Volvo er primært kjent for solide, men litt trauste familiebiler med stort fokus på sikkerhet. Men nå skal de produsere en Volvo der det ikke først og fremst er Medelsvenssons behov for sikker bil som fokuseres.

For som for eksempel Mercedes har sin AMG-avdeling for ekstremt ytelsesorienterte biler, har også Volvo en spesialavdeling - dog mindre kjent. Polestar er navnet på foretaket som leverer Volvo-er litt utenom det vanlige.

Fra racing til familiebil

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing. Siden den gang har Polestar konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30.

Foretakets kjernevirksomhet er racing, men virksomheten har en spillover-effekt på et annet forretningsområde kalt Performance. Her finner vi tunede - effektoptimaliserte - biler som gjør nytte av erfaringene fra racing-divisjonen.

Dette er biler som kan betegnes som "vanlige". De kan utstyres med skilter og kjøres til Ikea, men har ytelser utenom det vanlige - akkurat som Mercedes' AMG-biler og BMWs M-modeller.

Selskapet fikk mye oppmerksomhet da det presenterte Volvo C30 Polestar 2010, en bil med 400 hk som fikk selveste Jeremy Clarkson til å hente frem superlativene. C30-en vant blant annet et Top Gear-dragrace mot en Subaru Impreza, signert Cosworth, og Ford Focus RS500.

=

VARM VELKOMST: Konseptet Volvo C30 Polestar fikk en svært varm velkomst av blant andre Jeremy Clarkson. FOTO: Peter Burn

DNA fra verstingen

Og i fjor kom Polestar med enda et spinoff-produkt. Denne gang i forbindelse med utvikling av S60 for racing. Et temmelig vanvittig S60-konsept med 508 hk, 575 Nm og firehjulstrekk.

Og det er dette konseptet Volvo har bestemt seg for å sette i produksjon, dog med noe mer beskjedne ytelser. Produksjonsbilen får likevel noe av DNA-et fra den heftige konseptbilen med 508 hk, men versjonen som skal settes i produksjon får 350 hk og 500 Nm fra den sekssylindrede T6-motor.

Ny turbo, ny intercooler, karbonforsterkninger, kraftigere bremser og fjæringer, samt 235/40R19 Michelin Pilot Super Sport-dekk er noe av det bilen settes opp med.

0-100 km/t skal gå på rundt 4,9 sekunder, og toppfarten er sperret på 250 km/t. Vekten blir på 1684 kilo - det samme som en standard S60 T6 R-Design

=

KONSEPTET: Volvo S60 Polestar-konseptet med 508 hk. FOTO: Volvo

For en nedtur

Men: Polestar-Volvoen vil i første omgang kun bli tilgjengelig for aussiene Down Under. Snakk om nedtur. Volvo er ganske store i Australia og for svenskenes skyld får vi håpe Polestar-fremstøtet blir vellykket.

For ifølge Svenska Dagbladet sliter Volvo i motbakke, blant annet i Kina der selskapet skal ha tapt mellom to og fire milliarder kroner grunnet kombinasjonen av svakt salg og store investeringskostnader i ny fabrikk.

Volvo har ikke sluppet resultatet for hele 2012, men ifølge Svenska Dagbladet viste halvårsresultatet et tap på rundt 250 millioner kroner og negativ pengestrøm.

=

PRODUKSJONSBIL: Dette er versjonen som skal settes i produksjon, men foreløpig kun for det australske markedet. FOTO: Volvo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!