Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad

En helstøpt bil for norske forhold.

FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland

FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Veigrep, kjøreegenskaper, framkommelighet om vinteren, kvalitetsinntrykk, sjåførergonomi

- Snau bakseteplass, dyrt ekstrautstyr, litt stram fjæring

Audi A4 Allroad er bygd etter et konsept som vi synes egner seg svært godt for norske forhold: En god stasjonsvogn har fått ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljer som gjør at den ser tøffere ut.

Det er i det siste kommet flere biler som følger denne oppskriften, som VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive (i den lenkede artikkelen kalt Outdoor, men i Norge skal den hete 4Drive) og Peugeot 508 RXH.

Fra før finnes blant annet storebror Audi A6 Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback.

A4 Allroad har nå fått tilsvarende midtlivsoppgradering som de andre A4-modellene. Nye lys og en litt endret grill er det som er lettest å se, mens det innvendig handler om flere mindre detaljer samt forenklet menysystembetjening. Mange A4-versjoner har også fått redusert oppgitt forbruk. Du kan dessuten nå få ekstrautstyr som Google Earth-tilknytning og WLAN-sone.

Vi har kjørt A4 Allroad i versjonen med 2,0 TDI med 163 hk og S tronic dobbelclutchautomat.

Kjøreegenskaper: 5

Audi A4 Allroad har lengre fjærer og dempere enn en vanlig A4, og bakkeklaring en er økt med 3,7 centimeter. Det merker du mindre til enn man kanskje skulle tro.

Kanskje forsvinner litt av millimeterpresisjonen i styringen, men når vi kjører A4 Allroad gjennom tøffe manøvreringsøvelser på lukket bane for å simulere kritiske situasjoner, er A4 Allroad nær toppklassen når det gjelder håndterbarhet og veigrep.

I disse øvelsene er den langt bedre enn høyere SUV-er, som trolig vil være alternativet for noen av dem som vurderer å kjøpe A4 Allroad.

På norsk landevei av ymse kvalitet jobber understellet godt for å holde hjulene i kontakt med bakken. Den økte bakkeklaringen bidrar til at vi synes A4 Allroad er den A4-modellen som egner seg aller best for norske forhold.

Testbilens 18-tommere med 245/54-dekk viser sporingstendenser på slitt vei.

GODKJENT: I vår faste, 20 mil lange testrunde greier A4 Allroad seg med et forbruk på 0,59 l/mil - faktisk litt lavere enn oppgitt. . Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Foto: Petter Handeland

GODKJENT: I vår faste, 20 mil lange testrunde greier A4 Allroad seg med et forbruk på 0,59 l/mil - faktisk litt lavere enn oppgitt. . Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Foto: Petter Handeland

Motor: 6

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 9,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,4

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,3

80-120 KM/T, 7. GIR: 19,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 45,7

STØY 50 KM/T, dBA: 60,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65,2

STØY 100 KM/T, dBA: 67,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

Pakken med tolitersdiesel med 163 hk/380 Nm og sjutrinns S tronic dobbelclutchautomat overbeviser.

Motoren i seg selv oppleves som en av de mest moderne dieselene i denne størrelsesklassen. Støynivået er jevnt og lavt, og vibrasjoner er temmet.

Men det er automatgirkassen som virkelig løfter pakken. Med sju trinn til rådighet er bilen tilsynelatende alltid i rett gir. Girskiftene er raske, men komfortable.

Derfor er dette er en av de aller beste kombinasjonene av dieselmotor og automatgir på markedet i dag.

Ytelser: 4

Med sine 1745 kg er A4 Allroad ingen lett bil. Det merker vi både når vi kjører akselerasjonsøvelsene og ute på veien.

Bevares, 5,6 sekunder for 60-100 km/t og 7,2 for 80-120 km/t er pene tall. De indikerer det vi føler når vi kjører bilen:

Den har det ekstra kraftoverskuddet en råflott statusbil helst skal ha. Men den har ikke kraftoverflod.

Vi tror vekt og firehjulsdrift må dele mye av skylda for det, for den er godt merkbart langsommere enn for eksempel en BMW 320dA med omtrent like sterk motor, men uten firehjulsdrift.

