Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor

Volvo XC70 byr på det meste av det gode fra V70, og har fordelen av høyere bakkeklaring.

Sist oppdatert

Volvo XC70 er en diger stasjonsvogn, med firehjulstrekk og karosseribeskyttelser, nesten som en lavbygd SUV. Den koster mye, og det er vel bare Audi Allroad som kan anses som direkte konkurrent.

Selv om Volvo XC70 har mye godt å by på, både hva plass, komfort, kjøreegenskaper og godfølelse angår, har den også tapt noe på å gå i høyden. Dessuten blir en 3,2-liters bensinmotor feil i en slik bil - i hvertfall her i landet.

Kjøreegenskaper

Volvo XC70 er en diger bil, men virker likevel lett på foten. Veigrepet er imponerende - godt hjulpet av 4x4-systemet og testbilens 18-tommere. Men den helt store følelsen med veibanen har den ikke, styringen er lett, og den oppleves mer som trygg og komfortabel enn kjøreglad. Og selv om den er veldig komfortabel, fungerer ikke fjæringsoppsettet like godt som på den vanlige V70; den krenger mer, og er mer stump over brå ujevnheter

.

Motor

Den 3,2 liter store rekkesekseren yter 238 hk og 320 Nm, og er en veldig fin maskin. Lyden er herlig, avdempet og flott, og kraftutviklingen behagelig lineær. Men i XC70, som egner seg bedre til cruising enn til hardgassing, kjennes det feil å hele tiden måtte jage etter turtall for å få ønsket effekt. Når automatgirkassa i tillegg er litt treg, blir det feil. Dessuten er den tørst; den skal ha 1,14 liter på mila i snitt.

Ytelser

238 hk og 320 Nm setter god fart på XC70, både fra stillestående og ved mellomakselerasjon. Men siden man hele tiden må vente på at girkassa skal velge riktig gir, og så jage etter turtall, blir det ikke full pott.

Eksteriør

XC70 ser både elegant og smårøff ut, selv om vi fikk enkelte kommentarer på utformingen av hekken og karosseribeskyttelsen. Det hele er gjennomført, og den beskyttende plasten har jo sin misjon - selv om XC70´er flest vel holder seg mest på asfalten.

Interiør

Her er XC70 så godt som identisk med V70, med det stilrene og avslappende kombinert med det elegante og påkostede. Det hele kjennes luftig og behagelig, og det er masser av plass på alle områder.

Komfort

I XC70 har du det svært komfortabelt. Den er stillegående, du hører kun litt deilig rekkesekserlyd når den får høyt turtall. Setene er en drøm - selv om det er litt vanskeligere å finne perfekt sittestilling her enn det vi er vant med i Volvos seter. Volvo kan bygge biler for kaldt klima, noe som også gjenspeiles i klimaanlegget. Men noe stump fjæring - mer enn i V70 - trekker litt ned; det å gå opp i høyden har hatt negativ innvirkning på komforten. Vi er heller ikke helt overbeviste om at det aktive Four-C-understellet, der du kan velge hardhet etter ønske og kjørestil, er verdt de mange pengene. 17-tommere er også sannsynligvis å foretrekke framfor vår testbils 18-tommere med 235/50-gummi på.

Sikkerhet

Det er lite å kommentere her; Volvo er Volvo, med alle de sikkerhetstester og all omtanke for de i bilen dette medfører. Bilen har alt den skal ha av sikkerhetsutstyr, den har en praktisk blindsonevarsler (ekstrautstyr), og ryggekamera er også tilgjengelig. Innbruddssikker skal den også være. Dessuten har den kjøreegenskaper og veigrep som gjør at det skal mye til om noe går galt. Bilen er foreløpig ikke kollisjonstestet, men vi blir svært skuffet om den får noe annet enn full pott.

Pris/utstyr

Volvo XC70 er en påkostet bil, i alle ledd. Og slikt fører til en høy prislapp. Med vår testbils avgiftsfiendtlige 3,2 liter store bensinmotor, med høyt forbruk og utslipp, skal også Staten ha sitt. Da får du riktignok en veldig fin bil, med veldig mye standardutstyr. I tillegg finnes store mengder flott ekstrautstyr, strategisk priset, men som drar opp prisen ytterligere. Vår testbil koster i utgangspunktet 811 900 kr, og har utstyr for 148 350 kr på toppen av dette. Høyt forbruk har den også. Volvo har riktignok generelt høye bruktpriser, men vi har ikke helt tro på at en 3,2 bensin vil være det mest ettertraktede på bruktmarkedet. Da er det bedre å kjøpe en med diesel.

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også