Test: Nissan Qashqai Tekna 1,6 dCi 4WD, 2014

Storselgeren er blitt mye flottere

Nye Nissan Qashqai er en bil svært mange nordmenn har ventet på. Vi har testet nyheten.

Sist oppdatert

Nissan Qashqai har vært på markedet siden 2007, kom som sjuseter i 2009, og fikk facelift i 2010. Nordmenn har sett ut til å like konseptet, og Qashqai kan vise til meget gode salgstall helt fram til i dag.

Men med stadig flere og bedre konkurrenter i crossover-segmentet, var det på høy tid at Nissan kastet seg rundt og ikke bare oppgraderte, men bygget en helt ny Qashqai. For til tross gode salgstall, solgte Mazda nesten 4400 CX-5 i fjor, mot drøyt 2600 solgte Qashqai.

Men nå er den altså her. En helt ny Qashqai, med spennende og moderne design og topp moderne sikkerhetsutstyr.

Kjøreegenskaper: 4

Nissan snakker mye om kjøreegenskaper når de markedsfører Qashqai. "The ultimate urban experience", kaller de den. Og ordene holder vann. Nye Qashqai er smidig og lettkjørt i byen, og komfortabel på landeveien.

Fjæringsoppsettet heller tydelig mot det komfortable enn mot det sportslige. Det kommer til nytte over byens trikkeskinner og brustein og på strekninger med dårlig vei. Og jo mer rufsete underlaget er, jo bedre kjører egentlig nye Qashqai.

Testbilen, en toppmodell med største motor og firehjulsdrift, framstår godt balansert og takler vinterføre på en fin måte. I 4WD-auto (trekker i hovedsak på forhjulene) viser den litt understyrt karakter, men oppleves godt balansert og trygg.

BARSK: Nissan har løftet Qashqai fra å være en nøytral crossover som forsvinner i mengden, til en moderne og tøff bil som skiller seg ut.
BARSK: Nissan har løftet Qashqai fra å være en nøytral crossover som forsvinner i mengden, til en moderne og tøff bil som skiller seg ut. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 11,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 14,8
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,62

Vi var ikke over oss av begeistring over 1,6-dieselen i Qashqai da vi testet den i 2012. Vi ga den kritikk for veldig markert dreiemomentterskel, men roset den for gode ytelser.

Og under panseret har det ikke skjedd mye nytt. 1,6-dieselen er seg selv lik, og er ikke like harmonisk som de beste 1,6-dieselene på markedet.

Det gjør at bykjøring fort blir en nykkete opplevelse. Spesielt i de tre lavest girene er problemet mest framtredende.

Dette kan løses ved å velge automatgir, med da må du velge bort firehjulsdrift. Mange nordmenns drømmekombinasjon - diesel, firehjulstrekk og automat - er ikke tilgjengelig.

Ytelser: 4

Uten helt å forstå hvorfor, klarer vi ikke å akselerere like fort med nye Qashqai som den vi testet i 2010 - til tross for at vekt/effekt-forholdet er det samme.

Det betyr ikke at nye Qashqai er treg. En 60-100 km/t-tid på 6,5 sekunder er et godt resultat for en høyreist bil med firehjulsdrift og 1,6-diesel. 80-120 km/t på 9,2 sekunder like så.

Men det gjelder å ha riktig gir inne. Under dreiemomentsterskelen ved 1700-1800 o/min. skjer det lite, så det gjelder å gire et hakk eller to ned før en forbikjøring.

Eksteriør: 5

REALT LØFT: Interiøret er også kraftig forbedret og har blitt langt mer moderne. Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk fra forrige modell og brukervennligheten veldig god. For lange personer er sitteputene er i korteste laget.
REALT LØFT: Interiøret er også kraftig forbedret og har blitt langt mer moderne. Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk fra forrige modell og brukervennligheten veldig god. For lange personer er sitteputene er i korteste laget. Foto: FOTO: Petter Handeland

Det er ikke ofte biler ser like bra ut i virkeligheten som i reklame på TV, men det gjør Qashqai. Nye Qashqai er helt klart mer moderne enn forgjengeren og definitivt et friskt pust i klassen. Vi liker det vi ser, og flere ganger i løpet av testperioden kommer folk bort til oss og roser designet.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 130/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
  • Egenvekt, kg:
  • Tilhengervekt, kg:
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 438/181/160
  • Bagasjerom, liter: 430
  • Standard dekkdimensjon:
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 129
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,5
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 371 900
  • Pris testbil, kr: 387 900

Barske, svulmende former, markerte skjermer og en kupéaktig taklinje gir definitivt en sporty og moderne look.

Testbilen hadde barske, 19-toms hjul (standard) og metallic lakk (ekstrautstyr).

Interiør: 4

Også innvendig har Nissan gitt Qashqai et realt løft. Ikke bare visuelt og funksjonelt, men også kvaliteten er hevet betraktelig.

Interiøret er moderne og forseggjort, og materialkvaliteten er god. I toppmodellen Tekna er de fleste flater polstret eller trukket i skinn.

Egne knapper for klimaanlegget og en touchskjerm i dashbordet gir et ryddig totalinntrykk. Skjermen er dessuten veldig enkel i bruk.

Sitteposisjonen er høy og oversiktlig, men vi savner bedre lengde på sitteputene og bedre sikt bakover. Godt er det derfor at Qashqai leveres med både ryggekamera, ryggesensorer og såkalt Around View Monitor som gir et bilde av bilen sett ovenfra.

