Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre

Liker du Avensis, vil du elske denne.

BEDRE: Toyota Avensis er blitt en bedre bil, men først og fremst er det nok renommeet som en kvalitetsbil som er Avensis største konkurransefortrinn.
BEDRE: Toyota Avensis er blitt en bedre bil, men først og fremst er det nok renommeet som en kvalitetsbil som er Avensis største konkurransefortrinn. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Toyotas mestselgende bil de siste fem årene er blitt ny. I praksis dreier det seg om en såkalt midtlivsoppdatering, den typen oppgradering en modell trenger etter rundt tre år for å framstå som fersk fram til en helt ny modell tar over.

Men som vår test viser: dette er en ordentlig oppgradering, og ikke bare ny pynt. Du kan se den, og du kan merke den.

Derfor er "nye" Avensis et merkbart steg opp fra forgjengeren. Ikke mye, men nok til at Avensis er klar til å kjempe med VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508 SW, Hyundai i40 og de andre familiestasjonsvognene.

I en prisfølsom klasse har Toyota Avensis dessuten en liten fordel under panseret.

Kjøreegenskaper: 5

Avensis har pleid å være på den trauste siden når det gjelder kjøreegenskaper. Men Toyota har oppgradert bilen også under skallet.

Nå er det mer liv i styringen, og bilen krenger mindre. Dermed føles den hakket mer involverende. I testperioden har veiene vært dekket av is og snø og det har til dels vært meget glatt, men Avensis er lett å håndtere.

Til hjelp har sjåføren assistanseelektronikk som fungerer utmerket i en familiebil. Antiskrenssystemet tillater lite slipp før det griper effektivt tak.

I det hele tatt byr Avensis på en førsteklasses lettkjørthet - noe som også skyldes en annen oppgradering som vi straks skal komme tilbake til.

BEDRE Å KJØRE: Nå er blitt mer liv i styringen på Avensis, og bilen krenger mindre
BEDRE Å KJØRE: Nå er blitt mer liv i styringen på Avensis, og bilen krenger mindre Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Testbilen har Toyotas velbrukte tolitersdiesel under panseret. Men også motoren er blitt finjustert i forbindelse med faceliften.

De oppgitte tallene er omtrent som før, med 124 hk og 310 Nm dreiemoment. Det viktige er imidlertid at mer av momentet kommer på lavere turtall. Det har to fine følger:

- Du kan kjøre mer på høye gir, og dermed få lavere forbruk.

- Motoren blir mer lettbrukt, blant annet blir faren for å kvele den mindre.

I forhold til prisklassen er motoren dessuten større enn det mange konkurrenter byr på.

Den nye normalen i området 300 000 til 350 000 kroner er blitt 1,6-litere, slik du finner i for eksempel VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508 SW, Hyundai i40 (1,7 l) og Skoda Superb.

Avensis har derimot fortsatt en tolitersmotor og litt mer krefter. I hvert fall på papiret.

En liten detalj: Avensis har en girskiftindikator som faktisk har noe for seg i den virkelige verden - den viser ikke bare opp til et girtrinn der motoren er i ferd med å kveles, slik tilfellet er i mange andre biler. Indikatoren viser dessuten når du bør gire ned. Det mangler også mange andre.

Ytelser: 4

FRISKERE: Avensis har fått en mer aggressiv look foran. De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.
FRISKERE: Avensis har fått en mer aggressiv look foran. De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sett i forhold til at Toyota Avensis 2,0 D-4D har et kraftovertak på 10-20 hk og 40-70 Nm dreiemoment i forhold til konkurrentene med 1,6/1,7-litersdiesel nevnt over, er forskjellen i reelle ytelser overraskende liten.

Tekniske data og testdata Toyota Avensis 2,0 D-4D

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1998
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 124/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 310/1600-2400
  • EGENVEKT, KG: 1585
  • TILHENGERVEKT, KG: 500-1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/181/148
  • BAGASJEROM, LITER: 509
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,7
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 301 800 (Comfort)
  • PRIS TESTBIL, KR: 353 200

Avensis har bestenotering for 60-100 km/t på 7,0 sekunder, og for 80-120 km/t på 10,2 sekunder.

Til sammenlikning har Peugeot 508 SW 1,6 HDi 7,2 og 10,4 sekunder som tilsvarende tall - og det med en motor som altså er atskillig mindre.

Vi antar at to ting kan forklare at Avensis ikke går fullt så raskt som vi hadde ventet:

For det første er girutvekslingen gjennomført høy. I praksis vil sjettegiret bli stående (altfor) mye til pynt for en lovlydig nordmann som ikke bor ved en motorvei, og også fjerde- og femtegiret har høy utveksling.

