Oddsene for at du kommer frem til hytta i vinterferien med en Land Cruiser V8 er antakelig langt lavere enn for eksempel med en Bugatti Veyron.

Og skulle ikke lavgirserie, senterdiff lock og hill descent være nok til å få deg frem, så har bilen også Crawl Control, et system som før bare var tilgjengelig på bensinutgaven - nå også på "vanlige" Land Cruiser.

Auto-krabbing

Crawl Control er et system som automatisk kontrollerer motoren og bremsene i lave hastigheter, slik at spinn og blokkering unngås.

Krabbe-roboten har sju hastighetsinnstillinger og kan brukes ved bratte stigninger og utforkjøringer, eller dersom biler kjører seg fast. Den fungerer i hastigheter under 25 km/t. Føreren behøver bare styre bilen, alt annet skjer automatisk.

=

STOR: Land Cruiser V8 er en gigantisk bil. Noe eksemplarer er ventet til Norge hvor de først og fremst registreres som varebiler.

=

Ny offroad-funksjon

Dette "krabbesystemet" har nå også fått funksjonen Turn Assist, som Toyota hevder å være først i verden med.

Turn Assist hjelper bilen med å foreta svært krappe manøvreringer - uten å måtte rygge. Svingassistent-roboten bremser bakhjulet som har innersving. Altså, svinger du til venstre, bremses venstre bakhjul. Bremsekraften øker proporsjonalt med styrevinkelen, noe som reduserer svingradiusen.Teknologien fungerer kun i hastigheter under 10 km/t.

Systemet er ment for ekstreme offroad-situasjoner.

=

KJEMPEGADGET: Land Cruiser V8 har nær sagt all tenkelig teknologi for fremkommelighet.

Solid smørbrødliste

Land Cruiser V8 har også Multi-terrain Select (MTS) med fem innstillinger for ulike offroad forhold. En Multi-terrain Monitor (MTM) gir 360-graders visning av bilens omgivelser via fire utvendige kameraer. Monitorering av hjulene er også tilgjengelig, kalt Tyre Angle Display.

I tillegg kommer en overdådig smørbrødliste med gadgets som som stabilitetskontroll (VSC=Vehicle Stability Control), variabel servostyring (Variable Gear Ratio Steering=VGRS), adaptiv variabel fjæring (Adaptive Variable Suspension=AVS) kinetisk dynamisk fjæring (Kinetic Dynamic Suspension System=KDSS).

Terrengmonster

Med på listen hører også blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeler (EBD), veigrepskontroll (TRC), aktiv veigrepskontroll (A-TRAC), bremsehjelp (BA) og aktiv høydekontroll (AHC)

LC V8 har en minimum bakkeklaring på 22,5 cm, og skal greie en krengingsvinkel på 44 grader - samt en rampevinkel på 45 grader. Dette er noen prosent bedre enn Land Cruiser. En vannstand på 70 cm skal den også beherske.

=

VANNFAST: Toyota Land Cruiser V8 skal takle en vannstand på 70 cm.

=

DIRT: Offroad-kongen i aksjon.

Noe bedre på utslipp

Utgåenden versjon av LC V8 har et oppgitt forbruk rundt 1,02 liter per mil ved blandet kjøring (1,2 liter ved bykjøring). Det merkes på lommeboken når tanken på 93 liter skal fylles. Modellen har et CO2-utslipp på 270 g/km ved blandet kjøring (318 g/km ved bykjøring).

Oppgraderinger av den 4,5 liters store V8 dieselmotoren med turbo gjør imidlertid at utslippet på nye LC V8 er i samsvar med Euro 5-standarden.

Motoren yter som før 286 hk ved 3600 omdreininger og har et dreiemoment på 650 Nm mellom 1600 og 2800 omdreininger.

=

FACELIFT: Giganten har fått et lute ansiktsløft som først og fremst kan spores opp forfra.

=

UTGÅR: LC V8 - forgjengeren.

Små endringer utvendig

Land Cruiser V8 har også fått et lite ansikstløft. Utvending er endringene størst foran. Tåkelysene har endret form og er enda tydligere integrert i den gigantiske støtfangeren. Det er også gjort endringer i interiøret som skal heve kvalitetsopplevelsen.

Land Cruiser V8 er 4,950 meter på langs med en akselavstand på 2,850 meter. Høyden varierer mellom 1,865 meter og 1,910 meter avhengig av hvordan hjulopphenget er innstilt. Mastodonten er 1,970 meter bred - 9,5 cm bredere enn Land Cruiser VX/GX.

Prisen på oppgraderte Land Cruiser V8 er ikke klar, men forgjengeren har priser fra 787 600 til 1 567 400 kroner.

=

KNAPPER: Toyota har gjort noen grep som skal heve kvalitetsopplevelsen fra førerplass.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!