Snøen har gjort seg gjeldende over store deler av landet. Til glede for mange, og til frustrasjon for andre. Snøen gjør at man endelig kan få brukt skiene man fikk til jul, uten å måtte dra langt over tregrensen.

Men snøen innebærer også brøytekanter, vanskeligere underlag og nedsatt fremkommelighet - ikke minst i bakkene som ligger utenfor rekkevidden av salt og sand.

Kanskje har du tenkt at en firehjulstrekker hadde vært praktisk? Vi Menn Bil Top Gear har plukket ut ti biler vi anbefaler - enten du skal kjøpe ny eller brukt. Dette er biler som duger på norsk vinterføre.

Dekkene viktige

Men la oss først minne om at trekke på alle hjulene ikke gjør bilen hevet over fysikkens lover.

- Mange tror at med firehjulstrekk kommer bilen seg fram overalt og at den holder seg på veien uansett. Dessverre er det slik at får en slik bil først skrens, er den vanskelig å rette opp og bilen fyker dermed av veien, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I første rekke kan gode vinterdekk gjøre susen. De gir deg nødvendige forutsetninger for å få feste og klatre bakker med snø og is. Men neste trinn på stigen for å sikre god fremkommelighet er kanskje en bil med firehjulsdrift. Biler med 4x4 blir stadig mer tilgjengelige - i flere prisklasser og utvalget større enn noen gang.

Vi har plukket ut ti gode vinterbiler i forskjellige prisklasser som vi har testet.

Maridalen 14122010 Skoda Octavia 4X4 stv=

GOD VINTERBIL: Skoda Octavia 1,6 TDI 4x4 har god framkommelighet og har lavt forbruk. Noe som gjør den til en av de mest populære bilene her til lands.

Drømmebil for familien

Dette mente vi om Skoda Octavia 1,6 TDI 4x4: En drømmebil for familien, med flott motor, lavt forbruk, praktisk som bare det og med trekk på alle fire.

366.900 kroner er mye penger, men hvis man ser på hvor mye man får igjen, er det få, om noen, som kan matche prisen.

Tar vi med i beregningen at Skoda også har holdt seg godt i pris de siste årene, burde denne Octaviaen være et trygt bilkjøp.

Eksteriørdesignen og komforten er stort sett det eneste vi kan sette fingeren på,

Enda bedre bestselger

Dette mente vi om Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG: Tiguan er kanskje ikke den mest spennende SUVen der ute, men få andre tilbyr et like helstøpt produkt som Volkswagen gjør her.

Innstegsprisen er god, men utstyret tar Volkswagen seg godt betalt for - men så får man også en bil som for mange er mer premium enn de nærmeste konkurrentene på salgsstatistikken.

Nye Tiguan er derfor der den skal være i forhold til sine konkurrenter i SUV-klassen; et lite hakk over hele veien.

Den er meget lettkjørt og trygg på veien, samtidig som motor/girkasse-kombinasjonen er den beste på markedet.

Norgesbil-kandidaten

Dette mente vi om Subaru Outback 2,0D: For første gang kan Subaru Outback skilte med egenskaper som utfordrer de dyrere europeiske crossovermodellene.

Den er blitt betydelig større, med overdådig bakseteplass og god bagasjeplass.

Mest av alt er det betraktelig bedre kjørekomfort, samt mer elegant interiør med gode seter og sittestilling som fører Outback opp i elitedivisjonen. Motor, sikkerhet, kjøreegenskaper og fartsressurser holder et jevnt nivå.

Og en fullspekket bil før du en gang har penger nok til å kjøpe den viktigste konkurrerende modellen, kan bli et overbevisende argument for svært mange.

Subaru Outback 2,0 D 2010=

ROBUSTHETEN SELV:God kvalitet og permanent firehjulsdrift gjør Subaru Outback til en solid vinterbil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Bestselgeren

Dette mente vi om Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115 hk: At Mitsubishi ASX er Norges mestselgende firehjulstrekker forundrer oss ikke.

Mitsubishi er kjent for solid teknisk kvalitet på sine SUV-modeller, og en bil som Outlander er meget populær som brukt. Vi tviler ikke på at det samme gjelder ASX.

Vi liker robuste vinteregenskaper, både når det gjelder fremkommelighet og kjøresikkerhet.

En kraftig motor og forholdet mellom prisen og de viktigste egenskapene for øvrig, produserer en meget solid pakke.

Kanskje den beste Merca

Dette mente vi om Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv: Av alle Mercedeser er denne blant modellene vi rangerer aller høyest. Det sier ikke lite, for fra dette merket kommer det mye bra.