For det andre var testbilen kun gått 80 mil da testøvelsene ble gjennomført. Vi vet av erfaring at også moderne motorer kan "løsne" og gå raskere etter hvert.

Eksteriør: 5

Selv om dagens Avensis-modell ikke er mer enn tre år gammel, synes vi den trengte front-forandringene den nå har fått. Den "nye" Avensis ser klart friskere ut enn den "gamle", særlig når du ser dem ved siden av hverandre.

Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut.

De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.

Interiør: 4

Test-Avensisen er av utstyrsserien Executive, som er den nest øverste. Det bidrar godt til at en litt påkostet og gjennomarbeidet følelse siger på (følelsen er ikke slik i billigere utgaver av Avensis).

FERDIGPAKKET: Avensis har en bra standardpakke med utsyr, til en pris mange nordmenn i dag greier.
FERDIGPAKKET: Avensis har en bra standardpakke med utsyr, til en pris mange nordmenn i dag greier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her har du seter i alcantara/delskinn, og også armlenen er trukket i skinn. Doble, godt synlige sømmer går igjen både her og der. En dose hverdagsluksus, rett og slett. (Mer om utstyr i kapittelet "pris/utstyr".)

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,0
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,8
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,55

På instrumentskivene har Toyota gått fra oransjefarger til moderne rødt og hvitt.

De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.

I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller fortrukket mer dybde i hovedrommet.

Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.

Komfort: 4

Også understellet er justert ved oppgraderingen av Toyota Avensis. Nye dempere og fôringer samt kraftigere stabilisatorstag er sammen med skarpere styring med på å gjøre Avensis mer europeisk - nærmere bestemt mer tysk.

Med 17-tommers vinterhjul er den ingen myk madrass - på ruglete vintervei er den ikke fullt så rolig som en Mondeo - men heller ikke ukomfortabel.

PLASS: I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene.
PLASS: I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota sier at de har redusert veistøyen, og det tror vi på. Støynivået er generelt behagelig.

Typisk for Toyota er sittestillingen "halvhøy". De langbeinte i testteamet skulle gjerne hatt muligheten til å dra rattet litt nærmere.

Sikkerhet: 5

EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.

I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.

Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.

Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.

Pris/utstyr: 5

Avensis kommer med priser som er fullt ut konkurransedyktige, selv om den har større motor enn en rekke direkte konkurrenter.

Frapris med tolitersdiesel er 309.300 kroner (inkl lev.omkostn. i Oslo). Testbilen med utstyrsgrad Executive og litt ekstrautstyr koster 353.200 kroner, og er en bil vi ikke savner noe som helst i.

Av elektronikk har den 6,1-tommers navi-/infoskjerm, ryggekamera, bluetooth og nøkkelfrittsystem. Delskinnsinteriøret har vi allerede nevnt, og i tillegg kommer litt annen pynt her og der.

BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider.
BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Dette er fin ferdigpakke til en pris mange nordmenn i dag greier.

Miljø: 4

Den oppgraderte Toyota Avensis har fått betydelig forbedrede tall for forbruk og utslipp. Det normerte CO2-utslippet er ned fra 141 til 119 g/km, forbruket fra 0,56 til 0,45 l/mil.

Som vi har sett med flere biler før, gir ikke forbruksoptimeringen like klare forbedringer når vi kjører vår faste forbrukstestløype på 20 mil. Her trenger Avensis 0,55 l/mil, som er et gjennomsnittlig resultat for biltypen.

Vi har forbrukstestet 177 biler

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Fram til oppgraderingen var Toyota Avensis en gjennomført trygg og god familiebil, men litt traustere enn mange andre.

Med flere små grep har Toyota løftet Avensis et lite trinn, og dermed er den på linje med de beste i klassen på flere områder.

Legg til et kvalitetsry alle andre misunner Toyota, og totalkarakteren blir sterk.

MER KLIMAVENNLIG: Avensis har fått betydelig forbedrede tall for forbruk og utslipp. Det normerte CO2-utslippet er ned fra 141 til 119 g/km, forbruket fra 0,56 til 0,45 l/mil.
MER KLIMAVENNLIG: Avensis har fått betydelig forbedrede tall for forbruk og utslipp. Det normerte CO2-utslippet er ned fra 141 til 119 g/km, forbruket fra 0,56 til 0,45 l/mil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Alle våre Toyota Avensis-tester

Alle våre Toyota-tester

Vi har testet drivstoff-forbruket til 177 biler

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også