For sjette år på rad arrangerer Dagbladet kåringen av Årets Bil i Norge, denne gangen i samarbeid med Vi Menn Bil. Og du kan være med å bestemme hva som blir lesernes favorittbiler.

Underveis kan du følge med på stemmeutviklingen og se hvilke modeller som ligger best an til å bli lesernes favoritt. Hvilken ny bilmodell som stikker av med tittelen Årets Bil i Norge 2011, avgjøres til syvende og sist av en bredt sammensatt fagjury. Her er de seks første kandidatene.

Familieklassen:

Volkswagen Passat

Tradisjonelt sett har dette vært blant Norges mest solgte bilmodeller, og det er ikke uten grunn. Få andre byr på så mange verdifulle egenskaper i en og samme pakke som Passat gjør. God plass, fine motorer, god komfort og mange valgmuligheter har kanskje vært de viktigste kriteriene. Du kan lese flere Passat-tester her.

Nå er storselgeren tilbake i ny drakt. Ok, helt ny er den ikke, for det er en omfattende facelift det egentlig er snakk om. Vår journalist prøvekjørte for få dager siden denne bilen i Barcelona, og på denne linken kan du lese hele saken . Med priser fra rundt 300 000 kroner skal du ikke se bort i fra at også den nye Passat vil bli godt synlig i det norske trafikkbildet.

Skoda Superb

Under Norgeslanseringen tidlig i vinter kjørte vi Superb stasjonsvogn med de fleste motor- og girkombinasjonene den kommer med. I tillegg har vi også testet toppmodellen med 170 hesters diesel, automat og firehjulsdrift, og en mindre påkostet versjon med 1,4-liters bensinturbo og manuelt gir.

De imponerte begge to, på hver sin måte. Ved siden av et hav med plass er prisen Superb sitt kanskje sterkeste kort. Toppmodellen, som hadde nær sagt alt av utstyr og kostet rett over halvmillionen , imponerte såpass at vi endte med å gi den terningkast fem i vår test.

Superb stv. 1,4 TSI sto også til fem på terningen og er en av bilene vi har testet som har gitt oss følelsen av å få mest for pengene. Plassforholdene denne bilen byr på er også klart best i sin klasse. Prislappen på rett over 300.000 kroner er derfor av den hyggelige sorten.

Suzuki Kizashi

Denne spreke nyheten er kanskje en av bilene som overgikk forventningene våre mest i løpet av gjeldende kalenderår. Det var lenge siden sist vi så noe spennende fra merket som for mannen i gata er mest kjent for sine motorsykler og båtmotorer. Vi kjørte Kizashi på langtest og la over 6000 km bak oss i løpet av testperioden , uten noen som helst tegn på problemer.

Kizashi skulle vise seg å by på en god dose komfort og et godt utstyrsnivå selv i standardutgave. Plassen bilen bød var heller ikke verst, og faktisk var kjøreegenskapene langt bedre enn forventet. Det samme gjelder prisen på 439.900 kroner. Et minus med bilen er mangelen på diesel - den leveres kun med en 2,4 liters bensinmotor med trinnløs automat. Noe som resulterte i en firer på terningen etter endt test.

Volvo S60/V60

Den nye Volvo S60 imponerer. Først og fremst ved å ha sportslige og underholdende veiegenskaper som ingen Volvoer tidligere. Dermed er den helt i klasse med de beste tyske sportssedanene på dette området. Førerposisjon og sittestilling følger opp, og Volvo S60 er blant de bedre når det gjelder innvendig plass. Den femsylindrete dieselmotoren leverer respektable ytelser, men har en del å gå på når det gjelder forbruk. Motorkarakteren er blant de minst kultiverte i klassen, og passer dermed ikke helt karakteren i bilen for øvrig. Kvalitetsmessig virker bilen solid, og utseendet står absolutt i stil. Stasjonsvognen V60 byr på de samme egenskapene, men byr på enda bedre plassforhold.

SVENSK SJARMØR: Volvo S60 har fått strålende mottagelse av pressen, men stasjonsvognutgaven V60 er nok den som vil selge best i Norge. © Volvo

Sportslig:

Mercedes SLS AMG

Mercedes SLS AMG er råskap bygd med tysk presisjon. Det gir en totalpakke som selv den mest bilimpotente må få kriblinger av. For å sette det hele i perspektiv kostet lakken på vår testbil 112 000 kroner, og bremsene omtrent det samme. Ikke for Hvermannsen, med andre ord.

De enorme kreftene er en viktig del av dette bildet, den komfortable lettkjørtheten en annen. Ikke minst er "s e-på-meg-effekten" enorm. Den håndbygde åttesylindrede motoren på 6,2 liter pumper ut hysteriske 571 hestekrefter og sørger for en toppfart på godt over 300 km/t. Vi har også fått oppleve en elektrisk variant av superbilen , som tok pusten fra vår journalist.

Litt for mangelfulle tilbakemeldinger når du trenger det mest, nemlig på sleipt underlag, er det viktigste minuset.

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ er i våre øyne råbarsk, og den vekker oppsikt over alt. Den kan pyntes ytterligere, og den kan bestilles med massevis av godis innvendig. Bilen er mer kompetent og velkjørende enn direkte morsom, så vi vil ikke kalle den noen kvass sportsbil. Til det er blant annet styrefølelsen og tilbakemeldingene for dårlige. Men du verden for et flott kompromiss. Den lille turbomotoren på 1,6 liter og 156 hester, har vist seg å være både sprek og gjerrig på forbruket. Audi TT er argeste konkurrent, men den koster mye mer enn RCZ - som starter på 369.900 kroner med nevnte motor. Det er mye moro for pengene.

KJØREMASKIN: Vår mann omtalte SLS AMG som sykt rask, og det sier vel sitt. © Andreas Handeland

ALFA ROMEO GIULIETTA AUDI A1
AUDI A7 BMW 5-SERIE
BMW X3 CITROEN DS3
FORD C-MAX/GRAND C-MAX HONDA CR-Z
HYUNDAI IX20 HYUNDAI IX35
KIA SPORTAGE MERCEDES SLS
MINI COUNTRYMAN MITSUBISHI ASX
MITSUBISHI I-MIEV NISSAN JUKE
OPEL ASTRA OPEL MERIVA
PEUGEOT 5008 PEUGEOT RCZ
PORSCHE CAYENNE SAAB 9-5
SKODA SUPERB STV SUZUKI KIZASHI
SUZUKI SWIFT TOYOTA AURIS HYBRID
VOLVO S60/V60 VW PASSAT
VW TOUAREG VW TOURAN




Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!