Når ordene "sport" og "bil" dukker opp i samme setning, er det neppe en høybygd familiebil du ser for deg. Men sport er mer enn sterk motor og knivskarpe kjøreegenskaper.

Har du familie, er sjansen stor for at én eller flere driver på med en eller annen sportslig aktivitet. Og det betyr som regel at utstyr skal fraktes.

Tidligere har vi sammenlignet kompakte sjusetere og stasjonsvogner med fokus på hvilken som gjør jobben best når det handler om barneseter og barnevogner. Så fort en familie teller mer enn fire, fant vi ut at flerbruksbilen framsto som det mest praktiske valget.

Samtidig har vi lagt merke til at mange klassiske kjernefamilier, med to voksne og to barn, også velger flerbruksbil. Til tross for at tre seter stadig er ubesatt.

Etter å ha testet Mazda 5 og VW Touran forstår vi valget. Disse bilene kalles ikke flerbruksbiler uten grunn.

For deg som heller kjøper brukt: Slik var forrige versjon av VW Touran og Mazda 5.

Tekniske data og testdata VW Touran 1,6 TDI DSG Highline 7-seter

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
  • EGENVEKT, KG:1603
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:440/179/167
  • BAGASJEROM, LITER:121/695*/1989*
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,8
  • TOPPFART, KM/T:183
  • PRIS FRA, KR:312 110 (Comf.line, man) 374 440 (Highline, DSG)
  • PRIS TESTBIL, KR:434 110

Målestokken

VW Touran kom i sin første utgave i 2003 og fikk en facelift i 2006. Dagens versjon kom i fjor høst, og men teknisk basis og grunnform er den samme som før, både innvendig og utvendig.

De mange små endringene gjør likevel at Touran framstår som ny. Funksjon før form-preget i designen er redusert, og med merkets nye familiefjes har den har fått en slags praktisk, konservativ eleganse. Det er ikke like lett å tenke på en kasse når du ser en Touran mer.

Touran er kortere enn direkte konkurrenter som Mazda 5, Peugeot 5008, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic og Citroën C4 Picasso. Kun 4,4 meter måler den fra front til hekk. Dermed skulle en tro at Touran er trang.

Feil, for den er rett og slett imponerende rommelig. Her er tilgjengelig plass utnyttet helt ut til ytterst i hjørnene. Sittestillingen er mer rett opp og ned enn i andre biler. Når seteradene står tett, må det bli slik.

Det betyr ikke at vi sitter vondt, i alle fall ikke i forsetene og i rad to. I annen rad er det beinplass nok også for de langbeinte, for de tre setene kan skyves individuelt i lengderetningen. Disse tre stolene er smale og lite støttende, men rommer likevel så vidt tre voksne eller tre barneseter (avhengig av barnesetemodell).

FAMILIEFJES: VWs sjefdesigner har som mål at alle ved første blikk skal gjenkjenne en VW-modell på fronten. Tourans rette sidevegger gir litt kantete preg, men også maksimal plass. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VW Touran 1,6 TDI DSG: Terningkast 4

PLUSS: Stødige veiegenskaper, solid kvalitetsfølelse, plass i forhold til lengde, DSG-gir (ekstrautstyr)

MINUS: Mer komplisert seteløsning, dårlige tilbakemeldinger på glatt føre, kort mellom seteradene

Stolene kan legges sammen, og dessuten dyttes opp mot setet foran, men blir i begge tilfeller en kloss som står oppå gulvet og krever sin plass. Flere konkurrenter har nå seter i rad to som ligger flatt i gulvet når de felles sammen, og vi synes det er en mer praktisk løsning.

Touran-seteløsningen har likevel én fordel. Hvis maksimal lasteplass er målet, kan hvert av setene tas ut av bilen. Dette er imidlertid ikke en jobb for de ryggsvake.

Både innstigningen og selve plassen er trang når vi kommer til tredje seterad. Setene er egentlig bare egnet for barn, og passasjerer i rad to bør uansett ofre av sin beinplass ved å skyve sine seter framover.

De to bakerste setene ligger flatt mot bagasjeromsgulvet og trekkes opp med ett håndgrep, men hodestøttene må settes på manuelt etterpå.

Plassforholdene gjenspeiles når vi skal laste inn sportsutstyret. Langrennsskiene blir for lange til å kunne legges rett inn når setene på den ene siden i rad to og tre er lagt ned. Sykkelen går derimot enkelt inn når forhjulet tas av, for takhøyden er god og bakluka stor.

Og fortsatt har Touran altså plass til fem - noe du ikke ville hatt i en stasjonsvogn.

NY, ELLER...: Dagens utgave av VW Touran ble lansert som ny i fjor. I all hovedsak er det snakk om en fornyet versjon av forgjengeren. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testbilen har utstyr for over 120 000 kroner ut over prisen for billigste versjon av Touran 1,6 TDI. Det gjør det vanskelig å vurdere kvalitetsfølelse mot den langt rimeligere Mazdaen.

Vi føler oss likevel trygge når vi sier at også en rimelig Touran har en grunnleggende kvalitetsfølelse i materialbruk og finish som er noe bedre enn i Mazda 5.

På veien ligger Touran på typisk VW-vis. Den kjennes tung og bredbeint, og derfor stødig. I testperioden snør det jevnt og trutt, og på glatt føre er Touran fattig på tilbakemeldinger om hjulenes veigrep. Her er Mazda 5 betydelig bedre.

Tourans 1,6 TDI-motor yter 105 hk og har 250 Nm dreiemoment. Dermed er den svakere enn motoren i Mazda 5. Test-Touranen har sjutrinns dobbelclutchgirkasse (DSG, koster 16 000 kroner ekstra og anbefales), og med raske og riktige girskift gjør den sitt beste for å utligne forskjellen.

Når vi bruker DSG-girets manuelle funksjon for å simulere hvordan Touran 1,6 TDI ville vært uten automatgir, er motoren likevel merkbart veikere og mindre fleksibel.

Sterkere Touran: Se test av VW Touran 2,0 TDI

Begge biler bruker rundt 0,60 l/mil i vår 20 mil lange testløype. Det er på typisk nivå for bilklassen. Siden Touranens DSG-gir ikke gir høyere forbruk, er den eneste ulempen i tillegg til prisen at det er litt rykkete ved typisk rushtidskjøring.

Les full test av VW Touran 1,6 TDI DSG her.

KORT, MEN ROMMELIG: VW Touran er bare 4,4 meter lang, men plassen er utnyttet på imponerende vis. Liker du best å kjøre kompakte biler, er Touran trolig den beste flerbruksbilen for deg. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Utfordreren

For 30 år siden var Mazda et stort merke i Norge, men triste biler på 90-tallet sørget for å sende kundene til konkurrentene. De har ikke vendt tilbake, selv om Mazda nå har flere attraktive modeller. Fortidens feil tar tid å rette opp.

Den nye 5-eren kan være med på feilrettingen. På papiret har den mye å friste med. Med sine nesten 4,6 meter er den blant de større bilene i klassen. I utstyrsversjonene Advance Plus og Sport får man henholdsvis en godt og en meget godt utstyrt bil uten at prisen løper løpsk (319 700 og 344 500 kroner med 1,6 DE).

Sitteplass til sju er standard, mens de fleste konkurrentene tar mange tusen kroner for å sette inn de to siste setene. Dessuten har Mazdaen et for bilklassen friskt utseende.

Valgfrihet er derimot mangelvare. To motorer står på prislista: 1,8 bensin og 1,6 diesel. Så svakt som bensin står i Norge i dag, er det svært viktig at den vesle dieselmaskinen duger.

Mazda 5=

GLIS: Det er ikke tilfeldig at grillen til Mazda 5 ser ut som en smilemunn. Mazda mener at biler skal se vennlige ut. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data og testdata Mazda 5 1,6 DE

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:115/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1490
  • TILHENGERVEKT, KG:600/1200
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:459/175/162
  • BAGASJEROM, LITER:158/426/1485 (sjuseter)
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,52
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:138
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:13,7
  • TOPPFART, KM/T:180
  • PRIS FRA, KR:307 700 (Advance), 319 700 (Adv. Plus)
  • PRIS TESTBIL, KR:324 700

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,7
  • STØY TOMGANG, dBA:64,5
  • STØY 50 KM/T, dBA:67,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,61

Og for å ta den biten først: Motoren, som kommer fra PSA (Peugeot/Citroën), har vært gjennom en oppfriskningskur og fått mer effekt og moment.

De tørre tall sier 115 hk og 270 Nm - som du for få år siden trengte en tolitersdiesel for å få.

Nei, det er ikke nok til å lage et råskinn av en sjuseter på nær 1500 kg. Testbilen er splitter ny og på ingen måte innkjørt, og med det som premiss blir 7,7 sekunder beste tid for 60-100 km/t i våre akselerasjonsmålinger.

Det er likevel 1,1 sekunder raskere enn bestenoteringen for Touran, og i 80-120 km/t øker forskjellen til 1,6 sekunder. Forskjellen er godt merkbar, og den blir bare større desto mer bilene lastes.

Samtidig er Mazda-motoren svært lettkjørt. De seks girtrinnene passer glimrende til norske fartsgrenser, og derfor kjennes ikke Mazda 5 1,6 DE treg.

