Kort sagt:

+ Morsomme veiegenskaper

+ Smidig fjæring

+ Oversiktlig førermiljø

+ Fint utseende


- Motoregenskaper

- Benplass i baksetet

Peugeot 308 kom på markedet her i Norge høsten 2013 og gjorde et godt inntrykk da vi kjørte bilen på test med bensinturbomotor. Denne gangen tester vi bilen med det andre viktige motoralternativet: 1,6-liters diesel på 115 hk.

Så langt i 2014 gjør Peugeot 308 en brukbar innsats på salgsstatistikken. Av direkte konkurrenter har den VW Golf, Toyota Auris, Volvo V40, Ford Focus og Audi A3 foran seg.

Når stsjonsvognsutgaven Peugeot 308 SW kommer i august får vi se hvor skarpt modellen vil gjøre det. Vi ble imponert over 308 SW under prøvekjøringen tidligere i år, spesielt i kombinasjon med Peugeots nye 1,2-liters, tresylindrete bensinturbomotor. Den får du i versjoner på 110 og 130 hk både til kombi- og stasjonsvognsmodellen.

Kjøreegenskaper: 5

Peugeot 308 har et bittelite ratt og instrumentene rett i siktlinjen over rattkransen. Dermed vekker dashbordet straks et lite jagerpilot-instinkt som bilen også følger villig opp.

Direkte styring og et understell med fin balanse mellom sportslig respons og smidighet på ujevnheter, sørger for morsomme kjøreopplevelser på norsk landevei.

Dessuten er Peugeot 308 lettkjørt, med god oversikt fra førerplassen. Stabilitetskontrollen fungerer fint både på vinterføre og med bedre feste under hjulene.

Peugeot 308 e-HDi 2014=

LETTKJØRT: God oversikt og fin betjening gjør at Peugeot 308 også føler seg hjemme i bykjøring. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Peugeot 308 e-HDi

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 16,5
  • Støy tomgang, dBA: 47,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,49

Motor: 3

Avgiftsendringer, kombinert med nye, moderne bensinmotorer har gitt et markert skift vekk fra dieselmotor i kompaktklassen.

I tillegg kommer mange av de nye elbilene inn og tar markedsandeler i nettopp i denne klassen.

Selv om 1,6-literen fra Peugeot er en av de mest populære små dieselmotorene gjennom tidene (brukt blant annet i Citroën, Ford, Volvo og Mazda) merker vi at det har skjedd mye på motorfronten.

Sammenlignet med de nyeste dieselmotorene, spesielt den du finner i Honda Civic, klarer den ikke å overbevise.

Det kommer en oppdatert utgave (Euro 6 avgasskrav og 120 hk) av motoren mot slutten av 2014.

Basert på prøvekjøring i Frankrike, blir det ingen markert forbedring i gange, gassrespons og turtallsvilje. Dermed tipper vi at ny 1,2-liters bensinmotor blir foretrukken drivlinje i Peugeot 308 utover året.

Ytelser: 4

Selv om ikke motoregenskapene er de mest imponerende, evner 115 hk og 270 Nm like fullt å sette bra fart på Peugeot 308 e-HDi. 60-100 km/t i 3. gir på 6,2 sekunder er respektabelt og ikke urovekkende langt bak Honda Civic 1,6 i-DTEC på 5,6 sekunder.

Ser du på trekkraften, sliter Peugeot 308 e-HDi litt mer: Lar du girspaken stå i 5. gir fra 60-100 km/t, bruker den 12,7 sekunder mot 9,6 sekunder for Honda Civic. Altså skal du gire ned for å få det beste ut av Peugeot 308 e-HDi.

Peugeot 308 e-HDi 2014=

LED: I toppversjonen Allure hører LED-lys med i prisen. Det gir merkbare fordeler, spesielt når siktforholdene er vanskelige. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Peugeot 308 e-HDi

  • Motor, cm3: 1560
  • Effekt, hk ved o/min: 115/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270-1750
  • Egenvekt, kg: 1165
  • Tilhengervekt, kg: 1400/615
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 425/180/146
  • Bagasjerom, liter: 420-1228
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,37
  • CO2-utslipp, g/km: 95
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2
  • Toppfart, km/t: 196
  • Pris fra, kr: 282 000
  • Pris testbil, kr: 321 700

Eksteriør: 5

Testbilen vekker positiv oppsikt der vi dukker opp, uavhengig av alder og kjønn. Peugeot 308 kler hvitfargen på vår testbil og 17-felger i sølv/svart strammer opp inntrykket.

Linjene i bilen er rene og enkle, samtidig setter detaljer som front og baklys et lite særpreg på designen.

Interiør: 5

Vi fikk flere kilometer og mer tid enn normalt bak rattet på Peugeot 308 e-HDi. Dermed rekker Peugeots "i-Cockpit" å gjøre mer enn et raskt førsteinntrykk.

Vi har tidligere skrytt av Audi A3 for å rydde opp i knappevirvar og skape et moderne, minimalistisk førermiljø, samtidig som alle betjeningselementer er på plass.

