Test: VW Beetle Cabriolet 1,4 TSI DSG, 2013

Kabrioleten kjører som ei stasjonsvogn

Men VW Beetle Cabriolet kjører litt for slapt.

Sist oppdatert

I Norge er og blir kabriolet en biltype for de få. En biltype for dem som skatter våre sparsommelig utdelte sommerdager så høyt at de er villige til å betale mange tusen kroner ekstra for en bil som strukturelt og plassmessig er dårligere enn normalutgaven med vanlig tak.

VW Beetle i takløse utgave er en av et fåtall biler som gjør inngangen til kabrioletlivet litt mer overkommelig for flere. I billigste utgave koster den fra 285 700 kroner.

Beetle er et designderivat av Golf. Det nærmeste alternativet vi har testet, er nettopp VW Golf Cabriolet. På bruktmarkedet kan du finne blant annet Audi A3 Cabriolet.

Testbilen er av en utgave med 1,4-liters bensinturbomotor og DSG-automatgir.

Kjøreegenskaper: 4

VW Beetle Cabriolet oppfører seg tvers igjen ordentlig på veien. Den veier tett på 1,5 tonn, altså omtrent like tung som en familiestasjonsvogn. Det merker du. Fra førerplassen føles den også ganske stor og bred.

Det bidrar til at kjøreopplevelsen ligger betydelig nærmere en Passat enn en sportslig bil. Det føles litt pussig. Det er ikke en kjøreopplevelse som i en familiestasjonsvogn vi venter oss i en kabriolet.

I praksis betyr det at Beetle er meget stabil og har godt veigrep med testbilen 18-tommere. I kjøreøvelsene på lukket bane (elgtest og slalåm) er den forutsigbar og medgjørlig i alt den foretar seg, slik vi er blitt vant til at moderne VW-biler ter seg.

Men hvis du mener at en kabriolet bør by på en dose sportslighet, kan du bli skuffet i Beetle.

Når man kapper taket av en bil, reduserer man den strukturelle styrken (tenk på hva som skjer om du skjærer toppen av et brød). Selv om VW har forsterket Beetle Cabriolet på andre måter, merkes små skjelvinger i bilen på ujevn vei. Uten at vi kan si at det går nevneverdig ut over presisjonen.

STAUT: Kjørefølesen er mer trygg og staut enn sportslig, faktisk minner VW Beetle Cabriolet om Passat. Det er ikke helt hva vi hadde ønsket oss i en kabriolet. Der hadde vi håpet på mer sportslighet. FOTO: Petter Handeland
STAUT: Kjørefølesen er mer trygg og staut enn sportslig, faktisk minner VW Beetle Cabriolet om Passat. Det er ikke helt hva vi hadde ønsket oss i en kabriolet. Der hadde vi håpet på mer sportslighet. FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Når VW kombinerer sin 1,4-liters bensinturbo (her i utgaven med 160 hk og 240 Nm dreiemoment) med sjutrinns DSG-automat, får man en av de beste kombinasjonene av bensinmotor og automatgir på markedet.

Den viktigste grunnen til det, er at du har jevnt skyv over et svært stort spekter. Maksimalt dreiemoment kommer ved 1500 o/min og varer til 4500 o/min, mens maksimal effekt kommer ved 5800 o/min.

Samtidig er DSG-kassen svært flink til å hente det beste ut av motoren enten du kjører bedagelig eller aktivt.

VW har dessuten gjort en fin lydtuningsjobb med eksosanlegget, og ved girskift får du et hyggelig "boff" fra hekken.

Ytelser: 5

I våre GPS-målte akselerasjonstester greier VW Beetle 1,4 TSI DSG 0-100 km/t på 9,0 sekunder, 60 til 100 km/t på 4,6 sekunder og 80-120 km/t på 6,1 sekund.

Med slike tall har du et passelig overtak på de fleste av dine medtrafikanter. Godt jobbet av en 1,4-litersmotor plassert i en ikke helt lett bil.

Eksteriør: 3

TYPISK: Dashbordet i VW Beetle Cabriolet minner om Golf, og betjeningen er enkel og logisk. I lav fart går det fint å kjøre uten vindskjerm og med rutene nede. I landeveisfart er du godt beskyttet med skjermen montert. Uten den blir det mye turbulens. FOTO: Petter Handeland
TYPISK: Dashbordet i VW Beetle Cabriolet minner om Golf, og betjeningen er enkel og logisk. I lav fart går det fint å kjøre uten vindskjerm og med rutene nede. I landeveisfart er du godt beskyttet med skjermen montert. Uten den blir det mye turbulens. FOTO: Petter Handeland

Vi synes VW Beetle Cabriolet ser best ut med taket på - da har den mye av det samme markante preget som coupéversjonen har.

TEKNISKE DATA VW Beetle Cabriolet 1,4 TSI DSG

  • Motor, cm³: 1390
  • Effekt, hk ved o/min: 160/5800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1500-4500
  • Egenvekt, kg: 1468
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 428/181/147
  • Bagasjerom, liter: 225
  • Standard dekkdimensjon: 215/55-17 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO¿-utslipp, g/km: 148
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,6
  • Toppfart, km/t: 205
  • Pris fra, kr: 285 700
  • Pris testet utgave fra, kr: 367 300

Med taket nede blir den i våre øyne mer jålete og feminin. Den blir rund og bollete, selv med hjul i stor, sportslig dimensjon.

For ordens skyld: Dette er den mest subjektive av alle delkarakterer, og tillegges ikke nevneverdig vekt når totalkarakteren skal fastsettes.

