Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Veigrep


- Komfort

- Gir

- Innvendig plass

Tilbudet av GTI-biler i kompaktklassen vokser igjen. Nå har Mercedes fått sin kompaktracer med 211 spenstige hester - og skal den nevnes med fullt navn, heter den intet mindre enn Mercedes-Benz A 250 Sport "Engineered by AMG".

De siste bokstavene er viktige. AMG er spesialistene som gjør Mercedes-modeller til lynraske biler med monstermotor. I denne bilen har de imidlertid latt motoren være, men like fullt brukt komponenter fra den ekte AMG-utgaven av A-klasse (A 45 AMG med 360 hk). Resultatet er en bil som skal gå rett inn i GTI-kampen. Her er det VW Golf GTI, som vi nylig har testet sjuende generasjon av, som for mange har definert biltypen i snart 40 år.

Andre direkte konkurrenter er Ford Focus ST og for eksempel BMW 125i.

Mercedes skal ha én ting: De satser kompromissløst med denne "Engineered by AMG"-utgaven av A 250. Det er sport for alle penga - lik det, eller velg en annen versjon.

Det finnes nemlig alternativer. Du kan få A 250 med vanlig understell (som for mange trolig vil være sportslig nok), eller med et understell i en lettere AMG-sportspakke som skal være en mellomting.

Tilbake til GTI-Mercedesen. Dette er en svingenes kjerre, under visse forutsetninger.

Kjøreegenskaper: 5

A 250 Sport "Engineered by AMG" har svært godt grep i forhjulene, presis styring og en hekk som dytter kontrollert på for å korte ned svingbuen. På sitt beste er dette en bil som hjelper sjåføren til å kjøre godt.

Vi ser det i kjøreøvelsene våre på lukket bane. Her tar Mercedesen seg gjennom både elgtesten og slalåmøvelsen i høyere fart enn Golf GTI og Ford Focus ST, som den testes sammen med. Et finstemt antiskrenssystem bidrar til dette.

Så hvorfor ikke stoppscore? Fordi topp veigrep betinger asfalt som er jevn - og det er den ikke alltid i Norge.

Er underlaget humpete, så er testbilen så stiv at det virker inn på veigrepet. Den stusser oppå, og kontakten med underlaget kan gå tapt. Understellet framstår som et som vil være utmerket på bane, eller på tyske landeveier som aldri har lidd under et piggdekk og som langt sjeldnere bølger seg i telehiv.

Det er verdt å merke seg for den som skal ha en best mulig GTI-Mercedes for norske forhold (se også komfort-avsnittet).

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

HARDT: Kompaktraceren fra Mercedes er ""Engineered by AMG"", og AMG-gjengen liker det hardt. Det kjenner du alltid, dette er et ""ultrasportsunderstell"". Du kan få den med et litt mykere sportsunderstell eller normalunderstell om du vil. FOTO: Petter Handeland

Motor: 3

Toliteren under panseret yter 211 hk og har et dreiemoment på 350 Nm. Motoren er det ikke noe galt med, dette er fullt og helt en moderne bensinturbo.

Derimot har vi innsigelser mot dobeltclutchautomaten motoren er koblet til (A 250 har automat som standard).

Denne girkassa, som har sju trinn, har AMG tunet. De har trolig fått beskjed om to ting: Hold forbruket i sjakk, men skap også full sportslighet.

I praksis arter det seg slik at normalinnstillingen, som heter eco, er så eco at GTI-følelser visner hen. I denne innstillingen gjør kassen alt den kan for å legge inn sjette- og sjuendegiret allerede i 60-sonen.

Alternativet er sportsinnstillingen. Den jager motoren frenetisk på høyt turtall hele tida. Det er über-sport, masete og jagende.

Mellomtingen som lar motoren bruke av de kraftfulle 350 Newtonmeterne og som hadde egnet seg bedre under norske fartsforhold, finnes ikke. VW viser at denne mellomtingen finnes i Golf GTI med sekstrinns dobbeltclutchkasse.

Du kan selvfølgelig gire manuelt med spaker på rattet. Det funker, det, men vi er ikke så sikre på om folk kjøper automatgir for å gire selv.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

SVINGENES KJERRE: A 250 Sport ""Engineered by AMG"" har presis styring og en hekk som dytter kontrollert på for å korte ned svingbuen. På sitt beste er dette en bil som hjelper sjåføren til å kjøre godt. FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Mercedes oppgir at A 250 Sport går til 100 km/t på 6,6 sekunder og at toppfarta er 240 km/t. På vått og småsleipt underlag greier vi 0-100 km/t på 7,7 sekunder.

