Test: Nissan Juke 1,6 Pure Drive, 2010

Overbevisende mini-SUV

Nissans nyeste annerledesbil overrasker og imponerer med mange gode egenskaper.

SNODIG: Du kan si hva du vil, men vakker er ikke ordet vi vil bruke. På den annen side er det ordentlig tøft at Nissan tør å gjøre noe annerledes.
SNODIG: Du kan si hva du vil, men vakker er ikke ordet vi vil bruke. På den annen side er det ordentlig tøft at Nissan tør å gjøre noe annerledes. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Nissan Juke er en særegen bil, som blander seg inn i det relativt "nyoppdagede" segmentet for små SUV-er og crossovere.

Her finner vi biler som Mitsubishi ASX, Toyota Urban Cruiser og Mini Countryman, som du - i tillegg til våre drøyt 500 andre biltester - kan lese her. Fellesnevnere er korte, oversiktlige og lettkjørte biler som byr på småtøffe detaljer og ikke minst egenskaper.

Se hvordan Vi Menn Bil gjennomfører sine biltester.

Høyere bakkeklaring enn normalen - og høyere sittestilling - er slikt mange setter pris på.

Juke er spesiell, men så sa jo Nissan for en del år siden at de aldri mer skulle bygge kjedelige biler, også. De endret dette etter hvert til "vanlige biler"; de skulle kun bygge nisjebiler. Og det må vi si de har gjort i dette tilfellet, også.

Sjekk ut de råeste bilene Vi Menn Bil har kjørt.

Produsenten sier at Juke hører hjemme i byen. Men - i motsetning til enkelte andre bybiler - er det ikke dermed sagt at den ikke har noe utenfor byen å gjøre.

Nissan Juke ser ut som en liten SUV, men nå behøver ikke SUV være ensbetydende med firehjulsdrift. Bilen leveres med en 1,6-liters bensinmotor på 117 hk paret med femtrinns manuellsjaltet girkasse, eller trinnløst automatgir. Den kan også velges med en 1,5-liters dieselmotor på 110 hk paret med en sekstrinns manuellgirkasse. Og alle disse leveres kun med forhjulsdrift.

Om du skal ha drift på alle fire hjul, må du til topps i programmet. Der finner du en turbomatet, 190 hk sterk 1,6-liters bensinmotor som er paret med en trinnløs automatgirkasse. Startprisen blir da 389 000 kr, mens en vanlig 1,6-litersutgave kan bli din for 227 500 kr.

Del denne saken på Facebook og Twitter!

Del

Kjøreegenskaper: 4

KOMFORTABEL: Juke er komfortabel på veien, selv med testbilens 17-tommers dekk på.
KOMFORTABEL: Juke er komfortabel på veien, selv med testbilens 17-tommers dekk på. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nissan Juke har relativt høy bakkeklaring, og et understell som er snilt satt opp. Dette resulterer i en bil som er kapabel til å takle dårlige veier og lett terrengkjøring uten å slå nedi. Dessuten gjør det snille oppsettet at den tar unna både de små og brå, og de store ujevnhetene uten å bli slått unna på noen måte.

Tekniske data Nissan Juke 1,6 Pure Drive

MOTOR, CM3: R4, 1595

EFFEKT, HK VED O/MIN: 117/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 158/4000

EGENVEKT, KG: 1215

TILHENGERVEKT, KG: 1250/608

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 413,5/176,5/157

BAGASJEROM, LITER: 251/830

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 138

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,1

TOPPFART, KM/T: 178

PRIS FRA, KR: 227 500

PRIS TESTBIL, KR: 249 500

Nissan sier at Juke hører hjemme i byen, og over brostein, trikkeskinner og hovedstadens elendige asfaltdekke gjør den en flott jobb.

Slike egenskaper ville før gjerne gitt en bil som krenger og oppfører seg som ei seilskute i rom sjø. Men også utenfor byen, der hastigheten er høyere, trives den godt. Dagens understell er i stand til å gi både i pose og sekk; på veien oppfører Juke seg eksemplarisk. Den takler de krappe svingene på en svært ryddig måte, uten å krenge og uten å rope høyt at den er en høyreist bil.

Ikke helt på høyde med bilene som kjører aller best - en toppliste kan du lese her - men den er svært kapabel.

Styrefølelse er det ikke så mye av, og retningsstabiliteten kunne med fordel vært bedre. Nå kan det tenkes testbilens ekstrautstyrte 17-tommere reduserer stabiliteten en smule, men det er likevel tydelig at det ikke er slike egenskaper som er prioritert.

Om man styrer unna den rimeligste utstyrsvarianten, får man muligheten til å velge mellom tre innstillinger for motorstyring, styring og klimaanlegg. Og endringene merkes godt i praksis.

Bilen har også en tendens til torque steer - altså at drivkreftene påvirker forhjulene i så stor og ulik grad at rattet vris når man gir mye gass. Dette trodde vi tilhørte fortiden.

