Nesten hver tredje produserte Mercedes er en C-klasse. Det gjør den til bilmerkets viktigste bil. En splitter ny modell må bli tatt godt imot av kundene. Hvis ikke kan de raskt stikke over til erkekonkurrentene BMW 3-serie eller Audi A4.

I disse dager ruller nyheten inn i Mercedes-butikkene i Norge. I første omgang kommer den kun som sedan. Stasjonsvogna følger etter til høsten, og deretter fyller Mercedes på vant vis på med flere versjoner. Kineserne får en ekstra lang variant, så kommer en Coupé og trolig en kabriolet. Rykter går om en takhøy flerbruks-C også.

Men her og nå handler det om sedanen og om tre motorer som er klare ved lanseringen. Mercedes har et klassisk salgsargument parat: Den nye blir billigere enn den gamle. Faktisk opptil 57.400 kroner billigere, og det for en bil som attpåtil er større enn forgjengeren.

10 cm har den lagt på seg i lengden, og 4 cm i bredden (se tabell). Akselavstanden er økt med 8 cm sammenlignet med forgjengeren, til 284 cm.

Mener business

Utvendig passer den nye C-klasse fullt og helt inn i dagens designspråk fra Mercedes. Stilen er yngre og friskere enn for forgjengeren - det er litt CLA i den. Men enda mer S-klasse.

VIKTIG: C-klasse er Mercedes¿ desidert viktigste bil. De ulike versjonene som regnes til C-klasse står for i alt en tredjedel av Mercedes¿ bilproduksjon. Den nye modellen har vokst i alle retninger. Kallenavnet ¿Baby Benz¿ som C-klasseforløperen 190 fikk, passer slett ikke mer.

Om interiøret bruker Mercedes store ord: Dette er en oppgradering som fra økonomi- til businessklasse på et langdistansefly.

Førsteinntrykket: Det er hold i ordene, i hvert fall i de påkostede utgavene som står til disposisjon under prøvekjøringen. Alt virker veldig forseggjort, og også innvendig er en langt mer moderne følelse på plass. Midtkonsollen er ryddig, og den frittstående skjermen er stor (7 eller 8,4 tommer, avhengig av ekstrautstyr) og fint plassert.

Også skjermbetjeningen er endret. Nå finnes en såkalt touch pad mellom forsetene, og etter litt tilvenning virker løsningen lovende (vi kommer tilbake med full test så snart bilen er tilgjengelig i Norge).

SEDAN FØRST: På verdensmarkedet er det sedan det handler mest om. Stasjonsvogn er noe først og fremst europeere bryr seg om, og den kommer ikke før til høsten.

Bredere register

I kjøreegenskaper kan en C-klasse nå spenne over et bredt register. Stålfjæring er standard, og den fås i tre varianter (normal, senket med 15 mm i Avantgarde og senket med stivere sportsfjæring). Men C-klasse kan også fås med luftfjæring, som den første i dette bilsegmentet.

Agility Control kaller Mercedes tasten som styrer hvordan bilen oppfører seg (standard med automatgir). Dette minner om det du finner hos BMW. I fem trinn kan du velge hvordan den kan oppføre seg. Understell, gassrespons, styring og gir blir regulert av modusvalget.

I komfortmodus er det det ekte storbilfølelse med gedigen ro - den nye understellarkitekturen med flerleddede oppheng både foran og bak skal også brukes i den neste generasjonen av E-klasse.

I sportsinnstillingene er den uvant stram og direkte, ikke bare til å være en mellomstor Mercedes, men for mellomklassebiler generelt. Kapasiteten til å takle høy fart framstår som svært stor, men på humpete norske veier mistenker vi at dette fort bli i strammeste laget.

STJERNEVARIASJON: Mercedes-stjerna er stor og står midt i grillen på de fleste utgavene av nye C-klasse, men på Exclusive-varianten er den klassisk plassert fremst på panseret.

Lettere

Kjøreegenskapene nyter også godt av at den nye C-klasse er blitt lettere. Mercedes har tatt i bruk mye mer aluminium i konstruksjonen, og inntil 100 kg er slanket bort (avhengig av motorversjon).