Selv sjettegiret tåler at landeveien bukter temmelig mye på seg. Derfor blir savnet av automatgir, som du ikke får i Mazda 5, lite.

Vi har også kjørt denne motoren i en rekke andre biler, blant annet Ford C-Max, Citroën C4 og Peugeot 508 stv.

IKKE KASSE: En sjuseter trenger ikke våre en boks av en bil. Mazda 5 er lengre enn konkurrenten, og det nyter designen godt av. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mazda 5 1,6 DE: Terningkast 5

PLUSS: Lettbrukte seteløsninger, best plass i rad tre, skyvedører, fleksibel motor, rimelige utstyrspakker

MINUS: Motorstøy, plastfølelse i interiøret, ukomfortabelt midtsete i rad to

Ikke bare er Mazda 5 lettere enn konkurrenten, den føles også slik på veien. Medvirkende til det er blant annet mer direkte styring. På glatta er hekken uventet løs. En aktiv sjåfør uten bilsyke barn vil mene at det er morsomt, mens den trygghetssøkende kan bli ubehagelig overrasket.

Antiskrenselektronikken sørger uansett for at hekkslippet aldri blir dramatisk.

Plastfølelsen er ikke til å unngå i interiøret i vår testbil av utstyrsgrad Advance Plus, uten at det gir grunn til store trekk for en bruksbil.

For komforten er ufiltrert motorlyd et minus, mens veistøyen med vinterdekk ikke gir grunn til å klage. Det har vært en Mazda-svakhet tidligere.

Seteløsningen er den samme som i den forrige Mazda 5. På rad to har bilen to stoler med tilnærmet førersetekomfort, mens midtsetet er smalt og langt mindre komfortabelt. Dette setet erstattes med enkle håndgrep av en oppbevaringskurv og et lite bord med flaskeholdere.

Om dette midtsetet er Tourans underlegent, er de to bakerste setene klart bedre. Her har Mazdaen de viktige ekstra centimeterne som trengs for at også voksne kan bruke dem uten umiddelbart å dovne bort i både den ene og den andre kroppsdelen.

KJØREGLAD: I tillegg til gode doser fornuft byr Mazda 5 også på kjøreglede. 1,6-litersdieselen gjør en veldig god jobb. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Setefasit

Mazda 5 har viktige centimeter ekstra beinplass for de to bakerste setene. Det gjør at også voksne kan bruke dem. Midtsetet i rad to er derimot ukomfortabelt. De ytre setene i rad to har tilnærmet forsetekomfort.

VW Touran har tre like stoler i rad to. For tre voksne er stolene smale og bredden knapp, for tre barn går det fint. I de to bakerste setene kan egentlig bare barn sitte.

De store skyvedørene har flere fordeler. De gir enklere atkomst til rad tre, og du slipper redselen for at barna skal klinke døra inn i naboens bil. Utstyrsserien Sport har dessuten elektrisk åpning og lukking av skyvedørene, og i tillegg blant annet integrert navigasjonsanlegg fra TomTom og skinninteriør.

Litt lengre kupé og stoler som ligger flatt i sammenlagt tilstand, gjør det enda enklere å få plass til ski og sykkel i Mazda 5 enn i Touran, samtidig som også 5-eren fortsatt har plass til fem.

Og det er nettopp på dette området disse bilene er på sitt beste. Et kompakt ytre gjør dem enkle å håndtere. Med liten dieselmotor er de rimelige, uten at de blir altfor trege. Og rommeligheten og fleksibiliteten kan bli vond å venne seg av med, selv etter at barna har flyttet og sportsutstyret er plassert innerst i garasjen.

Det finnes alltid noe som skal fraktes.

FLEKSIBILITET: I rad to og tre er det bedre å være passasjer i Mazda 5 enn i VW Touran. Unntaket er midtsetet i rad to, som er smalt og ukomfortabelt. FOTO: Mazda

VIMENNBIL.NO MENER:

Av duellantene stiller VW med klart flest valgmuligheter i motor og gir, og du kan jåle opp Touranen din i retning av den reneste luksusbil.

En på alle områder solid følelse er et viktig pluss, og DSG-giret (ekstrautstyr) er det beste du får per i dag. Innvendig merker man at bilen er kort, og seteløsningen er ikke vår favoritt i klassen. Terningkast 4.

Mazda 5 har mer lettbrukte seteløsninger, og både litt ekstra lengde og rikholdige utstyrspakker til gode priser gir plusspoeng. Motoren har en arbeidsvilje som veier imponerende godt opp for mangelen på både slagvolum og flere motoralternativer.

Derfor er Mazda vår favoritt i denne duellen. Terningkast 5.

Les full test av VW Touran 1,6 TDI DSG her.

Les full test av Mazda 5 1,6 DE her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!