Men alt i alt er Juke svært trivelig på veien, også når man ønsker å kjøre litt aktivt. Siden den takler ujevnhetene så flott, holder den hele tiden hjulene på bakken. Og det er jo en stor fordel; denne bilen kan kjøres mer effektivt på humpete vei enn mange andre, stivere biler.

Motor: 4

En 1,6-liters bensinmotor uten noen form for overlading, med 117 hk og 158 Nm, paret med manuellsjaltet femtrinnsgirkasse. Det sier seg selv at dette ikke blir voldsomt. Men motoren er overraskende sterk på lave og middels turtall, dessuten har den fin kraftutvikling oppover registeret.

Testbilen er en Pure Drive-utgave, som er lett miljøoptimalisert og har litt lavere forbruk og utslipp enn den vanlige 1,6-literen. Noe som igjen betyr litt lavere avgift og dermed pris.

Testdata Nissan Juke

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 16,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 20,1

STØY TOMGANG, dBA: 38,0

STØY 50 KM/T, dBA: 63,2

STØY 80 KM/T, dBA: 67,3

STØY 100 KM/T, dBA: 69,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,75

Lydnivået er pent og avdempet, og det oppleves som riktig, og absolutt ikke plagsomt eller slitsomt, å bruke hele turtallsskalaen. Uten at det går ut over komforten.

Girkassa har fem trinn og sjaltes manuelt. Giroverføringen er ikke akkurat presis og herlig, men det fungerer. Og med velvalgte utvekslinger, og lav giring, er bilen kvikk og lett å ha med å gjøre. Selv om turtallet kan bli vel høyt på motorveien.

Ytelser: 3

117 hk nås ved 6000 o/min, og 158 Nm utvikles ved 4000 o/min. De fem girtrinnene er tette, og utvekslingen er lav. Noe som gir helt ålreite akselerasjonsressurser.

0-100-sprinten er oppgitt til 11,1 sekunder, noe som ikke akkurat er imponerende. Mellomakselerasjonsmålingene våre viser at den gjør 60 til 100 km/t i tredjegir på 7,9 sekunder, og 80 til 120 km/t i fjerdegir tar 12,3 sekunder. Kort sagt: Forbikjøringer må planlegges. Men de lar seg fint gjennomføre.

ANNERLEDES: Nissan Juke har et utseende som skiller seg fra mengden.
ANNERLEDES: Nissan Juke har et utseende som skiller seg fra mengden. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Man kan si hva man vil om utseendet til Nissan Juke. Annerledes, det er den i hvert fall. Det er kanskje ikke så mange som synes den er direkte pen, med de markante lampene i fronten, lys-vortene på panseret, de mange formene i hekken og den sterkt skrånende taklinjen.

Men vi synes det er ordentlig tøft gjort av Nissan å tegne og bygge en bil som er så annerledes. Som virkelig skiller seg fra mengden. Og det er ikke ofte vi får så mye oppmerksomhet rundt en ny bil som da vi kjørte Juke.

Femmeren får den ikke fordi vi synes den er flott. Men fordi Nissan har gjort en flott, gjennomført jobb med å designe en bil som er så totalt annerledes.

Tenk om flere bilprodusenter hadde vært like djerve...

Interiør: 3

Juke er ingen stor bil, men foran er det god plass. Førermiljøet er ryddig og lett å bruke, og kvalitetsfølelsen helt ålreit - selv om det er en del hardplast her. Designen er dessuten frisk.

Setene gir ikke allverdens støtte, og armlenet i døra er lite. Høyre albue har ikke noe hvilested. Rattet kan kun justeres i høyden, og det er fy-fy i 2010! Teleskopjustering av rattstammen er jo til og med standard i de aller fleste av de rimeligste bilene.

Til gjengjeld er rattet veldig riktig plassert, så det går ikke voldsomt ut over sittestillingen.

Instrumentene er lettleste, og alt har et logisk oppsett.

GREIT: Førermiljøet er i utgangspunktet ålreit, men skjemmes av manglende støtte for kroppen og av manglende lengdejustering av rattet.
GREIT: Førermiljøet er i utgangspunktet ålreit, men skjemmes av manglende støtte for kroppen og av manglende lengdejustering av rattet. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er også masser av steder å legge løse gjenstander og å sette kaffekopper og flasker.

Siden testbilen har utstyrsgraden Acenta, og ikke den rimeligste Visia, har den to knapper i midtkonsollen der man kan skifte mellom klimavisning og kjøreprogram-visning i LCD-skjermen. Noe som også gjør at de lysende tekstene på øvrige knapper endres. Tøft, og egentlig ganske så praktisk og ryddig, også.

Den sterkt skrånende - og sideveis buede - taklinjen går ut over takhøyden i baksetet. Som for øvrig heller ikke er spesielt rommelig eller bredt. Voksne vil fort skalle i taket, men for et par unger er dette helt fint.

