At smått kan være flott, det vet vi godt. I siste generasjon av de beste småbilene er billigpreget borte - de er blitt velkjørende og trygge biler.

Den beste småbilen: Audi A1

Terningkast 6

"Luksussupermini" var et ord som ble brukt da vi testet Audi A1. Vi har så langt testet den i to versjoner - med 1,6 TDI og 1,4 TFSI, begge med S-tronic-gir - og begge har fått full score på terningen. Den er ikke like ekstremsportslig som Mini, i stedet er kjørefølelsen mer smidig, litt mer voksen og storbilaktig. I tillegg er Audis velpolerte kvalitetsfølelse og -image på plass.

Begge de nevnte motorene passer godt til bilen, men aller best liker vi den bensindrevne, turboladede 1,4-literen. Her er både pris, ytelser og forbruk helt riktig, ikke minst når motoren pares med dobbeltclutchgirkasse.

Det eneste store minuset vi kan finne, er en mager basisutrustning som gjør at du fort må regne med 30 000 kroner ekstra på prislappen før Audi A1 kan spille ut sine beste egenskaper.

Del

Opel Meriva

FOR FAMILIEN: Opel Meriva har masse plass, praktiske ""selvmordsdører"" og fine kjøreegenskaper, og er vår favoritt mini-MPV.

Best for familien: Opel Meriva

Terningkast 5

Den smarte dørløsningen er det første en legger merke til ved den nye Opel Meriva: Bakdørene åpner "feil" vei (de er hengslet bak). Selv om dørene er små, gir det en stor åpning og lett inn- og utstigning til baksetet. På 4,29 meters lengde har Opel skapt mye kupéplass, og praktiske seteløsninger gir god fleksibilitet.

Meriva har god komfort, og blant motoralternativene finnes en 1,4-liters bensinturbo med 120 hk som passer perfekt. Også prisen (fra ca. 240 000 kroner med nevnte motor) er god, og også ekstrautstyr har fornuftige priser. Dermed kan en få sin Meriva akkurat slik en vil ha den, uten å blakke seg helt. Kjøreegenskapene er trygge. Veigrepet er godt, noe vi ikke kan si om styrefølelsen.

STORSJARMØR: Hadde vi kåret en vinner på grunnlag av sjarm hadde Fiat 500 kommet langt opp. Men dessverre står ikke de andre kvalitetene i stil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Flopp: Fiat 500

Terningkast 3

Visst vet vi at denne bilen ble kåret til "Årets bil" i Europa for et par år siden. Men etter å ha levd med 1,2-litersutgaven av den i en uke, lurte vi på hvorfor. Det kunne ikke være kjøreegenskapene, som klart røper at designerskallet skjuler gammel og enkel Fiat-mekanikk. Det kunne ikke være ytelsene, for selv om 69 hk skal være nok i en liten og lett bil, er den treg.

God plass har den nødvendigvis ikke, og sittestillingen passer slett ikke for alle.

I byen er den 3,55 meter lange bilen på sitt beste, men heller ikke her er den bedre enn andre småbiler. Kjør den over noen trikkeskinner, så skjønner du hva vi mener. Prisen, som starter godt under 200 000 kroner, veier opp for litt, men slett ikke alt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!