Qashqai er langt fra klasseledende på plass. Sett i forhold til Mazda CX-5 er Qashqai mindre i alle våre innvendige målinger; kupeen er smalere, baksetebenplassen er dårligere, takhøyden mindre og oppgitt bagasjeromsvolum er 430 liter mot 503 liter i CX-5. Samtidig skal det sies at CX-5 er 15 centimeter lenger enn Qashqai.

Komfort: 4

Qashqai et snilt understellsoppsett med fin fjæringskomfort. I vår faste testrunde er det flere krevende partier med mye telehiv og rufsete underlag, og det takler Qashqai på en overbevisende måte - selv med 19-toms hjul.

IKKE STOR: Nye Qashqai er ikke blant de største kompakt-SUVene/crossoverne. Kupéen er ganske smal og benplassen i baksetet er på det jevne.
IKKE STOR: Nye Qashqai er ikke blant de største kompakt-SUVene/crossoverne. Kupéen er ganske smal og benplassen i baksetet er på det jevne. Foto: FOTO: Petter Handeland

Men andre elementer spiller også inn. Kort sittepute med dårlig støtte under lårene trekker ned. Samtidig hemmes komforten noe av effektutviklingen i motoren som gir nykkete igangkjøring og flittigere bruk av girspaken enn nødvendig.

Det innvendige støynivået er helt gjennomsnittlig for biltypen. Vi måler det til 70 desibel i 100 km/t.

Sikkerhet: 5

Det er ikke mye negativt å finne i Qashqais testrapport fra EuroNCAP. Både i frontkollisjon, sidekollisjon og sidekollisjon mot stolpe gjør Qashqai det meget godt, og den kan vise til høyt sikkerhetsnivå både for voksne og barn i bilen. Fotgjengersikkerheten er god til SUV å være.

EuroNCAP trekker også fram i sin test at Qashqai har tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr og at dette utstyret er funksjonelt.

Testbilen har full Safety Shield-pakke som inkluderer automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsel, blindsonevarsling, førerovervåking, bevegelsesdetektor rundt bilen og radarbasert antikollisjonssystem.

Pris/utstyr: 3

Qashqai er tilgjengelig med tre motorer: 1,2 bensinturbo med 115 hk og forhjulstrekk, 1,5 turbodiesel med 110 hk og forhjulstrekk, og testbilens 1,6 turbodiesel både med to- og firehjulstrekk. Importøren anslår at rundt 80 prosent vil velge forhjulstrekk og de to minste motorene.

De billige versjonene av Qashqai er attraktivt priset: Billigste versjon med 115 hk-bensin og laveste utstyrsnivå (Visia) har en startpris på 247 900 kroner. Billigste diesel starter på 257 900 kroner, mens billigste versjon med firehjulsdrift starter på 317 900 kroner med 1,6-diesel og 130 hk.

SMART LØSNING: Platen i bagasjerommet kan tas ut for bedre dybde. Den kan også settes på høykant slik at bagasje/matvarer etc. ikke slenger hit og dit. Oppgitt bagasjeromsvolum er 430 liter.
SMART LØSNING: Platen i bagasjerommet kan tas ut for bedre dybde. Den kan også settes på høykant slik at bagasje/matvarer etc. ikke slenger hit og dit. Oppgitt bagasjeromsvolum er 430 liter. Foto: FOTO: Petter Handeland

Testbilen, som er toppmodell (Tekna-utstyrsnivå) med sterkeste motor og firehjulsdrift, koster 371 900 kroner. I tillegg har den førerassistent-pakke til 10 000 kroner og metallic lakk til 6000 kroner - totalt 387 900 kroner.

Det synes vi er i meste laget. For når vi oppsummerer er ikke Qashqai på nivå med testvinner SUV-en Mazda CX-5, som etter vår mening gir et bedre totalinntrykk, uten at den koster spesielt mye mer.

Forbruk: 4

Med 1,6-diesel og firehjulsdrift har Qashqai et oppgitt forbruk og CO2-utslipp på 0,49 l/mil og 129 gr/km. Men i vår faste forbrukstest - 20 mil i variert terreng - er vi aldri i nærheten av det.

Ved lett landeveiskjøring sniker vi oss ned mot 0,55 l/mil (faktisk forbruk), men etter tjue mil står vi igjen med et faktisk forbruk 0,62 l/mil (telleren viste 0,57 l/mil).

Det er et helt ålreit resultat, og midt i hopen blant firehjulsdrevne SUV-er og crossovere.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Nissan var først ute med å ta i bruk crossover-betegnelsen i det norske personbilmarkedet. Og selv om konkurrentene har blitt flere og bedre, klinger navnet fortsatt godt blant norske nybilkjøpere på jakt etter en høyreist bil. Og med en så stor eksisterende kundegruppe Nissan har med Qashqai, vil vi tro mange kan tenke seg å bytte inn sin gamle og kjøpe ny.

Selv om terningen ikke triller til seks i noen av testkategoriene, er totalpakken likevel god. På grunn av testbilens pris faller vi ned på en sterk firer totalt, og ser fram til å teste en billigere versjon av Qashqai.

TREKKER FORAN: Ved normal kjøring trekker Qashqai på forhjulene, men bakhjulene bistår ved behov. Systemet kan også låses i 50/50-fordeling. Kraftfordelingen vises i displayet i instrumenthuset.
TREKKER FORAN: Ved normal kjøring trekker Qashqai på forhjulene, men bakhjulene bistår ved behov. Systemet kan også låses i 50/50-fordeling. Kraftfordelingen vises i displayet i instrumenthuset. Foto: FOTO: Petter Handeland

Les også:

Naboene glor, lange blikk kastes på bensinstasjonen

Plutselig virket ikke dagens Model S så moderne likevel

Nesten 60.000 kroner billigere enn forgjengeren

Denne saken ble første gang publisert 31/03 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også