Årets bil 2011

Volvo S60/V60 er Årets Bil 2011

Juryen har talt: Årets Bil 2011 er svensk og heter Volvo V60/S60.

VINNERBILEN: Volvo S60/V60 er vinneren av Årets Bil 2011 i regi av Vi Menn Bil og Dagbladet. Vi gratulerer!
VINNERBILEN: Volvo S60/V60 er vinneren av Årets Bil 2011 i regi av Vi Menn Bil og Dagbladet. Vi gratulerer! Foto: Hægeland, Erland
Sist oppdatert

- Dette var jo kjempemorsomt, sier informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo Personbiler Norge når vi bringer ham nyheten. Han er over seg av glede, men ikke direkte overrasket. Naturlig nok mener han at Volvo har stilt til kåringen med en knakende god bil. At den har to navn, skyldes at Volvo har valgt å skille mellom stasjonsvogn og sedan. V60 er stasjonsvogna, S60 er sedanen.

Volvo V60/S60 er den sjette vinneren av Dagbladets Årets bil-kåring. I flere uker har leserne stemt i titusentall på 30 nominerte biler som er lansert i Norge i helt ny versjon i år. Lesernes favoritter har automatisk gått inn blant finalistene. En bredt sammensatt jury har valgt finalister ut fra fastsatte kriterier, og til slutt er finalistene kjørt bil mot bil av hele juryen.

HER ER JURYENS BEGRUNNELSE

VINNEREN: F.v marketingsdirektør Marius Hayler, marketingsjef Steffen Bang og informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo personbiler Norge A/S.
VINNEREN: F.v marketingsdirektør Marius Hayler, marketingsjef Steffen Bang og informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo personbiler Norge A/S. Foto: Hægeland, Erland

Da juryen skulle ta sitt valg, var det klart for et jevnt race. I juryen passet daglig leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen Zero på at utslipp og forbruk aldri ble glemt. TNS Gallups bilekspert Anders G. Hovde forsynte juryen med informasjon om kundevaner. Trygg Trafikk nominerte favoritter med sikkerhet som bakteppe. Vi Menn Bils fagredaktør Terje Bjørnsen, som også har vært juryens leder, stilte med testresultater og teknisk oversikt. Turid Næss fra Dagbladet målbar rollen som folkets røst.

I første stemmerunde ble feltet halvert. Deretter ble bil for bil nøye gjennomgått ut fra kriteriene for kåringen. Tre favoritter ble stemt fram (Volvo V60/S60, Mitsubishi i-Miev, Skoda Superb stasjonsvogn), og ut fra dem ble den endelige vinneren kåret.

For første gang er en Volvo vinner av Dagbladets Årets bil-kåring.

Jålete og folkelig samtidig

Det er ikke én grunn juryleder Terje Bjørnsen nevner når valget skal begrunnes. Det er mange - V60/S60 oppfyller med andre ord flere kriterier.

- Kort fortalt gjør V60/S60 det godt i Vi Menn Bils tester. Zero godkjenner miljøprofilen fordi den kan fås i versjoner som går på biodrivstoff samtidig som de minste motoralternativene er moderne og effektive. Trygg Trafikk anerkjenner sikkerhetsnivået og muligheten til å kjøpe til avansert sikkerhetsutstyr til noenlunde fornuftige priser, mens hele juryen synes den er god å kjøre. I tillegg har Volvo en image som hever den over folkebilene, men V60/S60 finnes også i prisgunstige versjoner fra litt over 300 000 kroner, sier Bjørnsen.

HER ER JURYENS BEGRUNNELSE

Volvo-fest

Fra venstre: Marketingsjef Steffen Bang, salg og informasjonsdirektør Tore Løvig og marketingsdirektør Marius Hayler i Volvo personbiler Norge A/S.
Fra venstre: Marketingsjef Steffen Bang, salg og informasjonsdirektør Tore Løvig og marketingsdirektør Marius Hayler i Volvo personbiler Norge A/S. Foto: Hægeland, Erland

Informasjonsdirektør Tore Løvig står parat til å fylle på med flere goder sider for V60 og S60.

- Dette er en bil som appellerer til mange. Den er morsom, sikker og trivelig og har en størrelse som passer mange formål. Vi er særlig fornøyd med at Volvo på kort tid har senket forbruket på sine modeller, og V60/S60 har flere motorvarianter som er aktuelle i Norge, mener Løvig.

Den norske bestselgervarianten av V60/S60 i Norge blir en V60 Drivé (stasjonsvogn) med 1,6-liters dieselmotor, 115 hk og 270 Nm. Den kommer i salg i mars. Inntil da er en toliters dieselmotor kalt D3 (163 hk) og to varianter av en 1,6-liters bensinmotor med turbo kalt T3 og T4 de mest aktuelle for det norske markedet.

Vi gratulerer med seieren!

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 07/12 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også