Årets beste og verste småbiler
De beste og dårligste småbilene vi har testet i 2010.

At smått kan være flott, det vet vi godt. I siste generasjon av de beste småbilene er billigpreget borte - de er blitt velkjørende og trygge biler.
Den beste småbilen: Audi A1
Terningkast 6
"Luksussupermini" var et ord som ble brukt da vi testet Audi A1. Vi har så langt testet den i to versjoner - med 1,6 TDI og 1,4 TFSI, begge med S-tronic-gir - og begge har fått full score på terningen. Den er ikke like ekstremsportslig som Mini, i stedet er kjørefølelsen mer smidig, litt mer voksen og storbilaktig. I tillegg er Audis velpolerte kvalitetsfølelse og -image på plass.
Begge de nevnte motorene passer godt til bilen, men aller best liker vi den bensindrevne, turboladede 1,4-literen. Her er både pris, ytelser og forbruk helt riktig, ikke minst når motoren pares med dobbeltclutchgirkasse.
Det eneste store minuset vi kan finne, er en mager basisutrustning som gjør at du fort må regne med 30 000 kroner ekstra på prislappen før Audi A1 kan spille ut sine beste egenskaper.

Best for familien: Opel Meriva
Terningkast 5
Den smarte dørløsningen er det første en legger merke til ved den nye Opel Meriva: Bakdørene åpner "feil" vei (de er hengslet bak). Selv om dørene er små, gir det en stor åpning og lett inn- og utstigning til baksetet. På 4,29 meters lengde har Opel skapt mye kupéplass, og praktiske seteløsninger gir god fleksibilitet.
Meriva har god komfort, og blant motoralternativene finnes en 1,4-liters bensinturbo med 120 hk som passer perfekt. Også prisen (fra ca. 240 000 kroner med nevnte motor) er god, og også ekstrautstyr har fornuftige priser. Dermed kan en få sin Meriva akkurat slik en vil ha den, uten å blakke seg helt. Kjøreegenskapene er trygge. Veigrepet er godt, noe vi ikke kan si om styrefølelsen.
Flopp: Fiat 500

Terningkast 3
Visst vet vi at denne bilen ble kåret til "Årets bil" i Europa for et par år siden. Men etter å ha levd med 1,2-litersutgaven av den i en uke, lurte vi på hvorfor. Det kunne ikke være kjøreegenskapene, som klart røper at designerskallet skjuler gammel og enkel Fiat-mekanikk. Det kunne ikke være ytelsene, for selv om 69 hk skal være nok i en liten og lett bil, er den treg.
God plass har den nødvendigvis ikke, og sittestillingen passer slett ikke for alle.
I byen er den 3,55 meter lange bilen på sitt beste, men heller ikke her er den bedre enn andre småbiler. Kjør den over noen trikkeskinner, så skjønner du hva vi mener. Prisen, som starter godt under 200 000 kroner, veier opp for litt, men slett ikke alt.
Småbiltester i 2010 (klikk på bilmodellnavnet for å lese testen)
Bilmodell |
Terningkast |
6 |
|
6 |
|
6 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
Fiat 500 Cab |
4 |
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |