Kort sagt:

+ Suveren totalkomfort

+ Forbruk

+ Ytelse

+ Smidig drivlinje


- Bagasjeplass

- Navigasjonsskjerm

Lexus GS er den japanske prestisjeprodusentens utfordrer til europeiske modeller som BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Den nye utgaven av Lexus GS debuterte her i Norge som 2013-modell, og vi har tidligere kjørt test av den kraftige Lexus GS 450h med 345 hk.

Men nå lanserer Lexus en ny og rimeligere variant av denne modellserien: Lexus GS 300h nøyer seg med en hybriddrivlinje på til sammen 223 hk. Det betyr at prisen går ned med rundt 275 000 kroner, litt avhengig av modellversjon.

Så er spørsmålet: Holder dette til å gi luksus-Lexusen den rette prestisjefølelsen?

Kjøreegenskaper: 5

De siste Lexus-utgavene vi har hatt på test, viser en voksende selvtillit fra merket. Mens det tidligere har vært litt for åpenbare forsøk på å ligne europeiske prestisjemerker, gir spesielt de nye GS- og IS- modellene en helt egen «Lexus-følelse».

Det betyr at Lexus GS 300h leverer en mer lettkjørt og smidigere kjøreopplevelse enn for eksempel BMW 5-serie.

Ikke like maskulin og dominerende, mer føyelig og innstilt på å utføre førerens ønsker uten at det koster deg mye verken i energi eller tankevirksomhet.

Dermed er den ikke like sportslig skarp som eksempelvis BMW 5-serie, men har en kombinasjon av overlegen komfort og kompetente veiegenskaper du ikke finner hos noen av konkurrentene.

Vår bil var en F-Sport utstyrsversjon, der du kan sette motor/girkasse og hjuloppheng i en mer sportslig modus. Men selv med alle sportsknapper på, kjennes Lexus GS 300h fortsatt snillere ut enn en E-klasse med AMG-oppsett, eller en BMW 5-serie med M-sport understell.

Det gir bilen en følelse av gentlemans-ekspress, der du bekymringsløst og avslappet holder solid gjennomsnittsfart på alt fra motorvei til svingete landeveier.

Lexus GS 300h 2014=

F-SPORT: Pakken gir deg sportsligere styling, større dekk og flere innstillingsmuligheter for kjøreopplevelsen. Men komfort står fortsatt sentralt. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Lexus GS 300h F-Sport

  • 0-100 km/t, sek: 9,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,9
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,9

Motor: 5

I Norge er Lexus synonymt med hybrid. Og drivlinjen i Lexus GS 300h kjenner vi igjen fra Lexus IS 300h, som vi kjørte test på høsten 2013.

Her har du en firesylindret bensinmotor med 2,5-liters volum, samt en elektrisk motor. Det gir en kombinert effekt på 223 hk og et dreiemoment som Lexus oppgir til mellom 400-500 Nm.

Fra enkelte «entusiaster» får Lexus ufortjent pepper for å bruke en trinnløs automatkasse. Noen synes det er uvant at motoren ikke hakker seg opp gjennom girene, men i stedet endrer turtall og innsatsfaktoren til elmotoren avhengig av hvor mye du trykker på gasspedalen.

F-Sport-innstillingen bytter ut økonomidisplay til fordel for en turteller og høyner beredskapen i drivlinjen med kjappere gassrespons og høyere turtall. Men heller ikke her blir følelsen veldig sportslig. I stedet harmonerer drivlinjen elegant med veiegenskapene, og gir en sømløs og effektiv kjørefølelse helt egen for Lexus.

Ytelser: 5

Vi har kjørt en lang rekke 5-serie, A6 og E-klasse med turbodieselmotorer på 163 til 184 hk, og det faller naturlig å se hvordan hybriden gjør det sammenlignet med disse. Kortversjonen er jo takk, bare bra:

Det er bare å la gassfoten falle tungt mot teppegulvet, resten ordner bilen selv. Og det gjør den med et tempo som selv de dreiemomentsterke dieselmotorene har problemer med å følge.

60-100 km/t tar relativt kvikke 4,9 sekunder. Dermed føles Lexus GS 300h kraftfull og kjapp i trafikken og ved forbikjøringer. Den taper litt i forhold til den noe lettere Lexus IS 300h med samme drivlinje, som gjør 60- 100 km/t på 4,3 sekunder.

Lexus GS 300h 2014=

SKILLER SEG FRA MENGDEN: Lexus tør gå egne veier på design, og GS-modellen er etter vår mening den mest vellykkede til nå. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Lexus GS 300h F-Sport

  • Motor, cm³: 2494
  • Effekt, hk ved o/min: 223/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400-500/4200
  • Egenvekt, kg: 1810
  • Tilhengervekt, kg: 500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 485/184/146
  • Bagasjerom, liter: 465
  • Standard dekkdimensjon: F: 235/40-19 Y B: 265/35-19 Y
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 115
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 9,2
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 611 500
  • Pris testbil, kr: 727 700

Eksteriør: 5

Lexus GS 300h følger samme designspråk som de andre nye Lexus-modellene, med IS og den nye kompakt-SUV-en Lexus NX som kommer til Norge over sommerferien. Det betyr stramme, moderne linjer.

De mange kantene og vinklene i front og hekk henger fint sammen, noe som skaper et utfordrende og egenrådig formspråk.

F-Sport-versjonen legger seg på en sportslig linje med større hjul, samt tilpassede eksteriørdetaljer.