Peugeot tar konseptet enda lenger: I tillegg til at betjeningen av klimaanlegget er lagt inn i den store berøringsskjermen, har franskmennene hevet instrumentpanelet og krympet rattet kraftig i forhold til det som er normalt.

Etter litt tilvenning, synes vi dashbordet fungerer glimrende. Du har utsyn og overblikk fra førerplass uten noen forstyrrende elementer.

Ikke alle synes det er en like god ide å putte betjeningen av klimaanlegget inn i skjermen, men det gir en meget ryddig midtkonsoll. For øvrig er vi godt fornøyd med funksjonene man har puttet inn i skjermen og hvordan betjeningen fungerer.

Materialkvaliteten i interiøret er merkbart bedre enn forgjengeren, men den femdørs kombiutgaven mangler noe på innvendig plass i forhold til de største konkurrentene. Det merkes spesielt godt på benplassen i baksetet.

Er du på jakt etter familiebil, skal du definitivt vente på stasjonsvognsmodellen. Den er hele 33 cm lengre og med 11 cm større akselavstand har den et helt annet plassmessig format enn kombiversjonen.

Peugeot 308 e-HDi 2014=

STILRENT: Uten de mange knappene som kreves i en moderne bil, blir førerplassen ryddig. Men noen bil for deg med skjermskrekk, er Peugeot 308 ikke. © FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Litt mer motorstøy, spesielt ved kjøring under 50-60 km/t trekker ned komfortinntrykket i dieselversjonen i forhold til bensinutgaven.

Ellers har Peugeot tatt godt vare på sitt franske komfortrykte, spesielt gjennom en fjæringskomfort vi føler er bedre enn gjennomsnittet for kompaktklassen.

Det er ikke gamle dagers hengekøye du kjører rundt i, men Peugeot 308 kjennes smidigere ut på ujevnheter en småstramme tyske konkurrenter.

Setene holder et bra nivå og sittestillingen preges i positiv retning av det lille rattet. Etter vår mening gir det i kombinasjon med hevet dashbord større justeringsmuligheter, uten at rattet kommer i veien for instrumentene.

Sikkerhet: 5

Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.

Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren "marginal", som er midt på treet i karaktersystemet.

I følge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse som whiplash ved påkjørsel bakfra.

Vil du ha aktivt sikkerhetsutstyr, må du velge øverste utstyrsnivå "Allure". Da er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED-frontlys.

Peugeot 308 e-HDi 2014=

EKSTRA: Denon-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer gir god lyd til 5900 kroner. DAB+ koster 2000 kroner til. © FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Med 115 hk dieselmotor koster Peugeot 308 fra 264 000 kroner, mens den best utstyrte Allure-varianten starter på 282 000 kroner. Det er et akseptabelt prisnivå - tross alt er dette en ganske godt utstyrt bil, selv om det fortsatt går an å bruke noen tusenlapper på ekstrautstyr.

Hvis du først er på Peugeot 308-sporet, er det verdt å stille seg to spørsmål. Det ene er om du skal gå får femdørs kombi eller stasjonsvogn, og det neste om diesel eller bensin er tingen.

Hos Peugeot-importør Bertel O. Steen tror man kundene vil dele seg omtrent 50/50 på begge områder i startfasen, men at salget på lenger sikt vil gå mer i retning av 308 SW med bensinmotor.

Forbruk: 4

I følge normforbruket i EU-miksen skal Peugeot 308 e-HDi bruke 0,37 l/mil og slippe ut 95 gram CO2 per kilometer.

Det er optimistiske tall og ikke noe vi klarer å gjenskape i daglig bruk. I vår testrunde havner vi på 0,49 l/mil, noe nær et standardforbruk når det gjelder kompaktklassebiler med 1,6-liters diesel.

Forbruket holder seg lavt også ved kjøring i og omkring Oslo. Du skal henge i for å bruke mer enn 0,6 l/mil.

Det finnes biler i kompaktklassen med bedre sparepotensial: For eksempel Honda Civic med testforbruk på 0,38 i kombiversjon og 0,4 l/mil i stasjonsvognsutgave, eller Toyota Auris Hybrid Touring Sports med 0,46 l/mil.

Peugeot 308 e-HDi 2014=

SER BRA UT: Peugeot 308 er en attraktiv bil. Stasjonsvogna er ventet i august. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Peugeot 308 går til verket i den knalltøffe mellomklassen på egne premisser. Selv om franske særegenheter er tonet ned, merkes det fortsatt i et fint understell og originalt, men vellykket dashborddesign.

Fortsatt mangler 308 litt på å bryne seg på de aller beste konkurrentene, spesielt på motor og plassforhold.

Dette "litt" er ganske nærme: Allerede nå får du den nye 1,2-liters motoren i kombiutgaven og i august dukker den nye stasjonsvognsutgaven opp. Det vil gjøre at Peugeot 308 kan blande seg i kompaktklassens tetsjikt.

Les også:

Den gjerrigeste stasjonsvogna vi har testet

- Audi A8 er en ost. Mercedes S-klasse er et juletre

Den stiller alle andre Porsche-modeller i skyggen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 282000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!