Dette er altså nye Kuga. Men ikke ennå. Ford lanserer den i USA som Escape for å erstatte en eldre bil med samme navn.

Kugaen vår har fremdeles litt ungdom igjen i seg, så den vil ikke erstattes før tidlig i 2013. Som de fleste andre biler har den vokst etter hvert.

Den har fått lengre akselavstand som gir bedre plass inni. Men likevel er den fremdeles ikke særlig lengre enn en Focus.

I Europa vil den ha en 1,6-liters turbo bensinmotor og noen dieseler. Kugaen er fornuftig og effektiv, og har for tiden en femsylindret 2,5-liters turbo, men det er en sjelden bil.

Et nytt system for 4WD bruker et momentvektor-prinsipp for bedre veigrep og kjøreegenskaper.

=

NEDE: Euro- versjonen vil ha en annen grill, lykter og tåkelys. Og mer krom! © Ford

Teknikken ombord i USA-versjonen omfatter Fords stemme- og pekeskjerm-styrte MyFordTouch-system for musikk og trådløse forbindelser.

Mange brukere mener dette er tral, og antallet fornøyde kunder har rast som et resultat av det. Dette er en ny versjon, så mye avhenger av den.

=

TOUCH: Interiøret har nå MyFordTouch. Nå forhåpentlig sterkt forbedret. © Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!