Kort sagt:

+ Sportslige vinteregenskaper

+ Svært gode ytelser

+ Harmonisk motor/girkasse

+ Resultat i EuroNCAP


- Middels plass

- Totalkomfort

- Uinspirert design

- Betjeningselementer

Mercedes-Benz er på offensiven: Ikke bare lanserer de helt nye modeller som crossover-modellen GLA og en splitter ny Mercedes-Benz C-klasse. I tillegg kommer eksisterende modeller i nye, interessante varianter.

Som en følge av GLA-introduksjonen, blir nemlig andre av de rimeligere Mercedes-modellene tilgjengelig med firehjulsdrift. 4Matic-systemet for disse bilene er annerledes enn den permanente typen du finner for eksempel i C-klasse og ML

Hvordan den fornuftige familiebilen B-klasse oppfører seg med firehjulsdrift og en fyrrig turbomotor under panseret, gir vår test svar på.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes-Benz B220 4Matic deler 4WD-system med sine tekniske søsken Mercedes A-klasse, den nye crossoveren GLA og sportssedanen CLA. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men når sensorikken registrerer hjulspinn foran, kobles bakhjulene inn med inntil 50 prosent av kraften. Det skjer ved hjelp av en elektrohydraulisk flerplateclutch integrert i bakakselen.

Normalt sett forventer vi oss at denne typen 4WD er mest for å hjelpe på fremkommelighet og stabilitet på vinterføre. Men Mercedes-systemet gjør mer enn som så:

Det tilfører B220 4Matic ganske lekne veiegenskaper, og gjør det med en forutsigbarhet vi oftest bare opplever med permanente 4WD-systemer.

Under normal kjøring er bilen nøytral, med godt grep i fronten. Bruker du ratt og gass aktivt under svingkjøring, er bakenden villig med på leken og følger på rundt svingene med en liten sladd. Heldigvis tillater stabilitetskontrollen en smule gøy og moro, før det knitrer i støttesystemene og elektronikken sier fra at nok er nok.

Mercedes-Benz B220 4Matic 2014

SPORTY-VAN: Med karosseri som en varebil, er ikke knallgod akselerasjon og flotte veiegenskaper på vinterføre det du tenker først på når du ser Mercedes-Benz B220 4Matic.

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1991
  • Effekt, hk ved o/min: 184/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1200-4000
  • Egenvekt, kg: 1505
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 436/179/154
  • Bagasjerom, liter: 488-1457
  • Standard dekkdimensjon: 225/40-18 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,67
  • CO2-utslipp, g/km: 156
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
  • Toppfart, km/t: 225
  • Pris fra, kr: 401 500
  • Pris testbil, kr: 470 300

Motor: 5

I Mercedes-Benz B220 4Matic finner du en nedtrimmet utgave av Mercedes' fine toliters bensinturbo. 184 hk og 300 Nm fra 1200-4000 o/min er solide tall og bildet pyntes ytterligere ved hjelp av Mercedes' syvtrinns automatgir.

I praksis fungerer det hele utmerket; motoren trekker godt fra lave turtall, mens den lenger opp i skalaen virker potent og villig.

Det hele ledsaget av et passe ivrig lydbilde, der girkassen følger opp med kontante girskift og riktige girutvekslinger for norske forhold.

Ytelser: 5

Med et litt beskjedent utseende og kraftig motor er Mercedes-Benz B220 4Matic en godt kamuflert rakett. Vi måler kickdown-akselerasjon fra 60-100 km/t til 3,8 sekunder. Dermed plasserer bilen seg helt i rygg på GTI-kvikkaser, som eksempelvis Mercedes egen A250 (3,8 sekunder) og nye VW Golf GTI (3,4 sekunder).

I det daglige imponerer det solide skyvet du får på halv gass aller mest, girkassen girer ned ett hakk og du fyker uanstrengt av gårde. Ikke mange biler med like snusfornuftig utseende som B-klasse følger med på den reisen.

Mercedes-Benz B220 aut. 4Matic 2014=

PENT, MEN: B-klasse klarer å holde på Mercedes-følelsen i interiøret, men betjeningsløsningen i midtkonsollen kunne vært ordnet på bedre vis. © Petter Handeland

Testdata

  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,9
  • Støy tomgang, dBA: 44,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,72

Eksteriør: 3

Hvis du skal kåre en bil der utseendet distanserer seg mest fra veiegenskaper og ytelser, vil Mercedes-Benz B220 4Matic komme høyt på resultatlisten. Her snakker vi om en ekte ulv i fåreklær, og nettopp det stillfarne, nesten varebilaktige utseendet står ikke i stil til verken prislapp eller hvordan bilen føles å kjøre.

Interiør: 3

Med en prislapp som starter rett over 400 000 kroner, møter Mercedes-Benz B220 4Matic tøff konkurranse. Her finner du god motoriserte og utstyrte familie-SUV-er, som Mazda CX-5. Eller rommelige stasjonsvogner med 4WD, der Skoda Octavia 4x4 er en av våre favoritter.

Selv om du setter pris på manøvrerbarheten den beskjedne lengden på 4,36 meter gir i bytrafikk og parkeringshus, er ikke det noen suksessfaktor når det kommer til innvendig plass.

Riktignok hjelper den ekstra høyden (B-klasse er ca. 10 cm høyere enn en vanlig stasjonsvogn), men plassen og sittekomforten i baksetet er ikke helt på familiebilnivå. Bagasjerommet er kvadratisk og lettlastet, men er ganske mye kortere enn de beste stasjonsvognene og SUV-ene i samme prisområde.

Vi liker instrumentbordet i B-klasse, men betjeningen i midtkonsollen kunne vært mer oversiktlig og logisk. At betjeningen av varme- og ventilasjon er gjemt nederst er etter vår mening heller ikke noe sjakktrekk .

Mercedes-Benz B220 aut. 4Matic 2014=

IKKE FAMILIEKLASSE: Lasteplassen holder ikke helt mål når du sammenligner med store SUV-modeller og stasjonsvogner med 4WD i 400 000 kroners-klassen. © FOTO: Petter Handeland

Komfort: 3

Vi har sett det før, og ser det igjen på Mercedes-Benz B220 4Matic. Når en kompaktklassebil får motor og utstyr som prismessig løfter inn i et annet konkurransefelt, faller egenskapene gjennom på noen områder.

Mest merkbart for B220 4Matic er at den kommer til kort på totalkomfort. Mercedes har gjort sitt aller beste for at du skal slippe unna den litt ukomfortable sittestillingen som gjerne følger med halvhøye biler, men klarer ikke helt å oppnå samme nivå som i en god stasjonsvogn.

Vår testbil har sportspakke med sportsunderstell, noe som tidvis gjør bilen ubehagelig stiv. Om du ønsker å ha med de andre, visuelle elementene i sportspakken, kan sportsunderstell velges bort. Det ville vi ha gjort.

Støymessig klarer bilen seg brukbart, i alle fall med piggfri vinterdekk. Da ligger støynivået på 68 dBA i 100 km/t og snaut 62 dBA i 50 km/t. Det er et gjennomsnittlig resultat, vurdert opp mot andre kompaktklasse- og flerbruksbiler vi har målt på vinterdekk.

Sikkerhet: 6

Mercedes-Benz B-klasse ble testet av EuroNCAP i 2011 med svært godt resultat.

Den fikk fem av fem stjerner, men mest imponerende var 97 % score for beskyttelse av voksne. Både i front og sidekollisjon gjorde B-klasse en svært god figur.

Beskyttelse av barn fikk en score på 81 %, mens i beskyttelse av fotgjengere fikk bilen en score på 56 %.

B-klasse var tidlig ute med aktive sikkerhetssystemer blant kompaktklassebilene. Kollisjonsvarsling og bremseassistent er standard, området foran bilen er radarovervåket og systemet gir lyd- og lyssignaler for å varsle føreren om fare for å kjøre på andre biler bakfra. Attention assist følger med på kjøremønsteret og varsler om det registrerer tegn på at føreren er i ferd med å bli trett.

Mercedes-Benz B220 4Matic 2014=

SKJERM MÅ TIL: Alle biler med respekt for seg selv må ha en form for betjeningsskjerm. I B-klasse står den på toppen av dashbordet, godt synlig. Men du må bruke hjul og knapper i midtkonsollen for betjeningen. © FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

En grunnpris på drøyt 400 000 kroner er kraftig kost for en bil som B-klasse. Og som vanlig er det ikke vanskelig å plusse 50 000 kroner på det igjen, etter at du har plukket ut det mest nødvendige fra utstyrslistene.

Med den nye crossover-modellen Mercedes-Benz GLA rett rundt hjørnet, følger det også med mer prisgunstige motorer i kombinasjon med 4Matic-systemet.

Eksempelvis vil dieselmotor på 136 hk kunne gjøre B-klasse med 4Matic rimeligere. Allerede i vår kommer denne motoren i A-klasse i kombinasjon med 4Matic.

Forbruk: 4

Ifølge EU-miksen skal Mercedes-Benz B220 4Matic bruke 0,67 l/mil og slippe ut 156 g/CO2 per kilometer. Vi vet av erfaring at kraftig bensinmotor, automatgir og firehjulsdrift har negativ innvirkning på forbruket.

Likevel klarer bilen seg respektabelt gjennom vår 20 mils forbruksrunde. Vi måler et testforbruk på 0,72 l/mil, et relativt beskjedent merforbruk i forhold til normtallene.

Da havner den i selskap med en del andre sammenlignbare modeller; Mazda CX-5 med bensinmotor (0,68), Mini Countryman Cooper S (0,72) og Volvo V40 T5 AWD Cross Country (0,78).

Mercedes-Benz B220 4Matic=

TRIVES PÅ SNØ: 4Matic-systemet i de minste Mercedes-modellene kobles automatisk inn ved behov, men gjør jobben på en overbevisende måte. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes-Benz B220 4Matic har kjøreglede, ytelser og sikkerhet som sine mest fremtredende positive egenskaper. Ser du på bilens svært fornuftspregete konsept, blir totalpakken litt merkelig.

Du drar liksom ikke på med breisladd og kink i nakken på vei til barnehagen eller supermarkedet. Samtidig er det en del egenskaper som ikke henger helt med, når prislappen passerer 400 000 kroner.

Den store appellen for B-klasse med 4Matic, kommer først med mer prisgunstige motoralternativer.

Les mer:

Tre tøffe stasjonsvogner med 4WD

Norges billigste stasjonsvogner

Denne kan løfte 4x4-salget

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 401500

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!