På 80-tallet var Peugeot kjent og elsket for å lage kvikke biler som var morsomme å kjøre. Men etter at biler som 309 GTI, 405 Mi-16 og særlig 205 GTI - med avleggere som 205 T16 - ble faset ut, gikk Peugeot av ulike årsaker over i en mer traust og fornuftig fase.

Det har vært hederlige unntak som 200 hesters 308 GTI, men den har et utseende som vanskelig kan assosieres med GTI.

Men nå virker det som om Peugeot har fått opp tenningen igjen. Tidligere i år prøvekjørte vi 208 GTI, og den gir klare indikasjoner på at det er liv i fartsgenene igjen. Det er sågar snakk om en enda råere versjon av bilen, som en slags hyllest til Sebastien Loebs rekord opp Pikes Peak med 208 T16.

Og det er mer.

På bilutstillingen i Frankfurt skal Peugeot vise frem nye 308, som ser ut til å bli blant bilene i kompaktklassen med mest plass. Nå er det også klart at Peugeot skal vise frem et R-konsept av 308 som er bredere, lavere og fryktelig mye sterkere enn de vanlige 308-modellene. Ifølge Teknikens Värld er den senket med 26 mm sammenlignet med vanlige 308, mens sporvidden er økt med 30 mm.

Under panseret sitter samme motor som i RCZ R, som kommer tidlig neste år. Altså en firesylindret 1,6-liter med 270 hk, nesten 170 hk per liter. Dreiemomentet skal være på 330 Nm.

Ifølge TopGear er det Alcon-bremseskiver på 380 mm foran og 330 mm bak, med firestemplede kalippere, som skal sørge for at bilen også kan bremse. 308 R er utstyrt med 19-tommers felger med 235/35 Dunlop Sport Maxx Race-dekk.

Dersom den realiseres blir den en konkurrent til VW Golf R.

=

KVASS: Peugeot 308 R konsept. FOTO: Peugeot

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!