Bagasjerommet er ikke spesielt stort. Og det begrenses også av den skrånende bakluka. Lasteterskelen er også høy. Men under bagasjeromsgulvet er det et stort rom med en del plass, og de 40:60-delte bakseteryggene er dessuten lette å legge ned.

Dette er altså ikke bilen du kjøper om du skal frakte rundt på hele familien og feriebagasjen. Men til alle dagligdagse gjøremål er den stor nok i massevis.

Komfort: 5

Nissan har som nevnt gitt Juke et snilt understellsoppsett, noe som gjør at den takler alle ujevnheter på en eksemplarisk måte. Selv når veien er skikkelig dårlig. Sittestillingen er helt ålreit, men vi savner mer støtte for kroppen. Og dessuten mangler bilen lengdejustering av rattet.

Lydnivået er behagelig lavt, og motoren gir behagelig kraft.

Sikkerhet: 3

I skrivende stund er Nissan Juke ennå ikke kollisjonstestet av Euro NCAP, og derfor kan den ikke få mer enn en firer for sikkerhet i våre tester.

Den har imidlertid et velfungerende ESP-system, den har seks kollisjonsputer, og to Isofix-fester i baksetet. Testbilens Acenta-utstyrsgrad gir også med ryggekamera, som er fint så lenge hekken på bilen, og dermed kameralinsa, er ren.

FOR BARN: I baksetet er det for dårlig takhøyde for normalt høye voksne. Men for barn er dette helt fint.
FOR BARN: I baksetet er det for dårlig takhøyde for normalt høye voksne. Men for barn er dette helt fint. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noe vi ikke liker, er lysene på bilen. En ting er at halogenlampene ikke er særlig kraftige. De er i tillegg vanskelige å holde rene - norsk søle og sørpe fra høstdager begrenser lyset raskere enn vi liker, og spylingen gjør lite for å bedre på situasjonen.

En annen ting er at markeringslysene oppå panseret, altså vortene som stikker opp, synes godt. De gir nesten samme virkning som å kjøre med kupelyset påslått, eller som å kjøre med kraftige tåkelys. Det begrenser mørkesynet, og øynene vil helst fokusere det det er lys, og ikke fremover. Vi skulle virkelig ønske det gikk an å skru av disse, for mørkesynets og dermed sikkerhetens skyld.

Miljø: 4

Testbilen, med 1,6-liters bensinmotor på 117 hk, er en Pure Drive-versjon. Dette skal gi litt lavere forbruk og utslipp. Man kan velge mellom ulike kjøremodi, der økomodus gir lavere gassrespons, dårligere styrerespons og mindre effekt fra klimaanlegget. Man kan få opp snittforbruk over de siste kjøreturene visualisert med grader, og en måler som viser hvor mye av kreftene man henter ut til envher tid.

SNAUT: Bagasjerommet er ikke spesielt stort, og begrenses også av bakluka. Under gulvet er det en del plass, og bakseteryggene kan legges ned.
SNAUT: Bagasjerommet er ikke spesielt stort, og begrenses også av bakluka. Under gulvet er det en del plass, og bakseteryggene kan legges ned. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noe start-stopp-system har den ikke. Heller ingen girskiftindikator.

Fabrikktallene sier at den skal drikke 0,6 liter på mila i snitt, noe som gir et CO2-utslipp på 138 gram per kilometer.

I utgangspunktet helt ålreite tall. Men i vår faste testrunde drakk den en god del mer; vi endte på 0,75 liter på mila i snitt - på en runde som bedre reflekterer et normalt kjøremønster her i landet.

Ved mer langkjøring endte snittet på 0,68 l/mil. Heller ikke dette er spesielt imponerende.

Vi registrerte dessuten er relativt stort avvik mellom det bilen indikerer av snittforbruk og det faktiske.

Pris/utstyr: 4

BARSK: Nissan Juke har mange morsomme, annerledes og barske former. Vi liker den, selv om den er mer særegen enn direkte vakker.
BARSK: Nissan Juke har mange morsomme, annerledes og barske former. Vi liker den, selv om den er mer særegen enn direkte vakker. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Startprisen for en Nissan Juke er 227 500 kr med 117-hesters bensinmotor, eller 231 500 kr med 110-hesters dieselmotor. Vår testbil er en Acenta, det midterste av tre utstyrsvarianter og som gir med nødvendig utstyr, og koster fra 238 500 kr.

Med to tilleggsutstyrspakker ender prisen på 249 500 kr. Da har man blant annet fått med ryggekamera og navigasjonssystem.

Om du ønsker 4x4, må du velge 190-hestersutgaven. Da er rimeligste pris 389 000 kr.

Prisene er konkurransedyktige, uten at Juke fremstår som et røverkjøp. Du får med mye utstyr for pengene, men du kan jo også kjøpe en velutstyrt, hyggelig kompaktklassebil for de samme pengene.

Les også:

Her er alle våre drøyt 500 biltester

Er dette årets bil?

En av verdens beste biler

Her er bilen alle skal ha neste år



Denne saken ble første gang publisert 31/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også