Det er totalpakken som imponerer, og det handler om alt fra kjøreegenskaper og komfort til plass, sikkerhet og en solid følelse.

Kombinasjonen av motor, firehjulsdrift og automatgir er til å bli veldig glad i. Dessverre er prisen veldig høy.

RASK LUKSUS: En topputstyrt C250 DCI koster flesk, men så er det til gjengjeld en meget god bil. Med 500 Nm går den som en kule, uansett føre. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Skiller seg ut

Dette mente vi om BMW X1 xDrive20d: Det vil være å trekke det langt å hevde at BMW X1 skaper en ny klasse.

Samtidig er bilen såpass forskjellig fra de typiske SUV-ene og crossover-modellene til at den skiller seg ut som noe eget. Rent kjøremessig er X1 helt på høyde med BMWs sportslige personbiler, og langt mer dynamisk enn den aldrende X3.

BMW X1 er et flott og nyttig tillegg i en økende flora av crossovermodeller som gir oss det beste av normal stasjonsvogn og SUV i en og samme pakke.

Den vil helt sikkert plukke kunder fra tradisjonelle SUV-modeller - både de dyre folke-SUV-ene og de rimeligere snobbe-SUV-ene. Men den mest direkte konkurrenten når det kommer til egenskaper og pris er faktisk Audi A4 Allroad.

Super-SUV

Dette mente vi om Porsche Cayenne Diesel 211 hk: Ja takk, vi tar gjerne en Porsche Cayenne Diesel med avgiftssnill dieselmotor på 211 hk.

Mest fordi Porsche klarer den nær sagt umulige oppgaven av å gi en stor, tung SUV sportslig kjøreglede.

Her skal også en fin sitteposisjon og personbilaktig førermiljø ha sin del av æren. At ikke Porsche Cayenne Diesel drar fra alt og alle spiller mindre rolle.

Den går fort nok for de fleste, og på våre veier handler sportslighet i liten grad om rå motorkraft. Dessuten fungerer motoren utmerket i kombinasjon med 8-trinns automatgir.

Mer attraktiv enn typiske SUV-er

Dette mente vi om Audi A4 Allroad 2,0 TDI: Audi A4 Allroad er relativt dyr, men samtidig en utmerket norgesbil og langt mer attraktiv enn typiske SUV-modeller.

Hvis firehjulsdrift, diesel og fleksibel bagasjeplass er din greie, bør bilen definitivt stå på favorittlisten.

Allroadkonseptet gir i tillegg litt tøffere egenskaper, og en komfortopplevelse flere A4-eiere burde få ta del i.

Dagali 09122009 Audi A4 Allroad På snø=

VINTER OG SNE: Audi A4 Allroad er meget egnet for norske vinterforhold. © Egil Nordlien HM Foto

Den perfekte bilen

Dette mente vi om BMW 530dA Touring xDrive: Dette er noe nær den perfekte bilen om vi tar alle viktige egenskaper med i betraktningen.

Ulempen er selvfølgelig at den med en så kraftig motor er dyr i utgangspunktet, og i tillegg takles hardt og i knehøyde av norske avgifter.

Inntil den får duellert med den kommende Audi A6 Avant, troner den alene på toppen av listen over firehjulsdrevne stasjonsvogner du gjerne skulle ha eid, men aldri kommer til å få råd til.

Suzuki Swift 1,2 4wd test 2011=

BILLIG OG BRA: Suzuki Swift er en av få småbiler med firehjulsdrift, og er en enkelt men velfungerende og til dels rimelig småbil. © FOTO: Handeland, Petter

Bra småbil med 4x4

Dette mente vi om Suzuki Swift 1,2 4WD: Den vesle Suzuki-en har gjennom mange år på markedet vært flinke til å ta med seg kunnskap om hva norske kunder vil ha.

Swift sitt gode utstyrsnivå til en veldig ok pris gjør den til en het kandidat i småbilsegmentet.

Selv om Swift ikke er spesielt spennende utenpå, inni eller på veien, så er firehjulsdriften et ess i ermet - direkte konkurrenter er det nemlig ikke mange av.

Suzuki har skjønt hva norske kunder vil ha, og de fleste bilene vil havne i testbilens prissjikt. 227.900 kroner er ikke skremmende for en bil med firehjulstrekk og såpass godt med utstyr.

Les også:

I løpet av fire dager bestilte 150 nordmenn denne bilen

Drømmebil for norsk veistandard

Få ting stanser Toyotas luksus-Land Cruiser

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!