Eksteriør: 6

ENKLERE: Menysystemet er blitt enklere å betjene. Foto: Petter Handeland

ENKLERE: Menysystemet er blitt enklere å betjene. Foto: Petter Handeland

Endringene i utseendet er ikke er store sammenlignet med forrige versjon, men særlig de nye lyktene setter en ekstra spiss på designen.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750

EGENVEKT, KG: 1745

TILHENGERVEKT, KG: 1900/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 472/184/

BAGASJEROM, LITER: 490

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 156

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,4

TOPPFART, KM/T: 207

PRIS FRA, KR: 509 000

PRIS TESTBIL, KR: 611 820

Det beste med A4 Allroad-designen, er hvordan bilen framstår ved siden av en vanlig A4 Avant. Sistnevnte er en ganske konservativ stasjonsvogn - vi har hørt flere si at for eksempel en Hyundai i40 ser mer sportslig ut.

A4 Allroad har derimot et veltrimmet, muskuløst utseende, uten at det eser ut som en bodybuilder på steroider.

Interiør: 4

Uansett hvor mye du kler på Audi A4 Allroad utvendig, kan du ikke skjule at det fortsatt er en mellomstor bil innvendig.

Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen.

Bagasjerommet er småtrangt målt mot "folkestasjonsvogner", men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Dashbord og interiørkvalitet er av godt Audi-merke.

Komfort: 4

Audi A4 Allroad framstår som en svært godt pakket bil, i den forstand at det ikke finnes ulyder i den, og at alle lydkilder er godt filtrert.

Ved vanlig bruk går motoren såpass stille at du merker fint lite til den. Det du hører, er i hovedsak hjulstøy som tross svære valser (245/45R18) ligger i et leie øret ikke synes er ubehagelig.

Når det gjelder fjæringskomfort, er A4 Allroad en ganske typisk A4. Det betyr et fast oppsett som vi synes kunne vært mer smidig på brå, korte ujevnheter. Siden det kan være mange av dem på norske veier, sliter A4 Allroad med å bringe gedigen statusbil-ro til dem i kupeen.

Sikkerhet: 5

Audi A4 ble testet i EuroNCAP i 2008 som sedanmodell. Den gjorde en meget god figur med fem av fem stjerner i totalkarakter, 93 prosent for beskyttelse av voksne og 84 prosent for beskyttelse av barn.

SOM SUV: Bagasjerommet er småtrangt målt mot folkestasjonsvogner, men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Foto: Petter Handeland

SOM SUV: Bagasjerommet er småtrangt målt mot folkestasjonsvogner, men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Foto: Petter Handeland

Spesielt beskyttelsen ved sidekollisjon og de adaptive kollisjonsputene for forsetepassasjerene fikk skryt.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 509 000 kroner er ikke Audi A4 Allroad noen billig stasjonsvogn. Sett opp mot typiske SUV-konkurrenter er prisbildet likevel mer positivt.

Vår testbil er påkostet med utstyr for drøyt 100 000 kroner. Ekstrautstyr er typisk Audi-dyrt, så vi tror mange vil ende med å bruke minst 70 000 kroner ekstra.

DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland

DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling.

For øvrig oppleves testbilen som full pakke, og vel så det.

Firehjulsdrift og automatgir er med på å gjøre A4 Allroad til en meget populær bruktbil.

Miljø: 5

Audi A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er oppgitt til å bruke 0,60 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 156 g/km.

I vår faste forbruksrunde på 20 mil greier bilen seg med bitte litt mindre enn oppgitt forbruk, nemlig 0,59 l/mil.

Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Det ligger bare litt over snittet for familiestasjonsvogner med mer moderat dieselmotor og drift på kun to hjul.

IKKE VELKOMMEN: Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen. Foto: Petter Handeland

IKKE VELKOMMEN: Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen. Foto: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan den testede bilen står seg i forhold til konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført.

Audi A4 Allroad er bygd etter en oppskrift som passer meget bra for norske forhold. Vi vet at mange ønsker seg firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Fra vinterkjøring vet vi at A4 Allroads firehjulsdriftssystem er noe av det beste på markedet. I testbilen er dette i tillegg paret med et svært velfungerende automatgir.

Til sammen gjør dette etter vår mening at A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er den beste A4-versjonen for norske forhold.

BARSK: Skliplater og fete gummilister hører selvsagt med på en Allroad. Foto: Audi

BARSK: Skliplater og fete gummilister hører selvsagt med på en Allroad. Foto: Audi

Ulempen er at det fort vil koste deg nærmere 600 000 kroner. Vi synes dessuten at understellet er litt lite smidig på ujevn vei, og det har vi en del av i Norge.

Les også:

Alle våre Audi-tester

Finner du et fint eksemplar, har du virkelig skutt gullfuglen

Superkombo: Ford Focus med motoren som er kåret til verdens beste

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Vi har testet hyttebilene du har lyst på Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: 20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles Se flere saker fra: Alle årets 4x4-tester
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag