mellom 125–150 000 og priser fra 80–95 000 kroner er vanskelig å motstå.

HA-HA: Mazda MX-5 får frem gliset, selv i eldre utgaver.
HA-HA: Mazda MX-5 får frem gliset, selv i eldre utgaver. Foto: Terje Bjørnsen

Den billige familiebilen

Legger du ned begge seteradene i den store flerbruksbilen Opel Zafira, kan du nesten parkere MX-5-en din i bagasjerommet. Du får forrige generasjon av syvseteren nesten latterlig billig, fra rundt 60 000 kroner. Ifølge Dekras bruktbilrapport for 2014, er bilen ganske solid og gjør det merkbart bedre enn snittet for sin klasse. Utvalget er i tillegg bra, så her kan du kuppe til deg en billig, stor familiebil. 

Synes du det blir for varebilaktig med en syvseter, gjør en stasjonsvogn mye av den samme jobben, uten å fylle opp landskapet i samme grad. Ford Focus er en av våre favoritter, litt over snittet rommelig for en kompakt stasjonsvogn og morsom å kjøre. Spesielt attraktiv synes vi andre utgave med facelift (fra 2008) virker. Her får du mye bil fra ca. 65 000 kroner med 70–150 000 km på telleren.

Vil du ha noe mer sedat, litt større og ganske pålitelig, er forrige generasjon Toyota Avensis stasjonsvogn et sikkert stikk. Du finner et bra utvalg av biler fra 2004 til 2007, priser fra ca. 65 000 kroner og oppover.

Norge har vært kraftig smittet av SUV-basillen de siste årene. Dermed holder selv gamle 4WD-holker seg uforholdsmessig godt i pris. MÅ du ha en billig bil med 4WD, er det i våre øyne Subaru Forester som peker seg mest fordelaktig ut. Du må riktignok tilbake til andre utgave, årsmodeller 2002–2005. Vårt råd: Skal du ha en SUV, bruk noen titusenlapper ekstra på en nyere utgave.

LAV KUBIKKMETERPRIS: Den rommelig Opel Zafira koster lite, og skal være relativt pålitelig som brukt.
LAV KUBIKKMETERPRIS: Den rommelig Opel Zafira koster lite, og skal være relativt pålitelig som brukt.

Ikke dumt med SAAB

Trenger du ikke plass til hele ungeflokken, eller klarer deg uten 4WD, bugner det av gode kompaktklassebiler mellom 50–100 000 km. VW Golf V og Audi A3 deler samme teknikk, men denne gangen faller vi ned på den litt mer praktiske Audi A3 Sportback. Også innvendig er kvaliteten på Audi et hakk høyere. Pris fra ca. 75 000 kroner og det er 1,6-liters bensin på 102 hk som gjelder.

Ikke like spennende, men traust og solid er Toyota Auris. Med et av de beste resultatene for kompaktklassen i Dekras bruktbilrapport for 2014, relativt ferske modeller (2007–2008) i denne prisklassen kan Auris gi deg et billig bilhold uten mange negative overraskelser.

Skal du ha en relativt praktisk bil som også er morsom å kjøre, er det med stor glede vi registrerer at forrige generasjon BMW 3-serie (2005-2006-modell) dukker opp i søket vårt. Riktignok helt i grenseland prismessig, men vi satser på at noen av modellene til rett over 100 000-grensen kan prutes ned de nødvendige tusenlappene. Det er verdt forsøket …

Du skal visstnok være ganske dum om du kjøper bruktbil av et merke som ikke lenger finnes. For SAAB 9-3 gjør vi imidlertid et unntak. Det er flere årsaker: Prisene er lave, deletilgangen god og teknikken er velkjent – blant annet fra Opel og Fiat/Alfa Romeo. Dessuten kan vi ikke helt la være å lokke frem gode minner fra testturer med råsterke bensinturbomotorer. Prisene starter lavt på 60-tallet og det er årsmodeller fra 2004–2008 som gjelder. 

PILOT: SAAB 9-3 med kraftig turbomotor kan gi vanedannende utslag i høyrefoten.
PILOT: SAAB 9-3 med kraftig turbomotor kan gi vanedannende utslag i høyrefoten. Foto: Terje Bjørnsen

NAFs viktigste punkter for bruktbilkjøp:

  • Skriv alltid kjøpekontrakt. NAF har laget ferdige kontrakter som kan skrives ut og fylles ut sammen med selger.
  • Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.
  • Sjekk at bilen er fri for heftelser, altså at ingen bank eller annen utlåner har pant i bilen. Gamle lån må gjøres opp før salg, ellers kan banken kreve tvangssalg hvis lånet misligholdes. Dette er uavhengig av hvem som eier bilen.
  • Undersøk eierforholdet – er det eier av bilen som selger den?
  • Sjekk at bilen er EU-godkjent, men husk at EU-godkjenning ikke er det samme som en NAF Test. En EU-kontroll tilfredsstiller bare visse sikkerhetskrav for å få lov til å rulle på veien.
  • Sjekk at bilen har vært på service jevnlig og spør om det er skiftet andre vesentlige deler utover det som skiftes på rutineservice.
  • Spør selger om bilen har vært utsatt for kollisjon eller større skader.
  • Det er viktig å både se og prøvekjøre bilen før kjøpet. 
  • Sjekk at årsavgiften er betalt.
  • Virker alt? Se at alle lys er i orden, at vifteanlegget fungerer, brekket holder bilen i ro, spaker og håndtak fungerer.
  • Sjekk at alle nøkler følger med.
  • Du kan spare deg selv for mye irritasjon og store kostnader ved å forlange at bilen skal gjennom NAF-test før du slår til. Testen er mye mer omfattende enn en EU-kontroll og vil si noe om den tekniske kvaliteten på bilen langt utover en EU-kontroll.

Kilde: www.naf.no

NAF-test: Jan Ivar Engebretsen i NAF sjekker en bruktbil for potensielle feil og mangler.
NAF-test: Jan Ivar Engebretsen i NAF sjekker en bruktbil for potensielle feil og mangler.

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også