Interiør: 3

Om vi forenkler litt, kan vi si at du har et Golf-dashbord foran deg, et trangt baksete bak deg og et lite bagasjerom helt bakerst.

Plassmangel bakover er prisen å betale for at du skal få ekte kabrioletfølelser når sola skinner. Det er en del av pakken, og ikke noe som vi trekker mye for.

Skal du kjøre fortere enn byfart, "mister" du baksetet. Da må du nemlig sette opp vindskjermen for at det ikke skal bli storm rundt ørene dine, og denne skjermen strekker seg over baksetet.

Montering av vindskjerm og takdeksel går greit når du har gjort det noen ganger. Vi mistenker imidlertid at enkelte aldri vil gidde å montere det - det er litt fomling forbundet med dette.

Komfort: 3

Fjæringen i VW Beetle Cabriolet er ikke spesielt stram, men likevel merker du godt små og brå ujevnheter. Testbilens store hjul kan virke å være i overkant tunge for understellet på slike ujevnheter.

CRUISING: Jo da, det er plass til to her bak hvis du skal ut og cruise i bygatene. Når vindskjermen monteres, blir disse plassene borte - da er Beetle Cabriolet en toseter. FOTO: Petter Handeland
CRUISING: Jo da, det er plass til to her bak hvis du skal ut og cruise i bygatene. Når vindskjermen monteres, blir disse plassene borte - da er Beetle Cabriolet en toseter. FOTO: Petter Handeland

Positivt for komforten er heller ikke skjelvingene beskrevet under kapittelet for kjøreegenskaper.

TESTDATA VW Beetle Cabriolet 1,4 TSI DSG

  • 0-100 km/t, sek: 9
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,6
  • 80-120 km/t, 3. gir:
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,1
  • Støy tomgang, dBA: 45,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 67,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,67

Ut over det er komfortnivået med taket på i hovedsak som i andre kompaktbiler på markedet, med ett unntak: Det er mer støy i Beetle Cabriolet enn det er i for eksempel en Golf.

Betjeningen er på typisk VW-vis enkel og logisk. Førersete har stopping av typen "tysk, fast" og gir god støtte.

Med taket nede, vindskjerm montert og sidevinduer oppe er du veldig godt skjermet mot vind. Så fort du senker sidevinduene, øker naturlig nok trekken kraftig, og uten vindskjermen blir det mye turbulens.

Med taket på er det av og til knirkelyder å høre. Det kan være ganske irriterende.

Sikkerhet: 3

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet VW Beetle Cabriolet. Vi setter derfor standardkarakteren 3 for sikkerhet.

Vi har imidlertid ingen grunn til å mistenke at sikkerhetsnivået er lavt. For det første har coupéutgaven greid EuroNCAPs test med riktig godt resultat.

RUND: Vi synes VW Beetle Cabriolet ser best ut med taket på. Med taket nede blir den i våre øyne litt for rund, jålete og feminin. FOTO: Petter Handeland
RUND: Vi synes VW Beetle Cabriolet ser best ut med taket på. Med taket nede blir den i våre øyne litt for rund, jålete og feminin. FOTO: Petter Handeland

For det andre vet VW hvordan en omgår svakheter som kan oppstå når taket tas av en bil, noe en kan lese av krasjtestresultatene for den nære slektningen Golf Cabriolet.

Ikke minst har vi en trygg følelse i bilen - som nevnt føles den eksempelvis svært stødig når vi simulerer kritiske situasjoner.

Pris/utstyr: 3

En kabriolet vil aldri være bilen du kjøper deg dersom målet er mest mulig for pengene. Takløsningen fordyrer, og økt vekt gir mer avgift.

For Beetles del betyr det at en 1,4 TSI DSG Sport koster 43.000 kroner mer som kabriolet enn når den har vanlig tak. "Vår" bil har en frapris på 367.300 kroner.

Også bruktverdi er mer usikker for kabrioleter enn for mer normale biler. I utgangspunktet er det nok lurt å regne med at verditapet kan bli ganske drøyt.

Forbruk: 3

Vi har sett mange eksempler på at små bensinturbomotorer kan gi forbausende gode ytelser selv i litt tyngre biler, slik tilfellet er med VW Beetle Cabriolet.

Derimot ser det ut til å være vanskeligere for disse motorene å holde forbruket nede når det blir tungt. Testbilen nærmer seg 0,7 l/mil i vår faste testløype. Det er litt mye for en kompaktbil, kabriolet eller ikke (testrunden er kjørt med taket på).

Kompaktbiler flest legger seg gjerne rundt 0,5 l/mil i denne løypa, mens kompaktbiler med bensinmotor og automat ofte havner rundt 0,6 l/mil, slik resultatet ble med for eksempel VW Golf 1,4 ACT DSG.

Lavest forbruk i testløypa har vi fått med Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

VW Beetle Cabriolet er en godt bygd baksete-kabriolet med vante VW-kvaliteter. Det vi liker best ved testbilen, er kombinasjonen av motor og gir.

Når vi ikke jubler uhemmet, er det fordi vi synes at en kabriolet bør by på mer kjøreglede og sportslighet enn det denne bilen gjør. Her er det for mye Passat over kjøreegenskapene.

Om vi skulle kjøpt takløs bil i dette prisleiet, hadde vi nok heller sett på Mazda MX-5 eller Mini Cabriolet - og akseptert at åpne biler er best med to seter og mer kompromissløs sportslighet.

Les også:

Send ut nabovarsel - Jaguar F-Type prøvekjørt

Tryggere bruktbilkjøp er det neppe mulig å gjøre

Opels fineste bil kommer ikke til Norge

Nå kommer Kina-bilene - hva betyr det for deg?

Denne saken ble første gang publisert 15/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også