Interiør: 4

Du ser forgjeves etter en stasjonsvognsutgave av Lexus GS 300h. Her er det sedan som gjelder, og bagasjerommet er ikke spesielt stort (465 liter) med tanke på bilklassen. Fleksibiliteten begrenses ved at du heller ikke kan legge ned bakseteryggene.

Innvendig står det bedre til: Kupebredde og takhøyde er akseptabel, mens benplassen i baksetet er god og legger seg omtrent midt mellom BMW 5-serie (minst) og Mercedes-Benz E-klasse (størst).

Utformingen av baksetene sladrer om at to personer skal ha det utmerket, mens en eventuell tredjemann blir plassert på en langt mindre komfortabel midtseksjon.

Det aller beste stedet å være er som seg hør og bør førerplassen. Lexus GS 300h utstråler kvalitet i verdensklasse. Selv på norske veier i full våroppløsning kommer det ikke et knyst fra verken interiør, karosseri eller understell.

I det store og hele fungerer betjening og instrumenter fint, men spaken i midtkonsollen som styrer musepekeren på skjermen har vi sett bedre løst i andre biler. Dessuten kan Lexus godt oppgradere oppløsning og visning på kartbildet i navigasjonssystemet. Zoomer du ut over 200 meter, blir mange detaljer borte. Her er spesielt BMW 5-serie og Audi A6 langt bedre.

Lexus GS 300h 2014=

SITTER GODT: Her ser du forgjeves etter imponerende polstringer og utvekster, men sittekomforten er likevel svært god. © FOTO: Terje Bjørnsen

Terje Bjørnsen

Audi vs. BMW

Burde du kjøpe ny BMW 520 eller ny Audi A6? Vi har testet dem begge.

Komfort: 6

På tross av de store hjulene i F-Sport pakken (235/40-19 foran og 265/35-19 bak), holder støynivået seg på samme nivå som de viktigste konkurrentene.

Ved kjøring under 50 km/t går bilen ofte i helelektrisk modus, og blir da eksepsjonelt stillegående. Særlig i forhold til dieselbiler, som selv i denne klassen har en merkbar motorlyd i by/tettbygd strøk.

Vi har vært innom fjæringskomforten allerede, men det er her i komfortkriteriet at Lexus GS 300h får full pott for den klart mest luftputeaktige følelsen i klassen. Den den jevne, ubrutte kraftflyten faller pent inn i bildet. Sammen med en utmerket sittestilling og seteutforming sørger det for overlegen totalkomfort.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP har ikke testet Lexus nyeste GS-modell (status april 2014). Dermed får Lexus GS 300h vår standardkarakter 4 i dette testkriteriet.

Vi tviler ikke på at bilen har potensial til å gjøre det bra, i alle fall om man skal skjele til resultatene for Lexus IS 300h som fikk fem av fem stjerner og gode delresultater i 2013.

Lexus har gode systemer for aktiv sikkerhet, både som standard og som tilleggsutstyr. På vår bil var vi godt fornøyd med funksjonen på blindsoneovervåkning. Den ga færre feilindikasjoner enn på andre systemer vi har prøvd.

Den automatiske fjernlysfunksjonen var mer ustabil og ville ved et par tilfelle ikke blende ned for møtende trafikk og var treg med å sette på fjernlys under skumringsforhold.

Lexus GS 300h 2014=

FLERE DETALJER, TAKK: Naviskjermen gir ikke like detaljert bilde som vi er vant med fra BMW og Audi. © FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Prisene for Lexus GS 300h starter på 525 400 kroner for rimeligste versjon og drøyt 610 000 kroner for vår F-Sport. Sett opp mot de tre tyske hovedkonkurrentene er det små differanser i utgangspunktet, så blir det opp til den enkelte å prioritere utstyrsønsker og se hvilke av bilene som treffer best.

Lexus har gjennomgående gjort det bra i ulike kundetilfredshetsundersøkelser, og vi anser at Lexus GS 300h ikke vil være noen tapsbombe om man ser på antatt bruktbilverdi. Lexus har fem år/160 000 km garanti.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Lexus GS 300h klarer seg med 0,5 l/mil og et CO2-utslipp på 115 g/km ved blandet kjøring. NOx-utslippet er beskjedne 5 mg/km.

I vår faste forbrukstest blir det ikke uventet noe mer, men et testforbruk på 0,58 l/mil er høyst akseptabelt for en så stor bil med gode ytelser.

Det viser også at bensinhybriden matcher tilsvarende dieselbiler på forbruk, eksempelvis brukte BMW 520dA sedan med 184 hk nøyaktig det samme.

Den ekstra vekten koster litt i forhold til lillebror Lexus IS 300h: Den nøyde seg med testforbruk på 0,52 l/mil.

Lexus GS 300h 2014=

NOE FOR SEG SELV: Mens du møter en Tesla på hvert gatehjørne, vil nok Lexus GS 300h være et mer sjeldent innslag i gatebildet. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Helstøpt. Det er hovedinntrykket som sitter igjen etter rundt 800 km bak rattet på Lexus GS 300h.

Lexus leverer kvalitet på toppnivå, samtidig som egenskaper og design setter det mest distinkte Lexus-avtrykket vi har sett til nå.

Nei, det er ikke for deg som synes en 5-serie med M-pakke blir for tantete. Men er du ute etter stressfri og ultrakomfortabel kjørefølelse, ta en nærmere kikk.

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Lexus
Pris 611500

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!