Dette er kontrollert

Dekras kontroll omfatter i hovedsak det som har med bilenes sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Selvforskyldt skade eller for eksempel utslitte dekk tas ikke med i statistikken.

Som bilkjøper må du selv, eller med hjelp fra for eksempel NAF, forsikre deg om at bilen du vurderer å kjøpe er i akseptabel stand.

Skal du kjøpe en eldre bruktbil, så sparer du mye penger på å begrense risikoen mest mulig. Bilen bør sjekkes grundig før du kjøper, og kanskje bør du allerede i utgangspunktet peile deg inn på modeller som er ekstra holdbare.

Det tyske kontrollorganet Dekra lager hvert år bruktbilstatistikk basert på kjøretøykontroller av 15 millioner biler. En av kategoriene i statistikken handler om populære eldre bruktbiler – biler som i dag kan kjøpes rimelig på bruktmarkedet. Bilmodellene er fra rundt sju-åtte år til mer enn 20 år gamle.

Ikke overraskende har Dekra påvist store forskjeller i hvor godt de ulike bilene holder seg. Her har vi funnet fram til bilene som har fått toppkarakteren «++» med kilometerstand 150.000 til 200.000 km.

Vi har deretter sjekket utvalget av de ulike modellene på Finn.no, og funnet fram til modeller det finnes relativt mange av i Norge.

Høy feilprosent

OBS: Så godt som alle biler i oversikten har høy feilprosent knyttet til lys, elektrisk anlegg og elektronikk. Dette er så gjennomgående at vi ikke nevner det i hver enkelt bilomtale, men det bør være et viktig sjekkpunkt for alle som skal kjøpe bruktbil.

Merk deg også dette: Jo eldre bilen er, desto større er faren for rust. Om du ikke føler deg trygg på egne evner til å kontrollere rust, sett bort jobben til dem som kan det. Sjekk dessuten serviceheftet og tidligere eiere. Selv de beste bruktbilene i en slik statistikk kan bli til vrak om de ikke blir godt behandlet.

Angitt prisområde kan variere mye for en enkelt bilmodell. Laveste prisanslag er som regel med relativt liten motor, mens de dyrere kan ha eksempelvis firehjulsdrift og automatgir om det finnes for den enkelte modellen.

Årstall i parentes angir produksjonsår, som ikke alltid stemmer overens med modellår.

Volvo XC70, bruktbil

Volvo V70/XC70/S80 (2000-2007)

For denne generasjonen av Volvo V70 finner Dekra færre feil enn gjennomsnittlig i alle feilkategorier. Hjuloppheng, styring og oppheng for eksosanlegg bør likevel sjekkes grundig. Mange biler på bruktmarkedet har kilometerstand langt over 200.000 km.

Med 150.000-200.000 km på telleren er prisområdet fra ca. 40.000 kroner for de eldste V70-ene til rundt 160.000 kroner for de nyeste. XC70 koster fra 80.000 til rundt 200.000 kroner.

=

SOLID: Toyota Avensis er en gjenganger på statistikker over biler som holder seg godt. FOTO: Toyota

Toyota Avensis (1998-2003)

Avensis er en tilsynelatende evig gjenganger i statistikker som viser bruktbiler med få feil. Den første generasjonen av Avensis er en solid og enkel bil – det er ikke mye fiksfakseri som kan gå i stykker. Dekra oppfordrer til grundig sjekk av hele bremseanlegget.

Prisområde med under 200.000 km på telleren: 20.000-40.000 kroner.

FØLGESVENN: Eneste SUV-aktige bil med toppkarakter fra Dekra er Subaru Forester. Her slik den så ut i 2001-2002. © Wikimedia/Flominator

Subaru Forester (1997-2002)

Subaru Forester er den eneste mer eller mindre SUV-aktige bilen som får toppkarakter. Dekra omtaler den som en tillitvekkende følgesvenn. Blant ytterst få ting tyskerne finner feil ved, er ødelagte drivleddsmansjetter og feilinnstilte lys.

Prisområde for Forester under 200.000 km: Ca. 50.000 kroner (turboversjonen er dyrere).

PASSE: VW Passat av denne generasjonen var ikke feilfri da den kom, men den holder desto bedre. © Wikimedia

VW Passat (1996-2005)

Sammenlignet med andre aldrende biler, holder denne generasjonen av Passat seg godt. Ødelagte drivleddsmansjetter og feil ved hjuloppheng er typisk for bilen. Dekra oppfordrer også til en grundig kontroll av bremsene. Mange Passater på bruktmarkedet har kilometerstand langt over 200.000 km.

Stort prisspenn for biler som har gått under 200.000 km, avhengig av alder, motor og utstyr: 25.000 til 90.000 kroner.

Saab 9-5

STØDIG SVENSKE: Saab gikk konkurs, men bilene er holdbare. Her en 2002-modell av 9-5. FOTO: Terje Bjørnsen

Saab 9-5 (1997-2010)

Saab gikk konkurs, men 9-5 holder seg bra. Denne generasjonen ble bygd helt til 2010, og lav alder er nok en av grunnene til at den har få feil. Dekra beskriver imidlertid at støtdempere og ulike ledd i hjulopphenget slites raskt. Oljelekkasje er heller ikke uvanlig.

Prisområdet er stort for biler under 200.000 km. For de nyeste, som er sju-åtte år gamle, er prisforlangende gjerne fra rundt 80.000 til drøyt 100.000 kroner. Eldre biler er atskillig rimeligere.

Audi TT (1998-2006)

En eldre bruktbil kan også være morsom. TT-ene på det norske bruktmarkedet har nærmest utelukkende 1,8T-motoren, og mange har firehjulsdrift. Dekra bemerker at det kan være slark i hjulopphenget. Fjernlysbryteren er det også ofte feil ved.

Pris for TT med 150.000-200.000 km kjørelengde ligger fra ca. 70.000 til 140.000 kroner.

Andre eldre bruktbiler med toppkarakter

Med kjørelengde 150.000 til 200.000 har Dekra gitt toppkarakteren «++» også til disse eldre bruktbilene:

Mercedes S-klasse (1998-2005): Lav feilprosent, men dyre reparasjoner og reservedeler.

Skoda Superb (2001-2008): Har samme tekniske basis som VW Passat (se over). Få biler på markedet av denne generasjonen.

Audi A2 (1999-2005): Liten og lett bil med lavt forbruk og lav feilprosent.

Mercedes SL (1989-2001): Klassiker som ofte er veldig pent behandlet av eierne.

Mercedes SLK (1996-2004): Cruisingalternativ til Audi TT.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!