Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse

Vi har testet Volvo S60 med bensinturbo og automatgir.

Sist oppdatert

Tekniske data: Volvo S60 T4

  • MOTOR, CM3: 1596
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 180/5700
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1600
  • EGENVEKT, KG: 1499
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/187/148
  • BAGASJEROM, LITER: 380
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60R16 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,74
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 173
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,0
  • PRIS FRA, KR: 306 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 517 298

At Volvo V60 og S60 er gode biler er det liten tvil om. Vi kåret den tross alt til Årets Bil i samarbeid med Dagbladet tidligere i år, og har mer enn en gang sagt at den har tatt et stort steg i retning av de prestisjefylte merkene som BMW, Audi og Mercedes.

Kjøreegenskaper: 5

S60 er uten tvil den mest kjøreglade modellen fra Volvo hittil. Den har tatt et stort steg opp mot kjøremesteren BMW 3-serie, noe vi merket da vi kjørte S60 på sommerdekk i fjor høst.

S60 er direkte og lettkjørt, og man får hele tiden presise tilbakemeldinger fra hva som skjer under de fire hjulene. Testbilen, som har R-design pakke, har lavere og stivere fjæring enn standardmodellen, og er med det enda mer dynamisk på veien.

Motor: 6

Da vi testet V60 med toliters bensinturbo tidligere i år, ga vi motoren skryt for jevn og fin kraftutvikling og gode ytelser. Men dessverre priser en slik motor seg helt ut på det norske markedet takket være avgiftene til staten.

Det var derfor litt spennende når den mindre, men nesten like sterke 1,6-literen med turbo skulle til pers. 180 hk og 240 Nm fra deilige 1600 o/min skulle holde lenge i en bil på denne størrelsen.

1,6-literen er en av de beste små bensinturboene på markedet. Akkurat som toliteren har den jevn og fin kraftutvikling og herlig snerr på toppen av registeret.

Men så var det girkassen da. Dobbeltklutsjkassen Powershift som produseres av Ford er ikke like rask som DSG-kassene til Audi/Volkswagen og høyner dessuten forbruket og akselerasjonstidene betraktelig forhold til manuell. Girkassen passer heller ikke motorkarakteristikken i 1,6-literen spesielt godt - den girer riktignok mer komfortabelt enn DSG, men sliter den enkelte ganger med å velge riktig gir ved kickdown og blir litt jagete i oppførselen.

POTENT: S60 R-design er med sin lavere og stivere fjæring den sportsligste modeller fra Volvo per dags dato.
POTENT: S60 R-design er med sin lavere og stivere fjæring den sportsligste modeller fra Volvo per dags dato. Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 5

Testdata: Volvo S60 T4 aut. 2011

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,2
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 14,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 40,5
  • STØY 50 KM/T, dBA: 57,9
  • STØY 80 KM/T, dBA: 62,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 64,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74

Selv om 180 hester og 240 Nm på papiret ikke er så mye, så går S60 som en kule. Mange vil nok rynke på nesen over kulebegrepet når de hører at 0-100 km/t er oppgitt til ni sekunder blank, men i mellomakselerasjonen er S60 faktisk veldig sprek.

60-100 km/t går unna på kjappe 5,9 sekunder i 3. gir, og 80-120 km/t i 4. gir ikke tar mer enn 6,3 sekunder. Det er raskere enn for eksempel Audi A4 1,8 TFSI (160 hk) og Skoda Octavia 1,8 TSI (160 hk). Vi savner aldri mer motorkraft.

Eksteriør: 5

I våre øyne er Volvo S60 spesiell, men samtidig harmonisk, lekker og moderne. Den vekker oppsikt - både fordi det er en ny Volvo - og fordi form og designdetaljer er annerledes enn mange andre biler i denne klassen. I fronten er linjene myke og organiske, før de strekker seg nesten coupéaktig helt til hekken av bilen, uten noen markert knekk der bakrute møter bagasjerom. Hekken er høy, markant og mer kvadratisk enn fronten. I våre øyne blir det et dynamisk og spennende formspråk, som står svært godt til bilens øvrige egenskaper.

Testbilen, som har R-design, har en rekke kosmetiske endringer i forhold til utgangspunktet. 18 toms felger, nye sidespeil, grill med R-design emblem, doble enderør, diffuser i bakfangeren og diverse aluminiumsdetaljer. Det gjør at S60 tiltrekker seg langt mer oppmerksomhet og ser enda mer sportslig ut.

Se også: Lyst på småbil med firehjulsdrift? Sjekk denne

Interiør: 5

TØFF OG PEN: S60 er i utgangspunktet en pen bil. Med R-designpakken blir den enda tøffere.
TØFF OG PEN: S60 er i utgangspunktet en pen bil. Med R-designpakken blir den enda tøffere. Foto: Handeland, Petter

R-designpakken spriter også opp interiøret med en rekke sportslige detaljer. Sportsinstrumenter, R-design ratt og girspak, sportspedaler, nye tekstilmatter og seter i R-design. Foruten setene, som vi synes har et litt billig fargevalg, gjør R-designpakken seg godt og er verdt å koste på seg.

Innvendig holder S60 for fire voksne, og ligger plassmessig på nivå med Mercedes C-klasse og Audi A4. Den er litt bredere innvendig enn sine tyske konkurrenter, ellers er det ganske jevn match. Instrumentbord og primærbetjeningen er logisk og enkel, men sekundærfunksjonene med et knapperikt midtkonsoll og en for oss noe ulogisk menyoppbygning i "Premium Sound Multimedia"-systemet (ekstrautstyr). Men når man først har vendt seg til det kan man glede seg over en herlig lydopplevelse.

380 liters bagasjerom er greit for to voksne par på weekendtur, men tross nedfellbare seterygger vekker ikke volumet noen begeistring i kombivogn-ligaen.

Komfort: 5

Tross stivere fjæring i R-designmodellen er lite å trekke for komforten i S60. En ørliten antydning til stump på brå ujevnheter er den, men langt ifra like stivt som S-line understellet i Audi A4. Vi vil for øvrig anbefale hjul i 17-toms dimensjon, 18-tom med lavprofildekk er ikke like komfortabelt.

Ellers skal det sies at man sitter som en konge, at støynivået er lavt og at motorens fine gange drar opp helhetsinntrykket.

Sikkerhet: 5

Vi er litt forsiktige med å gi femmere på sikkerhet for biler som ikke er testet i EuroNCAP, men med Volvos bevisste sikkerhetsfilosofi og svært gode pakke av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, kommer tvilen tiltalte til gode. Inntil videre, i det minste.

TYPISK SVENSK: God materialkvalitet og finish, samt gode ergonomi for fører kjennetegner S60. R-designpakken spriter opp med sine sportslige elementer.
TYPISK SVENSK: God materialkvalitet og finish, samt gode ergonomi for fører kjennetegner S60. R-designpakken spriter opp med sine sportslige elementer. Foto: Handeland, Petter

Vi skal ikke ta en detaljert beskrivelse av alle sikkerhetsdetaljene, men du finner en oversikt på Volvos nettsider. En del av det aktive sikkerhetsutstyret er ekstrautstyr.

GREIT NOK: Bagasjerommet rommer 380 liter og er som snittet i klassen.
GREIT NOK: Bagasjerommet rommer 380 liter og er som snittet i klassen. Foto: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 4

Volvo S60 koster fra 306.900 kroner. Testbilen, som heter S60 T4 R-design, koster totalt 517.298 kroner, og har " alt" utstyr. Ekstrautstyr for nesten 72 000 kroner er da inkludert.

Det er 200.000 kroner under V60'en vi testet med toliters motor på 200 hk, og vi ser derfor ikke mange grunnene til å ikke velge T4-motoren. Men om automatgiret er verdt 21 000 kroner ekstra stiller vi oss tvilende til.

Kvalitetsmessig er førsteinntrykket av bilen svært godt. Både innvending finish og den polerte følelsen av god teknisk kvalitet er tilsynelatende på nivå med tyske konkurrenter. Vi venter likevel en stund med å konkludere at Volvo har nådd toppen på dette området.

Miljø: 4

Ifølge Volvo skal S60 T4 ha et forbruk på 0,74 l/mil i EU-miksen, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 173 gr/km. I vår faste 19 mil lange forbruksrunde lander vi akkurat på 0,74 l/mil, så T4 holder sånn sett hva den lover. Forbruket er ikke så ille tatt ytelsene i betraktning, men den er også en del tørstere enn dieselmotorer som byr på tilsvarende ytelser.

RASK: Den lille turbomotoren er sterk nok til å gi S60 gode ytelser. Spesielt i mellomakselerasjon føles den veldig pigg.
RASK: Den lille turbomotoren er sterk nok til å gi S60 gode ytelser. Spesielt i mellomakselerasjon føles den veldig pigg. Foto: Handeland, Petter
GODE SETER: Setene er kjempegode å sitte i, men vi synes ikke farge/stoffvalget treffer helt.
GODE SETER: Setene er kjempegode å sitte i, men vi synes ikke farge/stoffvalget treffer helt. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også