Allroad-versjonen av A6 har vært en nordmanns-drøm av en bil helt siden den første utgaven kom i 1999. Allroad er en A6-versjon med firehjulsdrift, økt bakkeklaring og passe diskré SUV-pynt.

En kan gjerne si at Allroad bygger ei bru mellom en firehjulsdrevet stasjonsvogn og en moderne SUV.

I vår kommer tredje generasjon av A6 Allroad. Utgangspunktet er den nye A6 Avant som kom i fjor, og som du kan lese test av her.

Den nærmeste konkurrenten til A6 Allroad er Volvo XC70. Et rimeligere alternativ er Subaru Outback, og om ikke lenge kommer også et betydelig billigere alternativ fra eget konsern, nemlig VW Passat Alltrack.

Også lillebror A4 finnes i en Allroad-versjon.

Audi A6 Allroad

IKKE BESKJEDEN: Størrelse og framtoning vil sikre deg oppmerksomhet når du ankommer i en Audi A6 Allroad. FOTO: Audi

Høyere og tøffere

Den nye Allroad følger en oppskrift vi kjenner fra tidligere utgaver:

Allroad er imidlertid 6 centimeter høyere, har bredere skjermer med kontrastfarge, kraftige lister på den nedre dørkarmen og grill med vertikale stag (på en vanlig A6 er de horisontale). Allroad har også blanke "skliplater" under fronten og hekken.

Innvendig er den i hovedsak lik en påkostet utgave av den vanlige A6 Avant, men fargevalg og diverse listverk er annerledes.

Audi A6 Allroad

KONTRAST: Lakk i andre farger på skjermer og støtfangere er typisk for Audi A6 Allroad. FOTO: Audi

Kraftige motorer

Den mest aktuelle motoren i Norge er en trelitersdiesel med 204 hk og 450 Nm. Den skal ifølge de oppgitte tallene greie seg med 0,61 l/mil. Har du en bunke tusenlapper ekstra, kan du få samme motor med 245 hk og 580 Nm.

Den kraftigste utgaven med diesel har hele 313 hk og 680 Nm, mens de som liker bensin best, får en kompressorladet treliter med 310 hk og 440 Nm.

Automatgir er standard for alle motorversjoner. Den største dieselmotoren har åttetrinnskasse, mens de tre andre har sjutrinns dobbeltclutchgirkasse. 18-tommersfelger er standard

Audi A6 Allroad

UTSTYR: 18-tommershjul er standard på Audi A6 Allroad. Det samme er luftfjæring og automatgir. FOTO: Audi

Heves og senkes

A6 Allroad har luftfjæring, og dermed kan bilen senke seg 15 mm i forhold til normalposisjonen når det går fort. Dersom du skal over en liten brøytekant eller opp en ujevn skogsvei, kan bilen heves med inntil 45 mm.

Er det virkelig ulendt, kan du aktivere en nedoverbakkefunksjon som automatisk holder farta nede.

Den norske importøren opplyser at prisene ennå ikke er fastsatt. Allroad vil etter alt å dømme koste noe mer enn A6 Avant med tilsvarende motor og firehjulsdrift. En A6 Avant 3,0 TDI Quattro koster i underkant av 700.000 kroner, og med det som utgangspunkt tipper vi en frapris på A6 Allroad på et stykke under 750.000 kroner.

A6 Allroad kommer til Norge i mai.

Se flere bilder i bildekarusellen øverst i artikkelen.

Les også:

Alle våre A6-tester

Alle våre Audi-tester

Vi har testet over 600 biler

Audi A6 Allroad

INTERIØR: Innvendig er Audi A6 Allroad i hovedsak lik en vanlig A6 Avant, men fargetoner og listverk er annerledes. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!