Slanking av biler gir i noen tilfeller mer støy, men ut fra det vi hører på prøvekjøringsveiene, virker det slett ikke å være tilfelle her.

Mercedes er dessuten ivrige på å markere seg på et felt nordmenn flest kanskje mest forbinder med Volvo, nemlig sikkerhet.

Som storebrødrene E-klasse og S-klasse har den nye C-klasse det Mercedes kaller Intelligent Drive. Det kan enklest oppsummeres som et sett av systemer (noen er standard, noen er ekstrautstyr) som arbeider sammen for å redusere risikoen for kollisjon, og hvis ulykken er ute, redusere faren for alvorlige følger.

Til Intelligent Drive hører for eksempel en autobremsfunksjon som skal kunne stoppe bilen helt fra hastigheter opp til 50 km/t hvis det er fare for å kjøre inn i en stillestående bil. I flytende trafikk skal systemet virke i hastigheter fra 7 til 200 km/t. Da loves det ikke at bilen skal kunne stoppe helt, men at farta blir betraktelig redusert.

Sikkerhetssystemene skal kunne oppdage kryssende trafikk og bremse om ikke du gjør det, og filskiftholderen bruker nå bremsene på den ene siden av bilen for å føre bilen tilbake på rett spor.

Mercedes-Benz C-Klasse Limousine (W205) 2013 Mercedes C-klasse 2014=

FORSEGGJORT: Interiøret er solid og gir en meget god kvalitetsopplevelse i prøvekjøringsbilene. Dashbordutformingen med ryddig midtkonsoll og en stor, frittstående skjerm på toppen virker langt mer moderne enn det var på forgjengeren. © FOTO: Mercedes-Benz

Tre lanseringsmodeller

Om C-klasse er blitt billigere, er den fortsatt en kostbar mellomklassebil. Stjerna skal fortsatt koste ekstra.

Alle motorversjoner ved lanseringen har fire sylindre. Rimeligste alternativ er C 180 med 1,6-liters bensinturbo og 156 hk (motoren finnes også i for eksempel CLA 200), og den koster fra 360.000 kroner med manuelt gir.

Under prøvekjøringen har vi kjørt C 200, og den framstår som en fristende pakke. For fra 400.000 kroner får du en toliters bensinturbo med 184 hk og 300 Nm, og den flytter raskt på bilen. Toppfarta er 237 km/t, og 0-100 km/t er oppgitt til 7,5 sekunder (med manuelt gir).

Det er nettopp C 200 Mercedes-Benz Norge trekker fram som kroneksempel på at C-klasse er blitt billigere. Forgjengeren kostet nemlig 457.400 kroner, mens den nye koster 400.000 kroner.

Lavt EU-godkjent forbruk er en av grunnene til at prisen går ned - her er det oppgitt til 0,53 l/mil. Det er for øvrig et tall vi ikke er nær under en noe inspirert prøvekjøring.

Det er for øvrig grunn til å minne om at ekstrautstyr fortsatt er noe Mercedes akter å tjene gode penger på. Regn med å måtte legge på en hel del for ting som følger med til langt lavere pris i "folkebiler". Påslaget for sjutrinnsautomaten, som de fleste trolig vil ønske seg i en C-klasse, varierer fra drøyt 25.000 til noe over 34.000 kroner, avhengig av motor (se tabell).

C 220 BlueTec er dieselalternativet ved lansering. 170 hk og 400 Nm gir både masse krefter og vant, relativt grov Mercedes-motorklang, men sistnevnte merkes egentlig bare ved kraftig gasspådrag. C 220 BlueTec koster fra 410.000 kroner, ned 14.400 fra forgjengeren.

Seinere kommer en 1,6-liters dieselmotor med 115 eller 136 hk inn som rimelige alternativer, mens 250 bensin og diesel blir alternativer for de travle og betalingsdyktige. De som bare må ha en sekser i sin C-klasse, får en treliters motor med 333 hk. Firehjulsdrift kommer samtidig med stasjonsvogna til høsten.

Mercedes-Benz Norge har et salgsmål på 1400 eksemplarer av nye C-klasse i 2014.

Vi gjør oppmerksom på at bilen ble prøvekjørt i Frankrike. Mercedes betalte for oppholdet.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!