Da Top Gear besøkte bilutstillingen i Shanghai 2007, var verdenen bare 18 måneder unna det verste økonomiske krakket i moderne tid. Kinas bilklondyke var under oppseiling, men ingen viste hvor mye kinesernes sug etter europeiske biler skulle bety. Eksperter snakket om hvor fort Kina lærer, om deres vanvittige arbeidskraft, men de nasjonale produktene var fremdeles latterlig dårlige og skamløse plagiater. Men årets utgave av bilutstillingen viste at det er mindre å le av, desto mer å tenke over.

Kina er selvsagt en statistikers drøm. Landet har over 200 byer med mer enn én million innbyggere, 10 byer har over 10 millioner innbyggere hver.

Regionen som omfatter Yangtze-deltaet på østkysten er på størrelse med Tyskland og hjem til utrolig 217 millioner mennesker.

Nesten en fjerdedel av Kinas omfattende BNP genereres fra denne delen av landet - ekvivalent til 1800 milliarder pund. Eksperter anslår at det kinesiske bilmarkedet per 2023 vil omsette rundt 30 millioner nye enheter årlig. Det enorme tallet vil likevel ikke omfatte mer enn 20 prosent av befolkningen.

Derfor gjør de store produsentene sutt ytterste for å tilfredsstille kineserne.

Bare for Kina

På Shanghai Auto Show viste VW frem konseptet Cross Blue Coupe, en syvseters konkurrent til BMW X6, utelukkende rettet mot verdens raskest voksende marked og dets appetitt på store crossovere. Nesten alle de multinasjonale selskapene viste frem Kina-spesifikke biler, fra Nissans Friend-Me til en Focus-basert Ford Escort, gjenfødt som firedørs sedan.

=

KUN I KINA: VW Cross Blue Coupé. FOTO: Picasa

=

TEMPO: Utvikles brukergrensesnittet i bilene raskt nok for kineserne?

Og om de store gutta ikke designer biler eksklusivt for Kina, så hopper de til køys med de nasjonale produsentene. Nylig kunngjorde BMW at de ville utvide samarbeidet med sin kinesiske partner Brilliance. Sammen utvikler de et elbilmerke kalt Zinoro, som betyr noe sånt som "ærefulle løfter".

Mercedes og BYD har sitt eget nye merke, Denza. Citroën bygger biler i Kina i samarbeid med giganten PSA-Dongfeng, og solgte i fjor flere biler i Kina enn i Frankrike.

Og i takt med Kinas vekst, vil disse samarbeidene utvikle seg fra å være sideprosjekter til å bli hovedfokus. Om ti år er det store muligheter for at de nye BMW eller Mercedes helt - eller i hvert fall delvis - er utviklet og bygget i Kina.

=

KJØRER PÅ: Foran BYD Si Rui. Bak: BYD S7. FOTO: Picasa

Raske fakta

12 700 000 biler solgt i Kina i 2012

200 kinesiske byer med mer enn 1M innbyggere

8 % av kineserne eier bil, 80 % av amerikanerne har bil

1 000 000 millionærer i Kina

40,6 % vekst i BMW-salget fra 2011 til 2012

Ekstremt tempo

Men den kanskje største innflytelsen kineserne vil ha på resten av oss, er nasjonens besettelse av brukergrensesnittet inni bilen.

I en nylig åpnet Shanghai-filial av konsulentselskapet DesignWorks, jobber nyutdannede og høyt kvalifiserte IT-eksperter med oppbyggingen av BMWs ConnectedDrive i et så forrykende tempo, at det får den tradisjonelle bilindustriens produktsyklus på fem til syv år til å virke i beste fall reumatisk.

Kinesiske konsumenter liker å være forbundet, og den yngre generasjonen ser ikke på bilen kun som et transportmiddel, men som en gigantisk smarttelefon. Ellers i verden er denne generasjonen kjent som "Millennials" (Generasjon Y), og dyrere bilhold, samt endringer i ungdomskulturen, betyr at smarttelefonen betyr langt mer enn bilen.

Men i Kina vil de unge ha begge deler, smeltet sammen. Kinas svar på Facebook heter Tencent, Twitter-kloningen heter Weibo og de bruker heller en plattform kalt QQ Music til å streame musikk enn Spotify. Og alt integreres sømløst i BMWs interiør.

Dette er konvergens hva gjelder både komponenter og software, og bli ikke overrasket om det endrer din oppfatning om hva du trodde du kunne om bil og hva du vil ha i bilen.

=

VISST FREM I KINA: BMW X4. FOTO: Newspress

Ligger etter mobilteknologien

Bilteknologien ligger som regel et år eller to etter mobilteknologien. Det merker du dersom du forsøker å bruke nyeste versjon av Spotify med hvilket som helst nye infotainment-system. Det kan kineserne gjøre noe med.

-De vil gjerne ha biler i Kina, men bilen må virkelig overbevise for å ha et fnugg av sjans, sier Alexis Trolin, sjef for BMWs ConnectedDrive.

Kinas enorme sosiale nettverk er stadig utsatt for myndighetens trang til å "harmonisere" innholdet. Tenk om noen skulle så kimen til den neste revolusjonen med en Weibo sendt fra MINI-en.

Les også:

Denne bilquizen får du ikke alt rett på

Disse bilene støyer mest

Dette er de mest pålitelige bilene

En kultbil fra det gamle Sovjet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!