60-100 km/t tar 3,7 sekunder i våre målinger, mens 80-120 km/t tar 4,9 sekunder.

I lovlige norske hastigheter savner vi aldri krefter, og selv om Ford Focus ST (250 hk) og VW Golf GTI (230 hk) er raskere, er forskjellene i praksis neglisjerbare.

Først over 100 km/t begynner forskjellene å bli merkbare. Vi velger ikke å legge stor vekt på det.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

RØDT: A 250 Sport er trang innvendig. Med soltak som stjeler noen centimeter, kan takhøyden bli snau for de høye. FOTO: Petter Handeland

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1991

Effekt, hk ved o/min: 211/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1200-4000

Egenvekt, kg: 1465

Tilhengervekt, kg: 1500/730

Lengde/bredde/høyde, cm: 429/178/143

Bagasjerom, liter: 341-1157

Standard dekkdimensjon: 235/40 ZR 18 Y

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64

CO2-utslipp, g/km: 148

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6

Toppfart, km/t: 240

Pris fra, kr: 433 000

Pris testbil, kr: 588 000

Eksteriør: 5

Utvendig utseende er definitivt smak og behag, og denne delkarakteren legger vi ikke særlig vekt på når totalkarakteren skal settes.

Vi liker at kompaktraceren fra Mercedes er stylet nok til at du får signaler om at det er noe ekstra ved den sammenlignet med en helt vanlig A-klasse.

Vi liker også at det med unntak for den perlebroderte grillen ikke er tatt for hardt i.

Interiør: 3

Innvendig er A 250 Sport "Engineered by AMG" pyntet med sportslige detaljer. Rødt og karbon er stikkord. Selv sikkerhetsbeltene er røde. Sportssetene er fullblods GTI og gir god støtte.

Det tøffe utseendet har innvirkning på den innvendige plassen. Beinplassen i baksetet er akseptabel, men bredden gjør at dette neppe kan regnes som mer enn en fireseter. Med soltak er takhøyden knapp.

I bagasjerommet understreket Mercedes at A-klasse ikke er noe typisk familiealternativ i kompaktklassen. Rommet er grunt, ganske kort og hemmet av smal innlastingsåpning.

Dashborddesignet har morsomme retroinnslag som tre store luftdyser, her selvsagt i rødt.

De dominerer imidlertid området i midtkonsollen som er mest tilgjengelig for betjening. Dermed blir eksempelvis klimaanlegget gjemt helt nederst og innerst i midtkonsollen.

Komfort: 2

En GTI-bil trenger ikke være sofamyk. Det er normalt at en sportslig bil har fast understell.

Men da AMG tunet dette understellet, hadde de åpenbart glemt alle gamle Mercedes-regler om at selv svært sportslige utgaver skal by på komfort.

For som vi allerede har vært inne på: Dette er beinhardt. (Testbilen har runflatdekk som kan kjøres et stykke i punktert tilstand, og de gjør etter alt å dømme bilen enda stivere.)

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

RØDT: Røde detaljer går igjen i interiøret, selv sikkerhetsbeltene er røde. FOTO: Petter Handeland

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 7,7

60-100 km/t, 3. gir: 3,7

60-100 km/t, 4. gir: 4,9

60-100 km/t, 5. gir: 7,0

60-100 km/t, kickdown: 3,8

80-120 km/t, 4. gir: 5,0

80-120 km/t, 5. gir: 7,2

80-120 km/t, 6. gir: 9,7

80-120 km/t, kickdown: 4,9

Støy tomgang, dBA: 43,9

Støy 50 km/t, dBA: 66,4

Støy 80 km/t, dBA: 70,9

Støy 100 km/t, dBA: 73,3

Testforbruk, l/mil: 0,72

Så hard er fjæringen at vi stiller spørsmål ved om det over tid er egnet på norske veier med ymse asfaltkvalitet. Vi ville definitivt ville valgt en av de to mykere understellsvariantene som er tilgjengelig, selv til en bil som skal gi GTI-følelser.

Det faste og kontante er kanskje morsomt i starten, men vi frykter at moroa rister raskt hen.

VW Golf GTI viser at en moderne GTI-bil ved hjelp av tastetrykk kan bli riktig komfortabel.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP testet Mercedes-Benz A-klasse i november 2012 med meget godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, mens score for beskyttelse av voksne er 93 prosent, for barn 81 prosent og for fotgjengere 67 prosent.

Bilen får god omtale i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere, og tåler i tillegg den tøffe sidekollisjon med stolpe ganske godt. Beskyttelse for bryst- og mageregion blir her omtalt som "tilfredsstillende".

I A-klasse får du sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større og dyrere biler. Som standard har du Collision Prevention assist. En radar overvåker området foran bilen og varsler med lys og lyd om for liten avstand og kollisjonsfare til objekter i hastigheter over 30 km/t.

Når føreren bremser, vil systemet i samspill med nødbremsassistenten Brake assist system om nødvendig bistå med dosering av bremsekraften for å unngå kollisjon.

Attention Assist søker etter reaksjoner fra føreren som tyder på tretthet eller uoppmerksomhet og varsler om at det er på tide å ta en pause.

Aktivt panser skal bidra til bedre beskyttelse for fotgjengere og spretter opp i bakkant for å gi ekstra deformasjonsrom.

Som tilleggsutstyr kan du få Lane tracking-pakke med filskiftassistent og blindsoneovervåkning (8360,-) samt Distronic Plus med radarbasert cruisekontroll til 9580,-.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

STERKT: Bittet i forhjulene er imponerende, du må ta i mye mer enn godt er om du skal få A 250 Sport til å understyre. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

Det er ikke god økonomi i å velge kompaktbiler i GTI-nisjen. Én ting er at sterk motor koster mye i Norge. En annen at du kanskje ikke får så mye igjen for bilen når du skal selge den. Kjøperne kunne jo komme til å tro at du har kjørt hardt med kompaktraceren din, og derfor holde budene nede.

Fraprisen for Mercedes A 250, altså med normalunderstell og uten AMG-tuning og -pynt, er 433.000 kroner. Det er rimeligere enn for både Ford Focus ST og VW Golf GTI.

Dagens biler av GTI-typen er ikke lenger bare raske, de har ofte en hel del utstyr også. Når man begynner å krysse av for AMG-saker og luksussnacks, risikerer man raskt å passere totalprisen for Focus ST, som er den av GTI-bilene der du rimeligst får en god utstyrspakke.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

AMG: Røde ventiler à la SLS og karbonimitasjon. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 3

Mercedes A 250 Sport har et oppgitt blandet forbruk på 0,64 l/mil.

I vår faste testløype på 20 mil ender vi på 0,72 l/mil. Det er samme forbruk som VW Golf GTI, og noe mindre enn Ford Focus.

Vi synes resultatet er fullt ut akseptabelt med tanke på ytelsene. Samtidig er det klart at du vil bruke til dels betydelig mer om du gladgasser av gårde med en slik bil.

Normalen for kompaktbiler med bestselgermotorer ligger på rundt halvliteren, og generelt bruker bensinbiler litt mer enn dieselbiler.

Den gjerrigste bilen vi har kjørt i testrunden, er Honda Civic med 1,6 diesel. Den brukte kun 0,38 l/mil.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

TRANGT: Rommet er grunt, ganske kort og hemmet av smal innlastingsåpning. Det rommer 341 liter. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Blant dagens GTI-konkurrenter er Mercedes A 250 Sport "Engineered by AMG" den modellen som har de mest spissede egenskapene.

Den føles mer som en racer for bane enn som en ramp på norsk landevei. Veigrepet er svært godt på jevn asfalt, og kjørefølelsen er alltid utpreget sportslig.

Understellet er imidlertid svært fast - så fast at den knivskarpe presisjonen kan riste bort over ujevnheter. Det bør potensielle kunder være obs på. Den fås med mykere understell.

I ytelser henger Mercedesen på konkurrentene i norske hastigheter, men automatgirets funksjonsmåte overbeviser ikke.

Mercedes-Benz A250 Sport 3 x GTI test juni 2013=

SPORTY: Det er nesten utrolig å tenke på at A-klassen en gang var en høy og ganske ulekker bil. Dette er andre boller. FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!